Search This Blog

Sunday, December 14, 2008

NYAHKAN AGEN UMNO DARI PKR SABAH!




SURAT TERBUKA KEPADA YB DATUK SERI ANWAR IBRAHIM

Terlebih dahulu tahniah kepada YB Datuk Seri.

Sebagai respon kepada surat terbuka daripada saudara Abdullah Madon, saya mengambil kesempatan ini untuk turut serta menyatakan secara terbuka perasaan sedih dan pilu saya melihat perjuangan PKR yang telah sekian lama menjadi korban akibat perbuatan durjana segelintir ahli yang pintar bersandiwara.

Sempena lawatan buat pertama kali selaku ahli Yang Berhormat ke Sabah, selepas memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh, saya amat berharap punca masalah yang telah sekian lama bermaharajalela menimbul suasana kacau bilau pemimpin PKR peringkat perhubungan negeri Sabah akan dapat diambil perhatian serius beserta tindakan sewajarnya.

Pada tahun 1976, rakyat Sabah telah menumbang kerajaan Parti USNO menggantikannya dengan Kerajaan Parti Berjaya. Sembilan tahun kemudian negeri Sabah sekali lagi menyaksikan peralihan kuasa bilamana rakyat Sabah memilih Parti Bersatu Sabah menggantikan Kerajaan Parti Berjaya.

Dalam perkataan lain rakyat Sabah adalah HERO dalam soal menukar kerajaan. Berpandu kepada rekod ini bukan perkara mustahil PKR juga boleh menumbang parti memerintah sekarang.

Masalah pokok adalah apakah rakyat Sabah yakin barisan kempimpinan PKR yang menawarkan diri untuk mengambil alih tampuk kerajaan memiliki cirri-ciri kepimpinan mantap yang mampu memberikan khidmat yang lebih baik daripada pemerintah yang sedia ada?

Saya menyertai Parti Keadilan sebai sahaja ia berkembang ke Sabah atas kepercayaan dengan adanya alternatif kepada kepimpinan UMNO/BN rakyat boleh memilih barisan pemimpinan dan bentuk kerajaan yang mereka kehendaki.

Kegiatan melemahkan Parti Keadilan telah mula bertapak apabila Datin Saidatul diberi mandat menjadi Ketua Perhubungan Negeri Sabah. Setelah meninggalkan parti, agenda UMNO telah terus bermain peranan dengan aktif oleh segelintir pemimpin yang berpakai topeng PKR.

Peranan dimainkan oleh agen-agen UMNO ini bukan sahaja tertumpu kepada mengadu domba satu pemimpin dengan pemimpin yang lain malah turut menghuru-harakan bahagian-bahagian parti yang telah sempurna ditubuhkan.

Mana-mana bahagian parti yang berpotensi untuk menawan kerusi di bahagian masing-masing seperti beberapa bahagian di Kudat atau Sandakan, ahlinya akan segera disabung antara satu dengan yang lain. Ianya tidak berhenti sehingga bahagian itu menjadi lemah dan tidak berfungsi.

Pendedahan kaitan pengkhianat ini dengan UMNO dapat dilihat dengan ketara melalui kes pemilihan Pgn Roslan Pgn Nasrun sebagai calon Keadilan bagi kawasan pilihanraya Parlimen Batu Sapi. Tiga bulan sebelum pilihanraya 2003, OKK Hassnar Haji Ebrahim, selaku Ketua Bahagian Parti Keadilan Bahagian Libaran dan Pengerusi Zon Sandakan telah dihubungi oleh penama tersebut dan meminta namanya dinaikkan menjadi calon.

Pgn Roslan membawa OKK Hassnar berunding melompat parti setelah pencalonan mereka diterima. Bayaran daripada UMNO berjumlah leih satu juta ringgt utuk tga orang calon telah dirunding oleh Pgn Roslan.

Rancangan ini telah ditolak oleh OKK Hassnar. Ianya juga telah disampaikan epada Datin Saidatul Badru di Kuala Lumpu tetapi apabila tiba pilihanraya Datin Saidatul Baru, Haji Awang Tengah bersama Awang Ahmad Shah telah membelakangkan OKK Hassnar Ebrahim, yang juga adalah ahli Biro Politik ketika itu.

Mereka pilih Pgn Roslan sebagai Calon Keadilan! Dua hari selepas penamaan calon Pgn Roslan telah menarik diri sebagai calon Parti Keadilan dan sehingga kini telah menjadi ahli UMNO.

Kehadiran OKK Hassnar Haji Ebrahim yang telah mentadbir kawasan Sandakan dengan begitu baik, mengadakan pejabat sendiri dan tenaga kerja bergaji, tidak disenangi oleh kumpulan ini.

Ianya bukan disebabkan oleh peristiwa melantik Pgn Roslan sebagai Calon Parti malah ketika OKK Hassnar bertanding merebut jawatan Ketua Bahagian Libaran,

Awang Ahmad Shah memintanya membayar RM25,000 sebagai rasuah untuk membayar calon yang dipasangnya menarik diri daripada bertanding. Akibatnya Pejabat Parti Keadilan Sandakan telah ditutup setelah OKK Hassnar memutuskan bahawa barisan pemimpin PKR ibarat ‘The Pot Calling The Kettle Black”, tiada bezanya dengan UMNO.

Kes pemilihan Pgn Roslan sebagai calon yang enggan diambil perhatian dan disiasat oleh pemimpin parti cukup menjelaskan jenis kepimpinan Awang Ahmad Shah, Haji Awang Tengah dan Ahli Kumpulan mereka yang lain.

Rakyat Sabah cukup matang dalam soal memilih pemimpin. Adalah mustahil rakyat akan memilih pemimpin PKR kalau barisan pemimpinnya di peringkat Perhubungan Negeri tidak habis-habis bergaduh sesama sendiri. Tentunya rakyat akan tertanya, apakah bentuk kerajaan yang dapat ditubuh keak dengan jenis pemimpin seperti ini?

Apakah pemimpin yang gemar fitnah memfitnah sesama sendiri mampu mendirikan sebuah kerajaan stabil yang mampu mengubah nasib rakyat? Belum memerintah sudah ada yang menganjur rasuah dalam pemilihan bahagian. Bagaimana pula kalau sudah memerintah? Jenis pemimpin seperti ini tidak layak diberi ruang dalam PKR.

Wassalam.

t.t.

SULAIMAN ALLAHAD
Beaufort Sabah.

1 comment:

Mutalib MD said...

Surat ini diterima melalui email dan salinan bertandatangan diterima melalui pos. Pandangan Sulaiman adalah pandangan peribadi beliau sendiri dan bukannya mencerminkan pandangan blog ini atau pandangan Parti Keadilan Rakyat.