Search This Blog

Friday, December 12, 2008

SEMOGA SPRM BUKAN GIMIK POLITIK


BEBAS....Prof Datuk Dr Mohd Noh Dalimin

KETUA Penerangan Angkatan Muda Keadilan Sabah, Zainuddin Hassan menyambut baik usaha Perdana Menteri Malaysia meremajakan semula Intergiti melalui penarafan semula Badan Pencegah Rasuah (BPR) sebagai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) setelah rang undang-undang SPRM 2008 dibentangkan di Parlimen pada rabu, 10 Disember 2008.

“Saya menyambut baik usaha murni ini tetapi berharap agar ianya tidak menjadi seperti menukar jenama ubat gigi sedangkan kandungan dan rasanya sama juga,” ujar Zainuddin yang tidak berpuas hati dengan profesionalisme BPR Sabah.

Tegasnya, beliau telah membuat banyak aduan dan akhirnya muak kerana siasatan hanya sekerat jalan dan tidak mendakwa tertuduh walaupun cukup bukti.

“Saya tidak tahulah kenapa? Mungkin kita kena tanya Ketua Pengarah BPR Malaysia dan Pengarah BPR Sabah. Hanya mereka yang tahu,” sindir Zainuddin yang menyelar sikap pegawai penyiasat BPR yang lambat bertindak sehingga bukti dilupuskan dengan mudah.

Dakwa Zainuddin lagi, Kes 81 Dalil yang difailkan Jeffrey terhadap Musa Aman hanya menjadi bahan jenaka.

“Jika Ketua Menteri Sabah mempunyai bangunan sendiri dan menyedari mempunyai kepentingan kerana jabatan kerajaan menyewa di bangunannya boleh dilepas dan dibebaskan, apatah lagi jika kes politik wang,” kata Zainuddin yang mendesak agar kes Musa Aman dibuka semula apabila SPRM menjadi realiti.

Zainuddin turut mendesak BPR agar tidak menutup beberapa kes berprofail tinggi seperti siasatan terhadap Mantan Naib Chancellor Universti Malaysia Sabah (UMS) yang telah lengkap namun tertuduh tidak didakwa di mahkamah.

“Sungguh menakjubkan kekebalan Prof Datuk Dr Mohd Noh Dalimin kerana baru sahaja dilantik sebagai Naib Chancellor Universiti Tun Hussien Onn, Johor Bharu walaupun mempunyai kes aktif dengan BPR,” Ujar Zainuddin yang kesal kerana kes berkenaan amat memalukan rakyat Sabah.

Kata Zainuddin lagi, beliau juga hairan kenapa kes subsidi diesel yang melibatkan tangkapan beberapa pegawai kanan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Pengguna di Sabah senyap begitu sahaja sedangkan sepatutnya telah dibicarakan di mahkamah setelah didakwa.

“Apakah kes ini ditutup atau tertuduh dilepaskan begitu sahaja,” ujar Zainuddin yang mendesak agar Pengarah BPR Sabah tidak tunduk kepada sebarang tekanan politik.

Zainuddin turut memuji kepakaran Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC) yang begitu cekap menjalankan siasatan sehingga berjaya menyiasat dan membongkar kes penggubahan wang haram (money laundering) yang melibatkan peniaga dan pemimpin politik dari Sabah.

No comments: