Search This Blog

Friday, February 5, 2010

POLIS DALANGI SIJIL ANAK NEGERI PALSU?



Written by Admin
Friday, 20 November 2009 21:45



Oleh: HAFIZ JAMAIL



ISU penggunaan Sijil Anak Negeri telah menambah hangatkan senario politik Negeri Sabah apabila pada 17 November 2009 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sekong, Datuk Samsudin Yahya, membangkitkannya di Dewan Undangan Negeri Sabah.

Sabah negeri di bawah bayu yang belum lagi reda dengan isu penggunaan kad pengenalan dikeluarkan kepada kaum pendatang daripada Filipina dan Indonesia kini telah dikejutkan lagi dengan isu sijil anak negeri yang kesahihannya diragui.

Pihak Polis bersama beberapa agensi lain termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) digesa supaya menyiasat Adun Sri Tanjung, Jimmy Wong Sze Pin yang didakwa oleh Ahli Dewan Undangan negeri Kawasan Sekong sebagai penipu kerana memiliki Sijil Anak Negeri yang kesahihannya meragukan demikian kenyataan, dibuat oleh Samsudin yang disiarkan di muka depan akhbar New Sabah Times, memberi gambaran peri pentingnya isu tersebut yang telah lama menghantui rakyat sabah.

Penggunaan Sijil Anak Negeri dimiliki oleh golongan yang tidak berhak memilikinya bukan masalah baru kepada rakyat Sabah. Pengeluarannya telah dibekukan di era Kerajaan Parti Berjaya memerintah disebabkan adanya penyalahgunaankuasa dalam proses pengeluarannya.



Berita selanjutnya sila ikuti pautan berikut : www.sabahkini.net

No comments: