Search This Blog

Wednesday, December 10, 2008

PATI JADI KETUA PENERANGAN UMNO?


SHARIF SAIDI SHARIF ALAWI


Seperti diduga, Ketua UMNO Bahagian Silam (Belum Disahkan), Datuk Datu Nasrun Datu Mansur telah melantik seorang Pendatang Tanpa Izin yang berasal dari Filipina, Sharif Saidi Sharif Alawi, sebagai Ketua Penerangan UMNO Silam.

Sharif Saidi sebelum ini telah dilantik sebagai Ahli Majlis Daerah Lahad Datu diberi kepercayaan menerajui Organisasi Penerangan kerana Nasrun gagal mendapat sokongan mantan Calon Ketua UMNO Silam, Mohd Yusof Afdal yang menolak perlantikan ke jawatan tersebut.

Walaupun Majlis Tertinggi atau Badan Perhubungan UMNO Sabah belum memutuskan status UMNO Silam berikutan bantahan para perwakilan yang menurut mereka tidak sah kerana berlaku penipuan dan melanggar Perlembagaan, Tatacara Persidangan dan Tataetika Ahli UMNO, namun Nasrun membelakangi pandangan semua pihak dengan membuat perlantikan terburu-buru kerana bimbang UMNO Silam akan digantung jika tidak mengadakan mesyuarat dalam waktu yang ditetapkan.

Mengikut rekod, Sharif Saidi adalah pendatang tanpa izin yang memasuki Malaysia secara haram dan pernah memegang beberapa kad pengenalan palsu sebelum mendapat kad pengenalan projek pada 1993.

Sharif Saidi merupakan Ketua Cawangan UMNO Puyut B dan telah menjadi penyokong kuat Nasrun dan merupakan salah seorang penyimpan rahsia peribadi Nasrun yang hidup mewah tanpa perlu bekerja keras.

Sebelum ini, UMNO Silam telah menjadi Kubu Kuat PATI apabila Majid Lasabo, Andi Saidi Kamaruddin, Ismail Tidal, Mohd Baheri Basri, Mohd Shahrin Mohd Razak dan sebagainya telah menjadi AJK atau dilantik sebagai AJK UMNO Silam oleh Ketua Bahagian terdahulu.

Faktor PATI begitu dominant di Silam untuk menentukan kemenangan seseorang calon kerana berleluasanya politik wang menyebabkan PATI yang boleh disewa ini akan menjadi faktor penentu kemenangan.

Senario ini menunjukkan kenyataan Mantan Ketua Menteri Sabah, Datuk Harris Salleh adalah 200 peratus benar;

“Kerajaan Persekutuan boleh mendaftar mana-mana pendatang dalam masa tiga jam, tiga hari, tiga bulan atau tiga tahun. Tidak ada undang-undang yang menentukan tempoh dan jika Kerajaan Persekutuan ingin mengubah corak mengundi di Sabah untuk selamanya, maka ia boleh dilakukan semudah menandatangani dokumen.”

No comments: