Search This Blog

Wednesday, December 10, 2008

IBU PEJABAT UMNO JADI POSMEN?


Saloma Datuk Yussof

MANTAN Setiausaha UMNO Bahagian Silam, Saloma Datuk Yussof kesal dan menyifatkan Ibu Pejabat UMNO hanya bertindak sebagai Posmen apabila mengembalikan bantahannyaberhubung Persidangan Agung Wanita UMNO Silam ke Badan Perhubungan UMNO Sabah.

“Jika Setiausaha Agung atau Setiausaha Kerja UMNO tidak mampu menjalankan tugas untuk mengemukakan masalah dan bantahan saya kepada Majlis Tertinggi UMNO, sebaiknya mereka meletakkan jawatan sahaja,” ujar Saloma yang terkilan kerana Ibu Pejabat UMNO tidak membuat sebarang keputusan berhubung bantahannya.

Kata Saloma, jika kes bantahannya dirujuk kembali kepada Badan Perhubungan UMNO Sabah tidak ubah seperti kata pepatah meminta penyamun untuk menangkap pencuri.

“Badan Perhubungan UMNO Sabah tidak mungkin boleh berlaku adil dan selama ini bersikap berat sebelah terhadap apa juga bantahan daripada bahagian Silam,” kata Saloma yang membuat keputusan untuk menjadikan Affidavitnya sebagai maklumat umum kerana tidak lagi menaruh sebarang harapan.

Tegas Saloma lagi, nampak seperti ada kekebalan dan benteng yang tidak kelihatan untuk melindungi individu tertentu yang tidak diketahui Majlis Tertinggi UMNO dan Ketua Pergerakan Wanita UMNO yang sibuk dan rakus merebut kuasa sehingga meletakkan Pergerakan Wanita UMNO Sabah seperti rumah pelacuran politik.

"Kita tampil dengan bukti, bukti kita disamarkan dan laporan sulit kita didedahkan kepada umum. Apakah Badan Perhubungan UMNO sudah menjadi Kedai Fotokopi?," ujar Saloma yang kesal dengan sikap Setiausaha Eksekutif UMNO Sabah yang mentadbir UMNO Sabah sesuka hati beliau tanpa mempedulikan bantahan dan keluhan ahli yang teraniaya.

Sebaliknya mereka yang tertuduh di dalam affidavit ini mendapatkan salinan lengkap kononnya daripada Badan Perhubungan UMNO Sabah?

Kata Saloma lagi, zaman untuk membohongi ahli telah berakhir. Pemimpin yang tidak amanah kepada parti lambat laun akan tersingkir dan menggesa agar Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah bertindak segera sebelum terlambat.

Berikut adalah teks penuh Affidavit Rayuan Saloma yang dikemukakan kepada Majlis Tertinggi UMNO dan Badan Perhubungan UMNO Sabah yang belum mendapat sebarang jawapan.


PETISYEN PERSIDANGAN SEMULA
SEMUA CAWANGAN WANITA UMNO SILAM

PERAYU

SALOMA DATUK YUSSOF
Ketua Wanita Cawangan UMNO Panji Baru

DI HADAPAN

PRESIDEN UMNO & MAJLIS TERTINGGI UMNO MALAYSIA

PETISYEN PERAYU

BAHAWASANYA, Saya, SALOMA DATUK YUSSOF (KPT: 631219-12-5600) selaku calon yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam yang beralamat di MDLD 4736, LOT 210, JALAN JAYA 1, TAMAN AMAN JAYA, 91100 LAHAD DATU, SABAH sesungguhnya menjunjung tinggi Perlembagaan UMNO mengemukakan petisyen untuk merayu keprihatinan YAB Presiden dan Majlis Tertinggi UMNO Malaysia agar mengarahkan Persidangan Agung Semua Cawangan Wanita UMNO di Bahagian Silam diulang semula secara saksama bagi memberi peluang kepada semua pihak menjalani amalan demokrasi berdasarkan alasan-alasan berikut:

01. JUMLAH PENCALONAN

Mengikut rekod peribadi saya, lebih 85 cawangan telah mencadangkan saya sebagai calon Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam, namun Kertas Persidangan Cawangan dikhuatiri telah diubah dengan mencalonkan Penyandang jawatan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam, Puan Hajjah Saleha Abdul Wahid tanpa pengetahuan dan persetujuan Ketua Wanita Cawangan yang terlibat.

85 Cawangan yang mencadangkan saya ialah;

01) Public Villa Raya
02) Kg.Air
03) Kg. Pulau Sarif
04) Kg Long Danau 1
05) Wawasan 2
06) Kg Bakau Tengah
07) Kg Sapagaya Upek
08) Kg Singgamata Logpond
09) Linggang 2
10) Linggang 1
11) Felda Sahabat 16, Blok 1
12) Telisai 7
13) Kg Sapagaya Hilir
14) Sapagaya Baru
15) Panji Laut 3
16) Kg. Simunul
17) Kg.Bakau 7
18) Kg.Panji Keramat
19) Bukit Buang Sayang
20) Kg.Panji
21) Kg. Gawa-Gawa
22) Batu 13 Jalan Sandakan
23) Kg Long Rita Tungku
24) Telisai 1
25) Telisai II
26) Telisai 5
27) Telisai 2
28) Kg. Lok Buah
29) Kunak 2 Laut
30) Kg. Suluk
31) Kg. Kunak Darat
32) Kg.Tg Bangkuruan
33) Kg. Bakau 1
34) Kg. Air Blok C
35) Kg. Kokos Baru
36) Jaya Baru 3
37) Kg. Orkid
38) Pangkalan Lama
39) Kg. Bagiang
40) Kunak Jaya Laut
41) Buang Sayang
42) Kunak Baru
43) Kg. Panji Baru
44) Felda Anjung Teduh
45) Kg. Sepagaya
46) Kg. Lok Banga
47) Kg. Air Baru II
48) Kg. Air 2
49) Jemaah Kg. Air
50) Kg. Bugis Batu 1½ Jalan Segama
51) Kg. Bugis Kebun Baru
52) Perumahan Sabah Baru
53) Kg. Panji Lama 1
54) Sri Tanjung Bakau
55) Singgamata 1
56) Kg. Sri Puyut II
57) Singgamata 3
58) Singgamata 8
59) Kg. Bakau II
60) Singgamata 2
61) Kg.Dasar Baru Tengah
62) Kg.Dasar Lama
63) Ladang Baturung
64) Kg. Kunak
65) Pangi Tengah
66) Kg. Pangi
67) Kg. Hampilan
68) Kg. Suluk 2
69) Pangkalan Baru
70) Kg. Nelayan
71) Pengkalan Tengah
72) Kg. Atas Telaga
73) Kg. Remang
74) Bukit Belacon Batu 10
75) Kg. Ipil 1
76) Taman Setia
77) Puyut Lama 3
78) Kg. Bakau III
79) Taman Gembira II
80) Kg. Singgamata II
81) Kg. Air Laut 1
82) Kg. Bakau Baru B
83) Kg. Air Laut 2

Pada 29 September 2008, dalam Mesyuarat AJK Pergerakan Wanita UMNO Silam, Puan Saleha telah mengumumkan beliau menang tanpa bertanding kerana tidak ada calon yang melepasi kuota kelayakan iaitu 48 pencalonan kerana kononnya saya hanya mendapat 45 pen-calonan sedangkan tidak ada perangkaan rasmi dikeluarkan. Menurut siasatan saya, semua Kertas Persidangan Cawangan disimpan secara rahsia tanpa dapat dicapai oleh Urusetia Pemilihan dan Setiausaha Bahagian.


Keratan Akhbar Utusan Borneo 12 Oktober 2008.

Mengikut Surat Akuan AJK Wanita UMNO Bahagian Silam, Puan Fartimah Kaning, Puan Saleha mengumumkan bahawa beliau mendapat 248 Pencalonan, saya 45 pencalonan, Datin Maizatul Akmam Datuk Ahmad Alawi 15 pencalonan dan Hajjah Lindungan Aziman 6 pencalonan seperti Exhibit A.

Namun 82 Ketua Wanita Cawangan telah menafikan mereka mencadangkan Puan Saleha sehingga sanggup menurunkan Cap Jari Tangan Kanan menyokong memorandum yang dikemukakan pada 30 September 2008 oleh Pembantu saya, Puan Kasmah Adin seperti Exhibit B.


SAMPAIKAN….Kasmah (kiri) dan Jaliha memegang memorandum rayuan Ketua-Ketua Wanita Cawangan sebelum menyampaikannya kepada Ketua Pergerakan Wanita UMNO Sabah dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah.

Memorandum tersebut menzahirkan kehendak lebih satu perempat cawangan iaitu 82 cawangan wanita daripada 314 yang layak bersidang dan harus dilihat sebagai keputusan akar umbi secara consensus yang menghendaki Persidangan Agung Tahunan Wanita Cawangan Bahagian Silam diadakan semula secara saksama.

Tambahanpula, mereka telah menyatakan sokongan secara rasmi kepada saya kerana kebanyakan mereka menandatangani memorandum berkenaan di rumah saya dan bukan sahaja membuat kenyataan sokongan lisan, malah sanggup menurunkan cap ibu jari kanan sebagai sokongan mutlak.

Tiga lagi Ketua Wanita Cawangan iaitu Salasiah Abdul Halim (Kg.Tanagian Lama), Maseni Hamsain (Kg.Panji II) Saidah Puyong (Kg. Taruakan) bersama Tiga Ketua Wanita Cawangan yang telah menandatangani Memorandum 30 September 2008 telah membuat Surat Akuan di Mahkamah menafikan mereka mencalonkan Puan Saleha sebaliknya mencalonkan saya seperti Exhibit C.

Sehubungan itu, jumlah pencalonan yang dimanipulasi dan tidak dizahirkan atau diaudit oleh juruaudit bertauliah menyebabkan hak asasi Ketua Wanita Cawangan telah dica-bul dan peluang semua calon yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan berkenaan dinafikan.

02. SIDANG TANPA NOTIS

Pada 17 Julai 2008, lebih kurang jam 10.00 pagi, UMNO Bahagian Silam telah mengadakan Perasmian Serentak Semua Cawangan bagi Zon Tungku di Dewan Serbaguna Kampung Telisai yang turut dihadiri semua AJK dan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam, Puan Hajjah Saleha Abdul Wahid.

Selepas perasmian, Puan Saleha bergegas ke Felda Sahabat dan mengarahkan Ketua Wanita Cawangan menghadiri mesyuarat berkelompok di Dewan Desa Kencana walaupun beliau mengetahui tidak ada sebarang notis mesyuarat dikeluarkan oleh cawangan berkenaan.

Tujuh cawangan Zon Felda yang menghadiri Persidangan Berkelompok berkenaan ialah;

1) Sri Sahabat 9
2) Felda Sahabat 14
3) Felda Sahabat Seri Desa Kencana
4) Sahabat 16 Desa Kencana
5) Felda Sahabat 16 Blok 1
6) Felda Sahabat 16 Blok 2
7) Felda Sahabat 16 (Blok 2-3)

Pada sebelah malamnya, lebih kurang jam 8.00 malam, Puan Saleha memaksa lapan cawangan di Zon Tungku mengadakan Persidangan Cawangan tanpa sebarang notis dan tidak mempunyai korum yang mencukupi, namun diteruskan asalkan cawangan berkenaan mencadang beliau.

Lapan cawangan Zon Tungku yang menghadiri Persidangan Berkelompok berkenaan ialah;

1) Telisai 6
2) Telisai 7
3) Kampung Berigas III
4) Telisai I
5) Telisai II
6) Kampung Telisai 4
7) Kampung Telisai 5
8) Telisai 2

Hanya Cawangan Wanita Telisai 7 yang diarah bermesyuarat semula kerana mencadangkan saya sebagai calon Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam, manakala selebihnya disahkan.

Ketua-Ketua Wanita cawangan berkenaan mengadu bahawa mesyuarat berkenaan tidak cukup korum dan tidak mematuhi Tatacara Persidangan, namun mereka tidak mempunyai pilihan selain meneruskan persidangan kerana bimbang dengan ugutan cawangan mereka akan digantung. Mereka dipaksa mencadangkan Puan Saleha sebagai calon Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam.

Bukti bertulis seperti di xhibit D


03. DOKUMEN DIPALSUKAN

Ramai Ketua Wanita Cawangan mengaku dokumen penting seperti Kertas Persidangan cawangan mereka telah diisi atau dipalsukan oleh AJK yang diamanahkan untuk mengendalikan Persidangan cawangan mereka. Mereka dilarang meminda apa yang telah ditulis terutama ruangan penamaan calon Ketua dan Naib Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam. Terdapat bukti yang jelas ramai AJK diarah menukar dokumen Kertas Persidangan Cawangan yang mencadangkan saya sebagai calon Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam.

Ketua-ketua wanita cawangan tidak dapat berbuat apa-apa kerana semua Kertas Persidangan Cawangan telah diambil Puan Saleha tanpa meninggalkan salinan untuk rujukan cawangan. Ada juga cawangan yang mendapat salinan Kertas Persidangan setelah didesak atas ehsan AJK pengendali persidangan seperti Exhibit E.


04. PEMINDAHAN AHLI

Ramai ahli dan Ketua Wanita Cawangan telah dipindah secara tidak sah daripada cawangan sehingga mereka tidak dapat menjadi Perwakilan, Ketua Wanita Cawangan atau bertanding sebarang jawatan dalam parti dan perbuatan ini merupakan tindakan jenayah dan sabotaj paling keji yang berleluasa di UMNO Silam.

Seorang ahli UMNO, Maseni Haji Hamsain telah membuat Laporan Polis LDD/RPT/5944/08 pada jam 4.04 petang di Balai Polis Karamunsing yang mendakwa bahawa;

“Pada lebih kurang jam 9.30 pagi, 10 Oktober 2008, AJK UMNO Silam, Hassan Muhammad memberitahu bahawa saya tidak layak bertanding jawatan Naib Ketua Wanita UMNO Silam kera-na saya bukan ahli UMNO Silam. Saya membuat laporan ini agar Polis di-Raja Malaysia (PDRM) menyiasat dan menangkap pihak yang bertanggung jawab memindahkan keahlian saya daripada Cawangan Panji II Bahagian Silam ke Cawangan Kampung Pakil Darat, Bahagian Batu Sapi, Sandakan. Laporan ini juga dibuat agar PDRM mengambil tindakan di bawah Undang-Undang Jenayah terhadap Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam Puan Hajjah Saleha Abdul Wahid dan Naib Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam Puan Aloyah Habib Ali kerana bersubahat dan terlibat secara lansung melakukan sabotaj memindahkan keahlian saya ke cawangan lain sehingga saya tidak dapat bertanding jawatan Naib Ketua Wanita UMNO Bahagian Silam. Laporan ini juga dibuat agar PDRM menyiasat dan menangkap Setiausaha UMNO Bahagian Silam, Firdaus Datuk Haji Ahmad Alawi kerana menyembunyikan maklumat dan tidak menzahirkan maklumat sebenar keahlian saya kepada Ketua dan AJK UMNO Bahagian Silam. Sekianlah laporan saya.”

Begitu juga dengan Juairah Omar Basa (601028-12-5408) yang menjadi Ketua Wanita Cawangan di Kampung Pangi Tengah, Kunak sejak 1995 telah dipindahkan ke cawangan Kg. Panji Tengah, Lahad Datu.

Juairah telah kehilangan hak sebagai ketua wanita cawangan dan perwakilan telah mengemukakan permohonan perpindahan semula ke cawangannya, namun 27 Julai 2008 mengikut rekod UMNO On-Line, Juairah masih menjadi ahli Kg. Panji Tengah, Lahad Datu.

Ramai lagi ahli mengadu nama mereka hilang daripada rekod keahlian, namun tidak dapat berbuat apa-apa kerana rayuan mereka tidak diendahkan.

Bukti dokumen lain disertakan di Exhibit F

05. AMALAN POLITIK WANG

Amalan politik wang begitu berleluasa sehingga dilakukan secara terbuka atau melalui agen dilantik untuk membahagikan wang tunai sebagai imbalan kerana telah mencadang atau melakukan sabotaj kepada calon yang menentang penyandang jawatan.

Hampir kesemua Ketua Wanita Cawangan yang mencadangkan penyandang jawatan menerima antara RM50 hingga RM70 daripada Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam atau agennya, namun mereka tidak berani tampil kerana bimbang diugut atau cawangan mereka digantung.

AJK Wanita Bahagian yang diarah mengendalikan Persidangan Cawangan turut dibekalkan RM20 (Ringgit Malaysia dua puluh sahaja) untuk diberikan kepada setiap cawangan yang pro dan mencadangkan Puan Hajjah Saleha sebagai Calon Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam, kononnya wang daripada Tabung Wanita UMNO Silam.

Selepas selesai persidangan cawangan, Puan Saleha atau agennya akan menghantar RM50 (Ringgit Malaysia Lima Puluh Sahaja) kepada Ketua Wanita Cawangan berkenaan sebagai imbalan kepada cawangan yang mencadangkan beliau sahaja.

Sebagai contoh, seorang Ketua Wanita Cawangan, Phahima Assanuddin telah didesak Puan Saleha mengadakan persidangan cawangan pada tarikh akhir persidangan iaitu pada 14 September 2008, walaupun beliau telah memaklumkan bahawa cawangannya, Kampung Bakau Tengah B tidak layak bermesyuarat disebabkan cawangan Induk telah bermesyuarat pada 30 Ogos 2008.

Namun Saleha telah mengarahkan AJK Wanita Bahagian, Puan Sitti Dalha Hamsain dan pembantu khasnya Normasiah @ Tinah Lahaminu meneruskan Persidangan dengan membelakangkan tarikh persidangan kepada 30 Ogos 2008 kerana Saleha telah mengarahkan kadernya, memberikan imbalan tunai RM70 (RM20 sebelum sidang dan RM50 selepas sidang) kerana mencadangkan beliau sebagai Calon Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam.

Bagaimanapun merasakan maruah dirinya tercalar akibat tindakan Saleha yang cuba membeli kesetiaannya kepada Parti dan mengheretnya ke kancah politik wang, Phahima telah membuat laporan di Ibu Pejabat BPR Kota Kinabalu dan bahan bukti telah diserahkan kepada BPR. Kes tersebut masih dalam siasatan.

Manakala seorang ahli UMNO Cawangan Kg. Pakil Darat, Batu Sapi, Sandakan, Hajjah Noraidah Haji Hamsain, telah dipujuk Saleha agar mengadakan mesyuarat cawangan adik beradiknya, Kg. Panji II sekalipun beliau memberitahu bahawa beliau bukan ahli cawangan berkenaan.

Saleha tetap mendesak Hajjah Noraidah mengadakan Persidangan ‘Atas Meja’ sebelum memberikan wang RM50 kerana bersetuju mencalonkan beliau. Bagaimanapun Hajjah Noraidah telah menulis Surat kepada YAB Datuk Seri dan Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO untuk tindakan lanjut dan bersedia memberi keterangan pada bila-bila masa.

Setelah Mesyuarat ‘Atas Meja’ tersebut dibantah oleh seorang ahlinya, Maseni Haji Hamsain, seorang AJK Wanita UMNO Bahagian kepercayaan Saleha, Hajjah Shara Yakub telah memaksa Maseni mengadakan persidangan di ‘atas meja’ juga dan akhirnya mengadakan sekatan bertanding kerana kononnya Maseni adalah ahli cawangan yang sama dengan Hajjah Noraidah.

Kes politik wang begitu berleluasa di Silam dan dilakukan secara wewenang oleh Saleha terutama pemberian projek kecil, janji dilantik ke jawatan tertentu, pemberian peralatan elektrik dan elektronik, pinggan mangkuk dan sebagainya untuk memperoleh sokongan dalam tempoh enam bulan sebelum pertandingan.

Aduan bertulis telah dihantar kepada YAB Datuk Seri dan Lembaga Disiplin dan mereka menghadapi masalah membuat laporan kerana Saleha mengugut mereka akan digantung keahlian jika membuat laporan kepada Lembaga Disiplin. Bukti disertakan di Exhibit H.

06. SIDANG OLOK-OLOK

Banyak aduan yang diterima daripada Ketua Cawangan bahawa AJK yang diamanahkan atau Wakil Bahagian ke Persidangan Agung Wanita cawangan hanya menjalankan Persidangan Secara ‘Olok-Olok’ iaitu tanpa korum atau notis.

Ketua Wanita Cawangan atau wakilnya dipaksa mengisi Kertas Persidangan di atas meja tanpa ‘Mesyuarat’ dengan syarat ‘WAJIB’ mencalonkan Penyandang Jawatan iaitu Puan Hajjah Saleha Abdul Wahid.

Jika Ketua Cawangan Wanita enggan mematuhi kehendak liar AJK ini, maka cawangan mereka akan dihukum dan dilucut hak sebagai perwakilan dan hanya hadir sebagai PEMERHATI.

Ada juga cawangan yang dimesyuaratkan dan menerima habuan wang tunai sekalipun ‘Ketua Wanita Cawangan’ berkenaan bukan ahli cawangan berkenaan semata-mata untuk memastikan penyandang jawatan mendapat cukup pencalonan atau memenangi tanpa bertanding seperti di Exhibit I.

07. PAKSAAN & UGUTAN

Penyandang jawatan dan kadernya telah menyalahguna kuasa dan kedudukan mereka dengan melakukan paksaan atau ugutan mental dan fizikal terhadap Ketua Wanita Cawangan yang tidak mencalonkan beliau sebagai Calon Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam.

Ramai Ketua Wanita Cawangan mengadu kepada saya, bahawa mereka terpaksa mencalonkan Saleha kerana tidak tahan dengan gangguan berterusan yang dilakukan terhadap diri dan keluarga mereka, terutama hak mereka untuk bersama keluarga terganggu kerana Saleha mengunjungi rumah mereka tanpa mengira masa untuk memujuk agar dia dicalonkan sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam.

Seorang Pemangku Ketua Wanita Cawangan Felda Anjung Teduh, KASMAH ADIN, telah membuat laporan polis LDD/ RPT/4657/08 pada jam 5.26 petang, 30 Julai 2008 yang menyebut bahawa;

“Pada lebih kurang jam 11.02 pagi, 17 Julai 2008, Ketua Wanita UMNO Silam, Hajjah Saleha Abdul Wahid telah mengugut saya di khalayak ramai dengan lantang mengatakan tidak akan memberikan sebarang peruntukan kepada cawangan saya sekiranya beliau berjaya mengekalkan jawatan sebagai Ketua Wanita UMNO Silam, kerana beliau menuduh saya tidak mencadangkan namanya sebagai calon Ketua Wanita UMNO Silam. Ugutan ini membuatkan saya merasa teraniaya, malu, hilang maruah dan serba-salah kerana dibuat di khalayak ramai. Sebagai ahli UMNO saya berhak menggunakan kebebasan saya untuk mencadangkan pemimpin pilihan saya. Saya buat aduan ini supaya Polis di-Raja Malaysia mengambil tindakan di bawah Undang-Undang Jenayah terhadap Puan Hajjah Saleha Abdul Wahid kerana menyalahgunakan kedudukannya mempengaruhi saya dan mengugut saya serta melakukan cubaan dan berniat jahat terhadap saya sedangkan cawa-ngan saya belum bersidang. Sekianlah laporan saya.”

Akibatnya ramai Ketua Cawangan Wanita terpaksa mencadangkan Puan Saleha bagi mengelakkan tekanan, paksaan atau deraan mental dan fizikal sehingga mereka kehilangan hak untuk mencadangkan calon atau pemimpin pilihan mereka. Mereka telah menulis surat kepada Majlis Tertinggi UMNO dan Lembaga Disiplin Parti. Mereka ada memberikan salinan seperti di Exhibit J.

08. PERWAKILAN HANTU

Walaupun telah mengisytiharkan dirinya menang tanpa bertanding, namun penyandang jawatan berniat jahat dan masih menggunakan taktik buruk dan kesalahan jenayah dengan bersubahat menyeludup masuk Pendatang Asing dan Pengundi Hantu yang menyamar sebagai Perwakilan kerana tidak menyediakan Senarai Perwakilan pada Persidangan Agung Wanita UMNO Silam pada 11 Oktober 2008 dan akan disambung pada 19 Oktober 2008 (mengikut notis yang telah diedarkan) sekalipun Persidangan berkenaan sewajarnya dibatalkan kerana terdapat TIGA PERWAKILAN HANTU yang telah dilaporkan kepada Pengerusi Tetap dan laporan polis telah dibuat oleh dua orang perwakilan. Walaupun Urusetia menggunakan khidmat Jabatan Pertahan Awam (JPA3) namun mereka turut bersubahat membenarkan Warga Asing dan Perwakilan Hantu berkenaan masuk dan membuang undi di dalam Persidangan Agung Berkenaan.

Menurut laporan polis (LDD/RPT/5945/08) yang dibuat oleh seorang Ketua Wanita Cawangan Public Villa Raya yang juga seorang Perwakilan Wanita UMNO Silam, Jaliha @ Zaliha Iskandar pada jam 4.12 petang, 12 Oktober 2008 di Balai Polis Karamunsing beliau mendakwa;

“Pada lebih kurang jam 1.30 petang, 11 Oktober 2008, bertempat di Dewan Masyarakat Tun Mustapha Lahad Datu, seorang warga Asing Filipina, Nora Hassan telah menyamar sebagai seorang Perwakilan Wanita UMNO Cawangan Kampung Bakapit 1 bernama Norkisa Dialhu. Warga asing berkenaan menunjukkan Mykad yang saya pasti bukan milik-nya kerana berlainan wajah dan nama. Saya telah mengadu kepada Setiausaha Bahagian UMNO Silam, Firdaus Datuk Haji Ahmad Alawi namun beliau mengarahkan berjumpa Pengerusi Tetap Persidangan, iaitu Fatimah Haji Khamis yang kemudiannya meminta saya membuat laporan polis kerana di luar bidang kuasanya. Saya datang ke balai membuat laporan agar Polis di-Raja Malaysia (PDRM) menyiasat dan menangkap Warga Asing berkenaan. Laporan ini juga dibuat terhadap Ketua Wanita Cawangan Bakapit 1, Fatimah Abdul Rahman kerana menggunakan khidmat warga asing secara haram untuk menggantikan perwa-kilannya yang tidak hadir demi untuk kepentingan peribadi. Laporan ini juga dibuat agar PDRM mengambil tindakan di bawah Undang-Undang Jenayah terhadap Ketua Pergera-kan Wanita UMNO Silam Puan Hajjah Saleha Abdul Wahid dan Naibnya, Aloyah Habib Ali yang mengetuai Urusetia Pemilihan kerana bersubahat dan terlibat secara langsung membenar Warga Asing menjadi Perwakilan Persidangan Agung Wanita UMNO Silam. Laporan ini juga dibuat agar PDRM dan Jabatan Imigresen menyiasat di bawah undang-undang jenayah dan menangkap Urusetia Pendaftaran Perwakilan Zon Tungku iaitu Puan Naima Abd Gapar dan Normalsia @ Tina Lahaminu kerana menyeludup masuk warga asing sebagai Perwakilan. Sekianlah laporan saya.”


Nora Hassan yang bertanda X ialah pemegang Pasport Pelawat Filipina yang berusia lebih kurang dua puluhan menyamar sebagai perwakilan dan membuang undi bagi pihak wakil sebenar iaitu Norkisa Dialhu yang berusia 31 tahun?


Salinan Kad pengenalan Norkisa. Kad Pengenalan asal telah diserahkan kepada polis.

Manakala seorang lagi Ketua Wanita Cawangan Felda Anjung Teduh, Kasmah Adin yang juga Perwakilan Wanita UMNO pada Persidangan Agung Wanita UMNO Bahagian Silam pada 11 Oktober 2008 di Dewan Masyarakat Lahad Datu telah berjaya mengesan dan menangkap dua orang PERWAKILAN HANTU ketika membuang undi.

Seorang Pegawai JPA3, Jani Kiang dan AJK UMNO, Haji Ismail Tidal cuba menghalang Kasmah menangkap Perwakilan Hantu berkenaan, namun Kasmah berjaya menghadapkan Perwakilan Hantu tersebut kepada Pengerusi Tetap Persidangan.

Dalam laporan polisnya, LDD/RPT/5946/08 yang dibuat di Balai Polis Karamunsing, Kota Kinabalu pada jam 4.16 petang, 12 Oktober 2008, Kasmah menyatakan bahawa;

“Pada lebih kurang jam 12.30 tengah hari, 11 Oktober 2008, bertempat di Dewan Masyarakat Tun Mustapha Lahad Datu, saya mengenalpasti dua orang Perwakilan ‘HANTU’ di Persidangan Agung Wanita UMNO Silam telah turut mengundi memilih AJK Wanita Bahagian. Meman-dangkan perlakuan ini adalah salah dari segi undang-undang, maka saya datang membuat laporan agar Polis di-Raja Malaysia (PDRM) menyiasat dan menangkap Pe-ngundi Hantu berkenaan iaitu ROSNAH AMAT (810328-12-5806) daripada Cawangan Wanita Kampung Pangi Tengah, Kunak yang menyamar sebagai SITI BAHASA (641210-12-5646) dari Perwakilan Kampung Hampilan Laut Kunak dan BUANG KASEH dari Kampung Hampilan Laut yang menya-mar sebagai HALIMAH BT WAHAB (601213-12-5274) di cawangan yang sama.”

“Laporan ini juga dibuat terhadap Ketua Wanita Cawangan Hampilan Laut, SAEYAH BT BUHARI (610304-12-5098) kerana secara sedar dan tipu muslihat menggunakan khidmat ‘Pengundi Hantu’ untuk menggantikan perwakilannya yang tidak hadir demi untuk kepentingan peribadi. Laporan ini juga dibuat agar PDRM mengambil tindakan di bawah Undang-Undang Jenayah terhadap Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam Puan Hajjah Saleha Abdul Wahid dan Naibnya, Aloyah Habib Ali yang mengetuai Urusetia Pemilihan kerana bersubahat dan terlibat secara langsung membenar ‘Perwakilan Hantu’ menjadi Perwakilan Persidangan Agung Wanita UMNO Silam. Laporan ini juga dibuat agar PDRM menyiasat dan menangkap Wakil Bahagian, Haji Ismail Tidal dan Hajjah Sarbanun Alamansah kerana bersubahat membenarkan bukan perwakilan cawangan menjadi perwakilan dan enggan menerima bantahan saya. Sekianlah laporan saya.”


Dua orang Perwakilan Hantu ini segera memalingkan wajah apabila menyedari gambar mereka dirakam oleh seorang perwakilan melalui telefon bimbit sebelum mereka diheret Kasmah. Mereka bergegas meninggalkan dewan setelah Pegawai JPA3 dan AJK Petugas menyeludup mereka keluar selepas perkara ini dimaklumkan kepada Pengerusi Tetap Persidangan.


Salinan Kad Pengenalan Pengundi Hantu I yang diserahkan ke Balai Polis Lahad Datu oleh pengadu.


Salinan Kad Pengenalan Pengundi Hantu II yang diserahkan ke Balai Polis Lahad Datu oleh pengadu.

Ekoran daripada laporan polis berkenaan, kedua-dua pengundi Hantu tersebut telah menulis surat kepada YAB Datuk Seri pada 13 Oktober 2008 memohon maaf kerana mereka telah menjadi pengganti kepada Perwakilan sebe-nar. Mereka tidak menyatakan sebab mereka berbuat demikian dalam surat mereka, namun siasatan saya men-dapati mereka terpaksa menjadi ‘Perwakilan Hantu’ kerana Ketua Wanita Cawangan Hampilan Laut, Saeyah Buhari, penyokong kuat Saleha mengugut untuk memutuskan bekalan air ke rumah mereka yang disambung daripada rumahnya. Kedua-dua mereka telah mengaku membuang undi bagi pihak Perwakilan yang mereka wakili.

Seorang Ketua Wanita Cawangan Kg. Pangi, Kunak, Sahora Japara, pengsan kerana terlalu malu ketika Persidangan Agung Perwakilan Wanita UMNO Silam pada 11 Oktober 2008 di Dewan Masyarakat Tun Mustapha, Lahad Datu disebabkan namanya tidak terdapat di dalam senarai Perwa-kilan, sebaliknya adiknya, Robia Japara dijadikan Perwakilan oleh AJK Wanita UMNO Silam, Hajjah Serbanun Haji Alamansah secara tidak sah, atas arahan Saleha kerana Sahora adalah penyokong setia saya.

Bukti bersurat lain disertakan sebagai Exhibit K.

09. KUOTA KELAYAKAN

Mengikut amalan UMNO Silam sejak sekian lama, Kuota Kelayakan bertanding adalah mengikut Fasal 15.5 Perlembagaan UMNO dan bukannya Fasal 12.7 Peraturan Pergerakan Wanita UMNO yang kini digunapakai dalam Pergerakan ini oleh penyandang jawatan.

Oleh kerana Fasal 12.7 Peraturan Persidangan Pergerakan Wanita UMNO bercanggah dengan Perlembagaan UMNO, maka sewajarnya Majlis Tertinggi membuat keputusan ber-dasarkan Fasal 32 Perlembagaan UMNO berhubung kuota Kelayakan bertanding Ketua Pergerakan Wanita UMNO Bahagian kerana tidak seragam dan kurang praktikal.

Jika kuota kelayakan Ketua UMNO Bahagian dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian hanya memerlukan 30 Pencalonan, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia hanya 39 Pencalonan dan Ketua Puteri UMNO Malaysia hanya memerlukan dua pencalonan, adalah tidak wajar jika Ketua Pergerakan Wanita UMNO Bahagian memerlukan 15 % pencalonan sehingga menafikan hak calon lain untuk bertanding.

Kerakusan penyandang jawatan untuk menang tanpa bertanding dengan memastikan pencabarnya tidak layak, maka taktik ugutan dan paksaan yang diamalkan berikutan kelonggaran atau pelencongan Perlembagaan telah dihalalkan oleh Ketua UMNO Bahagian dan Badan Perhubungan UMNO Sabah.

10. HAK MENGADU

SEJAJAR dengan Fasal 9 Tataetika Ahli UMNO;

“Mana-mana ahli yang merasakan bahawa hak mereka telah dinafikan di dalam apa juga keadaan, bolehlah mengadu kepada Majlis Tertinggi atau Badan Perhubungan Negeri atau Lembaga Disiplin supaya hak mereka dapat didengar dan diadili dengan mengemukakan bahan-bahan bukti yang munasabah seperti saksi-saksi, bahan-bahan bercetak atau elektronik atau apa juga bahan yang lain yang menyokong aduan mereka tersebut.”

Maka saya mengemukakan Affidavit serta bukti agar YAB Datuk Seri dan Majlis Tertinggi dapat membuat siasatan rapi dan mengambil tindakan sewajarnya demi menyelamatkan Pergerakan Wanita UMNO Silam daripada kehancuran Menghapuskan perasaan tidak senang dan jengkel ahli UMNO kepada Pucuk Pimpinan UMNO yang selama ini telah menyebabkan perjuangan mereka ibarat kapal tanpa haluan.

Menaikkan semangat mereka untuk menghadapi apa juga cabaran dan melonjakkan keserasian dan kewibawaan pemimpin mereka.

Memberi pengajaran kepada ahli dan pemimpin UMNO bahawa tiada siapa yang terlepas daripada hukuman dan hukuman yang dilaksanakan adil dan saksama, terutama politik wang dan memanipulasi Perlembagaan dan Tatacara Peraturan Mesyuarat.

Tadbir urus dan perjalanan mesyuarat cawangan akan lebih tersusun dan meningkatkan kefahaman jentera cawangan agar lebih mantap.

11. KESIMPULAN

PELUANG yang saksama haruslah diberikan kepada semua calon yang menawarkan diri untuk bertanding sebarang peringkat jawatan di peringkat bahagian agar mereka boleh memainkan peranan penting memperkasa perjuangan dan memantapkan perpaduan di kalangan ahli UMNO melalui daya kepimpinan berwibawa, pragmatik dan praktikal.
Keprihatinan YAB Datuk Seri dan MAJLIS TERTINGGI UMNO MELULUSKAN Affidavit ini akan memberi kesan positif kepada senario politik di Silam dan mampu melonjak dan merangsang keyakinan ahli UMNO Silam. Akibat sikap rakus dan tamak penyandang jawatan untuk memperoleh kuasa dan mengekal kuasa sampai bila-bila sekalipun melanggar tataetika ahli UMNO.

12. JUSTIFIKASI

JUSTIFIKASI dan faedah jangka panjang yang diperoleh daripada PERSIDANGAN SEMULA SEMUA CAWANGAN WANITA UMNO SILAM adalah seperti berikut;

13. PERAKUAN STATUTORI

BAHAWASANYA saya, SALOMA DATUK YUSSOF (KPT: 631219-12-5600) selaku KETUA WANITA CAWANGAN UMNO KAMPUNG PANJI BARU dan Calon KETUA PERGERAKAN WANITA UMNO SILAM dengan ini mengaku bahawa semua penjelasan dan perakuan sukarela yang dinyatakan di dalam affidavit ini adalah benar dan muktamad.



SALOMA DATUK YUSSOF )
(KP: 631219-12-5600) )
Di KOTA KINABALU, SABAH )
Pada 17 Oktober 2008 )
Di hadapan saya: )…………………………………………….

No comments: