Search This Blog

Friday, February 5, 2010

LAGI LAPORAN POLIS TANGKAP PENGARAH KWANTAS?


PDF Print E-mail
Written by Admin
Sunday, 20 December 2009 14:07


Oleh: SALIHIN LADJA MURA

SELEPAS Ketua Cabang PKR Lahad Datu, Johani Abdul Halim membuat laporan polis terhadap Ahli Lembaga Pengarah Kwantas Corporation Berhad, Kwan Ngen Wah, seorang Ketua Cawangan UMNO Tampi-Tampi Darat, Semporna membuat dua laporan polis masing-masing di Balai Polis Karamunsing di Kota Kinabalu dan Semporna agar PDRM menangkap dan mendakwa penama berkenaan di bawah Seksyen 199 dan 200 Kanun Keseksaan.

Ketua Cawangan UMNO berkenaan, Azizul Sanarul ketika menghubungi wartawan sabahkini.net di Pantai Timur Sabah, menyertakan salinan laporan polis yang beliau sediakan sendiri berdasarkan siaran Sabahkini.net yang bertajuk ‘Famili Kwan Penjenayah Anak Negeri’.

“Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri tidak boleh memandang ringan perkara ini kerana melibatkan keselamatan Negara dan mensabotaj ekonomi bumiputera melalui jenayah pemalsuan Sijil Anak Negeri,” ujar Azizul yang menegaskan bahawa beliau mendapat maklumat ramai pemilik tanah Anak Negeri Sabah dianiaya oleh Kwan Ngen Wah yang mendapat Sijil Anak Negeri secara tidak sah.

Sijil Anak Negeri Kwan Ngen Wah dan familinya dibuat menurut Seksyen 3, Akta Akuan Berkanun 1960 dan sebarang akuan palsu boleh dihukum di bawah Kanun Keseksaan.

Menurut Fasal 199, kata Azizul, sebarang kenyataan palsu yang terkandung di dalam mana-mana akuan yang diterima undang-undang sebagai keterangan; Pembuat akuan itu sama ada TAHU atau PERCAYA yang akuan itu palsu, atau TAK PERCAYA yang akuan itu benar sudah melakukan kesalahan yang sama seperti memberi keterangan palsu di mahkamah.


Paparan selanjutnya sila layari : www.sabahkini.net

No comments: