Search This Blog

Tuesday, December 9, 2008

KONSPIRASI PERINGKAT TERTINGGI: JELANI HAMDAN



MANTAN Ketua UMNO Bahagian Marudu, Jelani Hamdan @ Dasanap mendakwa terdapat konspirasi peringkat teringgi yang mendalangi kekalahannya dalam pertandingan satu lawan satu walaupun sebelum ini beliau diistiharkan menang tanpa bertanding.

Dalam surat bantahannya yang dihantar ke Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Jelani mendakwa Badan Perhubungan UMNO Sabah telah mengenakan pelbagai tekanan dan desakan sehingga UMNO Marudu melakukan pelbagai perkara yang bercanggah dengan Perlembagaan dan Tatacara Persidangan UMNO.

Surat bantahan bertarikh 14 November 2008, Jelani mendakwa beliau hilang kepercayaan terhadap kredibiliti Badan Pertubuhan UMNO Negeri khususnya Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri dan pegawai-pegawainya setelah berlaku konspirasi menghalang kemenangan beliau setelah Mesyuarat Jawatankuasa UMNO Marudu pada 9 November 2008 telah mengistiharkan beliau menang tanpa bertanding kerana calon lain tidak layak mengikut system kuota UMNO.

Tegas Jelani lagi, Mesyuarat Jawatan Kuasa Bahagian Marudu pada 24 ogos 2008 telah membuat keputusan dan mengistiharkan beliau menang tanpa bertanding bagi jawatan Ketua Bahagian setelah memperolehi pencalonan sebanyak 72 mengatasi calon lain iaitu Saidi Suari 26 pencalonan dan Wetrom Bahanda 24 pencalonan.

“Mengikut fasal 15.5 perlembagaan UMNO, kedua-dua calon ini tidak layak bertanding kerana tidak melepasi had kelayakan iaitu sekurang-kurangnya 30 pencalonan. Kemengangan tanpa bertanding ini juga telah diistiharkan melalui surat khabar di peringkat nasional dan negeri,” ujar Jelani yang hairan kerana campurtangan Badan Perhubungan UMNO Sabah.

Kata Jelani lagi, mesyuarat perwakilan bahagian sepatutnya diadakan pada 2 November 2008 tetapi telah ditunda pada 8 November 2008 dan ditunda lagi pada 9 November 2008. Sehingga tarikh mesyuarat yang sebenar pada 9 November 2008, tidak ada penarikan balik pengistiharan kemenangna tanpa bertanding beliau.

“Demi maruah saya dan ketelusan peraturan serta perlembagaan parti, saya membantah sekeras-kerasnya keputusan bahagian yang tidak konsisten ini. Saya juga difahamkan bahawa keputusan bahagian untuk melayakkan Datuk Saidi Suari dan Wetrom Bahanda adalah atas nasihat dan desakan dari Badan Perhubungan UMNO Negeri khususnya Y.A.B Datuk Seri Musa Aman sebagai Pengerusi Perhubungan,” ujar Jelani yang mendakwa mempunyai bukti rakaman perbualan dan keputusan-keputusan yang dibuat oleh Badan Perhubungan UMNO Negeri Sabah yang tidak telus.

Tegas Jelani, setelah beliau diistiharkan menang tanpa bertanding, maka bermulalah usaha Badan Perhubungan UMNO Negeri untuk melayakkan Wetrom Bahanda bertanding jawatan Ketua Bahagian (calon pilihan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri) dengan berbagai taktik penipuan seperti mengesahkan cawangan-cawangan yang tidak pernah mengadakan persidangan di peringkat cawangan atau tidak cukup korum dan melanggar peraturan persidangan seperti cawangan Kg. Tuhau, Kg. Boranak Panudahan, Kg. Kebulihan, Kg. Bukit Lalang, Kg. Narandang, Kg. Mompilis, Kg. Talamason, Kg. Tamisan, Kg. Indarasan Laut, Kg. Paku, Kg. Radtak, Kg. Golonot, Kg. Tangkol dan Kg. Tagudon.

“Untuk mengaburi mata dan menyenangkan hati penyokong Saidi Suari serta dikhuatiri boleh menjejaskan kemenangan Wetrom Bahanda, pihak Perhubungan Negeri juga telah melayakkan beliau (Saidi Suari) sebagai calon ketiga dengan cara penipuan dan taktik yang serupa,” ujar Jelani yang menyebut Badan Perhubungan UMNO melayakkan cawangan Kg. Sri Pungiton, Kg. Bombong II, Kg. Samparita, Kg. Lakabungan II, Kg. Tanjung Batu Laut, Kg. Mantus, Pekan Baru, Kg. Tingkalanon Ulu, Kg. Sebayan, Kg. Marion, Kg. Tanjung Batu, G. Samparita Tengah, Kg. Indarasan Dandulit dan Kg. Minyak.

Jelani turut mendakwa bahawa mesyuarat perwakilan bahagian pada 9 November 2008 didapati telah melanggar peraturan persidangan Fasal 6.2 dan 6.3 iaitu notis mesyuarat perwakilan hendaklah diedar sekurang-kurangnya 14 hari sebelum mesyuarat perwakilan diadakan. Oleh kerana mesyuarat perwakilan ditunda, maka perkara 6.3 perlu dipatuhi dengan mengedarkan notis sekurang-kurangnya 7 hari sebelum tarikh mesyuarat diadakan. Notis mesyuarat perwakilan bahagian pada 9 November 2008 diedarkan pada 8 November 2008.

“Ada perwakilan haram dalam mesyuarat perwakilan bahagian pada 9 November 2008 sedangkan cawangan-cawangan ini telah dibatalkan persidangan dan diarah untuk disidang semula oleh Badan Perhubungan UMNO Negeri, tetapi pihak bahagian tidak berbuat demikian,” kata Jelani yang kesal kerana Konspirasi membunuh karier politiknya dirancang dan dilakukan oleh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah sendiri.

Jelani menarik perhatian, antara perwakilan haram yang dikenalpasti menghadiri Persidangan Agung dan membuang undi termasuklah Mazlan Bin Gambud (520320-12-5259) Taman Beringin; Tappo Bin Ali (520812-12-5079) Kampung Rakit dan Awang Bin Oloh daripada Putera Warisan.

“Saya turut kenalpasti 53 perwakilan ditukar di luar persidangan semata mata-mata untuk memastikan Wetrom menang,” ujar Jelani yang menyebut Daud Tombokok (671017-12-5131) daripada Kampung Tagaroh adalah contoh perwakilan haram.

Selain daripada perwakilan Kampung Tagaroh, Cawangan Kampung Hobut (Opikul Maluhad), Kampug Rasak Darat (Jewos Masitar), Kampung Timug (Raineh Simau) juga merupakan perwakilan haram yang turut membuang undi.

Jelani kesal kerana walaupun Pengerusi Tetap Persidangan, Ismarah Madcasar mengumumkan jumlah perwakilan seramai 403 orang dan pengumuman kali kedua juga 403 orang, tetapi setelah pengiraan undi diakukan, terdapat 405 kertas undi, iaitu kelebihan dua kertas undi.


“Lebih menghairankan kerana kertas undi bagi jawatan AJK Bahagian kurang sebanyak 160 keping dan urusetia daam keadaan cemas mencukupkan kertas undi berkenaan dalam tempoh setengah jam,” kata Jelani yang menyatakan perkara ini tifdak pernah berlaku sebelum ini.


Bagaimanapun, kata Jelani, senario ini bertambah serius ketika proses pengiraan undi bagi jawatan AJK Bahagian dan perwakilan 7 kerana berlaku campurtangan AJK Pergerakan Pemuda dan Calon Ketua Bahagian, Wetrom Bahanda turut campur tangan dalam pengiraan undi tersebut sehingga semua line-up beliau menang.

Jelani turut membidas sikap Pemerhati Badan Perhubungan UMNO Sabah, Datuk John Ambrose yang gagal memantau persidangan berkenaan dan pulang awal sebelum Persidangan Agung berkenaan selesai sehingga memudahkan Wetrom campurtangan dalam proses pengiraan undi.

Sehubungan itu, Jelani mendesak agar Setiausaha Agung UMNO meneliti kesahihan Mesyuarat Perwakilan Bahagian UMNO Kota Marudu yang beliau tidak telus dan terdapat konspirasi yang didalangi oleh Badan Perhubungan UMNO Sabah.

No comments: