Search This Blog

Wednesday, December 10, 2008

PATI BERHUTANG RM24,455.14 KEPADA TELEKOM?


MYKAD….Lim menunjukkan Mykadnya yang membuktikan beliau adalah penduduk Sabah berbanding Haiyun yang hanya menggunakan kad pengenalan lamanya.

JIKA tidak kerana ingin mendapatkan perkhidmatan streamyx, mungkin Lim Sui Eng tidak mengetahui kad pengenalannya turut dikongsi bersama seorang PATI daripada Indonesia.

“Saya terkejut apabila diberitahu permohonan saya tidak dapat diluluskan kerana ada hutang lebih RM24,000,” ujar Lim yang datang membuat aduan rasmi di Biro Aduan Persatuan Pengguna Sabah (CASH).

Lim menjelaskan bahawa kad pengenalan beliau tidak pernah hilang dan hairan bagaimana PATI berkenaan boleh mendapatkan salinan kad pengenalan lamanya dan menggunakannya untuk memohon perkhidmatan telefon.

Sehubungan itu, Lim mempersoalkan integriti syarikat telekomunikasi yang tidak mempuyai saringan keselamatan bagi setiap permohon sedangkan kerajaan mewar-warkan kecanggihan system bio-metrik.

Lanjutan daripada itu, Lim membuat laporan polis di Balai Polis Karamunsing 017770/08 baru-baru ini yang kandungannya seperti berikut;

“Pada 20/11/2008, jam lebih kurang 11.45 hrs, bertempat di Wisma San Hin, Kota Kinabalu, ketika saya ingin memohon perkhidmatan streamyx, saya dimaklumkan bahawa permohonan saya tidak dapat dipertimbangkan kerana saya masih mempunyai baki tertunggak sejumlah RM27,455.14 (dilampirkan). Menurut maklumat pegawai bertugas, bahawa hutang berkenaan dibuat melalui akaun U450343760107 atas nama Haiyun Sanderi yang telah menggunakan kad pengenalan palsu yang tertera nombor kad pengenalan lama saya H0699632. Saya datang ke balai membuat laporan agar polis menangkap dan mendakwa pendatang tanpa izin (PATI) yang menggunakan nombor kad pengenalan lama saya sebagai identiti pengenalan diri. Laporan ini juga dibuat agar Telekom Malaysia melupuskan senarai hitam akibat hutang yang dibuat secara malafide oleh PATI berkenaan dan membenarkan saya mendapatkan semua kemudahan yang ditawarkan. Sekianlah laporan saya.”

No comments: