Search This Blog

Tuesday, December 9, 2008

SAHKAH UMNO SILAM?


AMPU...Wala ampu sana, wala ampu sini, namun Nasrun gagal meraih kepercayaan Pak Lah agar menolak bantahan perwakilan UMNO Silam.


KETUA UMNO Silam, Datuk Datu Haji Nasrun Datu Mansur, telah mengadakan mesyuarat AJK UMNO Bahagian Silam baru-baru ini dan melantik beberapa AJK dan Jawatankuasa Bahagian tanpa kehadiran ramai penjawat utama.

Ramai pihak mendakwa, UMNO Silam tidak sah kerana berlaku penipuan dan konspirasi sebagaimana yang didedahkan kepada media terutama Silap Mata UMNO Silam yang boleh ditontoni di Youtube dan laman web Malaysia Today (komplimentari melalui blog ini).

Sebanyak enam laporan polis dibuat berhubung penipuan yang berlaku, namun Badan Perhubungan UMNO Sabah enggan memberikan sebarang ulasan kerana kes berkenaan telah dirujuk kepada Majlis Kerja Tertinggi UMNO dan dikendalikan oleh Jawatankuasa Pengurusan Parti yang diterajui Bakal Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Ramai pemerhati politik menyifatkan tindakan Nasrun memanggil mesyuarat dan melantik jawatankuasa tanpa kehadiran Ketua Puteri, Ketua Pemuda, Timbalan Ketua dan sebagainya bagaikan meletakkan paku terakhir di keranda politiknya kerana UMNO Silam yang bakal berdepan dengan penggantungan.

Dalam keadaan para pembantah hanya bediam diri dan memerhati gelagat Nasrun terutama tindakannya mengadakan perjumpaaan dengan ahli, perwakilan dan AJK di Dewan Sri Perdana baru-baru bercanggah dengan tataetika ahli UMNO yang melarang mereka yang bertanding jawatan daripada mengadakan perjumpaan enam bulan sebelum dan enam bulan selepas taripada tarikh Persidangan Agung Bahagian.

Dalam pada itu, Yusof Jamlee yang mengemukakan bantahan berasaskan penjumlahan kertas undi yang meragukan dan perlantikan Firdaus sebagai Setiausaha Bahagian dalam Kabinet Nasrun meyakinkan ramai pihak terdapat konspirasi yang dirancang selama ini.

Bagi Yusof, beliau telah bertindak menurut perlembagaan dan landasan yang ditetapkan parti menasihat Nasrun agar tidak bertindak sesuka hati dan harus menghormati Majlis Tertinggi UMNO yang belum membuat keputusan berhubung bantahan mereka.

Perubaan Nasrun untuk membakar semangat kemarahann suku kaum Bajau akan menyebabkan UMNO Silam terus bergolak dan meminta kerjasama semua pihak memberi ruang dan peluang kepada Jawatankuasa Pengurusan Parti menjalankan kerja mereka tanpa cuba mempengaruhi keputusan Majlis Tertinggi dengan membuat tindakan yang bercanggah dengan perlembagaan parti.

Mampukah Nasrun mempertahankan jawatannya di saat akhir berasaskan sokongan palsu Ketua Perhubungan UMNO Sabah yang kini belum pasti dapat menyelamatkan kedudukannya dalam perubahan hiraki kepimpinan UMNO Malaysia?

No comments: