Search This Blog

Friday, February 5, 2010

PEKEBUN DILOKAP LIMA HARI TANPA REMAN?





Written by Admin
Wednesday, 06 January 2010 17:49

Oleh: SALIHIN LADJA MURA

IMEJ Polis Kunak yang sebelum ini tercemar dengan Kes Pertikaian Tanah di Tingkayu sehingga menyebabkan Ketua Polis Daerah ditukar ke Semenanjung Malaysia, kini semakin parah kerana seorang pekebun mendakwa beliau ditahan secara salah melebihi 24 jam, iaitu selama lima hari di Lokap Balai Polis Kunak tanpa sebarang perintah reman.

“Sejak ditahan pada jam 11 pagi 3 Disember 2009 dan dibebaskan pada jam 9.30 malam 8 Disember 2009, saya tidak pernah di bawa berjumpa sebarang Majistret untuk perintah tahanan reman. ASP Tan tidak memberitahu sebab saya ditangkap. Oleh itu saya beranggapan ditahan secara tidak sah semata-mata untuk mencari dan menghapuskan bukti kegiatan jenayah pegawai terbabit,” ujar Richard Mekulis yang memaklumkan kepada Sabahkini.net.

Richard yang ditahan polis ekoran sms yang dikirimkan Peguam James Valentino kepada beliau dan pekebun lain berhubung 98 tan buah kelapa sawit yang dicuri ASP Tan lalu beliau menelefon rakannya bernama Lau untuk membuat laporan polis kerana rakan ASP Tan, Alex Sia enggan menjelaskan pungutan tol buah yang dicuri daripada Ladang Dukawan.

“Alex kata


Paparan selanjutnya sila ikuti : www.sabahkini.net

No comments: