Search This Blog

Thursday, December 11, 2008

HARGAI SUMBANGAN FELDA


KEPRIHATINAN Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) membangunkan Semenanjung Dent menjadi Pusat Kegiatan Ekonomi di Silam amat dharapkan dan disanjung tinggi.

Ahli Parlimen Silam, Haji Salleh Kalbi, menjulang komitmen Felda dalam sektor pertanian dan sekaligus membangunkan Semenanjung Dent yang menjadi Hub Lanun di era 1970-an.

“Tidak siapa boleh menafikan peranan FELDA melonjak ekonomi Silam apatah lagi sumbangan FELDA yang begitu ketara terhadap penempatan dan penyusunan semula masyarakat,” ujar Salleh yang merakamkan penghargaan di atas sumbangan RM50 juta FELDA untuk Tabung Pembangunan di Sabah.


SAMPAIKAN...Najib menyampaikan replika cek RM25 juta kepada agensi pelaksana sambil diperhatikan Musa.

Kata Salleh walaupun hanya RM25 juta disalurkan untuk projek penempatan semula masyarakat yang menerima kesan tidak langsung daripada pembangunan Gugusan Rancangan Tanah Felda Sahabat, namun mencukupi untuk menyediakan kemudahan perumahan yang lebih baik.

Walaupun wang RM25 juta telah disalurkan kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPPS) sebelum ini, namun pemansuhan JPPS tidak meluputkan tanggung jawab kerajaan terhadap rakyat di Silam.

“Saya akan bekerjasama dengan Jabatan Pembangunan Negeri Sabah untuk memastikan wang yang disalurkan FELDA dimanfaat sepenuhnya untuk kepentingan masyarakat,” ujar Salleh yang akan menemui Pegawai Pembangunan Negeri Sabah dalam masa terdekat untuk meneruskan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

Tegas Salleh, walaupun projek berkenaan tergendala kerana masalah teknikal terutama kesesuaian tapak, namun Kerajaan Persekutuan mempunyai mekanisme untuk menyelesaikan isu ini secara berkesan.

“Kita telah mengarahkan pihak yang terlibat dengan projek ini mengumpulkan bank data untuk memastikan rumah berkenaan diberikan kepada yang benar-benar layak,” kata Salleh yang mengalu-alukan rakyat termiskin yang tidak mempunyai tanah atau rumah untuk mendaftar di pejabatnya di Lahad Datu, Kunak dan Tungku.

1 comment:

Mutalib MD said...

Sumbangan Felda sejumlah RM25 juta lagi diserahkan kepada Kerajaan Negeri Sabah untuk membiayai Projek Pembangunan Negeri Sabah.