Search This Blog

Friday, December 12, 2008

DERITA DI SYURGA PPRT FELDA


TERIMA...Utoh sedang menerima replika kunci rumah PPRT daripada Najib.

SEPULUH orang Penerima rumah PPRT yang dibina dengan sumbangan Dana Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) merayu keprihatinan Ahli Parlimen Silam, Haji Salleh Kalbi untuk mengakhiri penderitaan mereka yang terpenjara di dalam syurga ciptaan Ahli Parlimen lalu.

Jurucakap penduduk, Utoh Salleh Nahul, 63, berkata, mereka terpaksa menjalani kehidupan bagaikan penduduk Afrika yang tidak mempunyai kemudahan asas seperti bekalan air paip, elektrik dan tandas.

"Kami terpaksa menyambung elektrik secara haram daripada jiran di Taman Warisan. Membeli air daripada jiran di Kampung Sabah Baru dan membina tandas di atas air di belakang rumah kerana tandas yang sedia ada tidak mempunyai sistem pelupusan," ujar Utoh Salleh yang mengakui mereka menjadi mangsa permainan politik.

Menurut Utoh, mereka telah memfailkan aduan rasmi kepada pelbagai pihak, namun tidak ada pihak yang tampil untuk menyelesaikan kemelut yang mereka hadapi.

"Kami dijanjikan pelbagai kemudahan ketika rumah kami dilancarkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak. Tetapi apabila selesai perasmian, tangki air kami diambil balik, kami terpaksa bergelap kerana tiada elektrik. Kami jadi perhiasan untuk media," ujar Utoh yang akan menemui Salleh Kalbi dalam masa yang terdekat untuk mengemukakan rayuan mereka.

Dalam pada itu, seorang mangsa pembangunan projek PPRT berkenaan, Chee Yew Wan, 82, melahirkan rasa kesal kerana Kerajaan Barisan Nasional mengamalkan sikap 'kencing di dalam gelas' rakyat apabila merampas tanah yang mereka timbus sebagai tapak projek ruah PPRT berkenaan.

"Kerajaan bagi kita tapak rumah untuk kaum Tionghua.Kita gotong royong timbus tanah bakau. Banyak wang kita guna. Kita sedang kumpul wang mau bikin rumah. Tiba-tiba kerajaan rampas tanah kita dan bina rumah PPRT tanpa sebarang pampasan. Adilkah ini?" getus Chee yang sedang daam proses untuk mengemukakan tuntutan di mahkamah untuk mendapatkan gantirugi.


TANDA...Chee Yew Wan berdiri di hadapan papantanda projek yang meranapkan harapan mereka.

Kata Chee lagi, kenapa kerajaan tidak mencari tapak lain, sebaliknya mengambil jalan mudah merampas tanah mereka tanpa belas ehsan.

"Kalau saya ada duit, saya mau ke KL jumpa Datuk Najib, mau kasi tau kenapa pemimpin buat orang tua macam seperti anjing buruk kepala?," ujar Chee lagi yang turut mengalu-alukan Salleh menyelesaikan masalah beliau dan rakannya yang kerugian ratusan ribu ringgit.

No comments: