Search This Blog

Thursday, February 4, 2010

SPRM UNTUK DIJUAL?



Written by Admin
Sunday, 11 October 2009 08:48


Oleh: HAFIZ JAMAIL

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang sebelum ini ditimpa pelbagai masalah pentadbiran dan salah urus akibat kekangan pihak berkuasa, kini didakwa melakukan kegiatan tidak bermoral dengan menukarkan saksi utama kepada defendan setelah percubaan pihak tertentu untuk menutup kes berkenaan tidak Berjaya.

Ketua Penerangan Angkatan Muda PKR Sabah, Zainuddin Hassan mendakwa percubaan kroni Ketua Menteri Sabah, Datuk Albert Lim Yu Ming untuk menutup kes berkenaan berjaya dikesan PKR setelah ‘Penjenayah’ Terkemuka Asia, Michael Chia Tien Foh menyerahkan RM1.5 juta daripada pakej rangsangan RM3 juta untuk memastikan kes berkenaan ditutup sebelum Hari raya Aidil Fitri lalu.

“Setelah gagal, mereka kini melakukan sesuatu perlakuan di luar tabii undang-undang dengan menukarkan saksi utama kepada defendan dan kita mempunyai bukti bahawa Michael Chia telah berjaya membeli saksi (Chong Siak Nyen) melalui penjualan konsesi kayu balak. Kita ada bukti, tetapi kita akan dedahkan bukti jika panel penyiasat SPRM dapat memberi jaminan bahawa kes ini akan disiasat dan bukannya melupuskan bukti,” ujar Zainuddin yang mula jelak dengan karenah birokrasi SPRM.

Kata Zainuddin, pihaknya mempunyai bukti bahawa Konsesi Yayasan Sabah YS 307 (7) dan (8) telah dijual kepada Dinosour Chong atau Chong Siak Nyen sebagai cara penyelesaian menarik diri daripada menjadi saksi dengan harapan tanpa saksi yang menyerahkan wang kepada kedua tertuduh, maka Mahkamah akan membuang kes berkenaan kerana tidak terdapat bukti atau asas untuk menuduh berlakunya rasuah.

Berita lanjut sila ikuti di www.sabahkini.net.

No comments: