Search This Blog

Wednesday, December 10, 2008

HEBATNYA PATI INDIA DI SABAH!


KAGUM….Kamaruddin mengkumi bukti yang kemukakan di dalam buku IC Palsu Merampas Hak Anak Sabah.


“KALAU ada duit apapun boleh buat di Malaysia,” ujar seorang PATI daripada India, Daud Said kepada Kamaruddin Omar, yang sehingga kini masih bergelut untuk mendapatkan Taraf Penduduk Tetap di Sabah.

Kamaruddin telah menghantar surat aduan rasmi kepada Perdana Menteri pada 2 Februari 2006 mengenai sebuah keluarga Pendatang Tanpa Izin (PTI) dan pekerja haram dari India yang menetap di Telupid, Sabah namun sehingga kini tdak ada sebarang tindakan diambil.

Menurut Kamaruddin, beliau kenal benar dengan seorang wanita India, Fazila yang kononnya memegang kad pengenalan bernombor 860914-49-5004 yang datang ke Sabah sekitar tahun 2003 dan langsung tidak fasih berbahasa Malaysia sampai sekarang.

“Saya hairan bagaimana beliau boleh memiliki kad pengenalan ini? Tapi apabila saya siasat, kad pengenalan tersebut adalah milik seorang kanak-kanak istimewa yang sudah meninggal dunia,” ujar Kamaruddin yang menyebut PATI berkenaan membeli sijil lahir berkenaan daripada ibu kanak-kanak istimewa tersebut.

Kanak-kanak istimewa tersebut telah meninggal dunia di Hospital Queen Elizebeth, Kota Kinabalu pada sekitar tahun 95 dan kematiannya telah dilaporkan di Balai Polis Tuaran dan telah selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam di Tuaran.

“Tetapi kenapa JPN tidak mengemaskini data Fazila sehingga PTI India menggunakan kelemahan JPN untuk hidup bebas di bumi Sabah dan kembali ke India menggunakan pasport Antarabangsa Malaysia?,” ujar Kamaruddin yang kesal kerana ketidak telusan integriti.

Menurut Kamaruddin, beliau hairan kenapa Jabatan Pendaftaran enggan menyiasat perkara ini sedangkan beliau bersedia tampil sebagai saksi utama.

“Sudah lebih 25 kali saya menghubungi JPN, tetapi tidak ada satupun jawapan yang diberikan melainkan saya disuruh menulis surat kepada Perdana Menteri Malaysia seolah-olah mereka menuding jari kepada Perdana Menteri,” ujar Kamaruddin yang berusaha mencari penulis sejak dua tahun lalu.

Kamaruddin menekankan, bapa kepada PATI berkenaan turut memegang kad pengenalan bernombor 560804-12-5059 yang dikhuatiri palsu atas nama Daud Bin Said daripada JPN Kota Marudu.

“Isteri Daud boleh menetap di Sabah atas jaminan suaminya. Manakala menantu Daud, seorang warganegara India mendapat Permit Kerja di sebuah restoran yang tidak pernah wujud,” ujar Kamaruddin yang mendesak Menteri Dalam Negeri memberikan jawapan yang boleh diterima akal.

Menurut siasatan Kamaruddin, Daud yang berasal dari Karaspathi Madurai, Tamil Nadu, India datang ke Sabah pada tahun 1989 dengan memegang Pasport India. Bagaimanapun Daud mendapat kad pengenalan projek pada tahun 90-an daripada JPN Kota Marudu.

“Saya ingin bertanya kepada Menteri Dalam Negeri, apakah Daud mendapat kad pengenalan yang sah sehingga boleh mendapat lesen perniagaan besi buruk dan menghantar puluhan ribu ringgit setiap bulan ke India tanpa sebarang cukai?” kata Kamaruddin lagi yang mengakui Daud pernah mengugut untuk membunuhnya jika tidak berdiam diri.

Kenyataan penuh Kamaruddin dan bukti dokumen boleh dibaca di dalam buku, SAYA ANAK MALAYSIA? yang bakal diterbitkan tahun hadapan.


No comments: