Search This Blog

Sunday, December 14, 2008

HAMDAN TETAP SAMAN NASRUN


HAMDAN BULAGI

MANGSA penipuan kes tanah di Lahad Datu, Sabah, Hamdan Bulagi menafikan beliau menarik balik laporan polis yang dibuatnya pada 2002 terhadap Pembantu Menteri Di Jabatan Ketua Menteri Sabah, Datuk Datu Nasrun Datu Mansur.

”Tidak benar. Saya tidak pernah tarik balik dan tetap akan saman Nasrun,” ujar Hamdan yang hanya menunggu peguamnya menyiapkan saman pemula untuk mendakwa Nasrun di mahkamah terbuka kerana telah melakukan pecah amanah berhubung penjualan tanah warisan keluarganya secara haram.

Hamdan kesal kerana ada pihak yang tidak bertanggung jawab menyebarkan berita palsu kononnya beliau menarik balik laporan polis sebaliknya kesal kerana polis gagal mengambil tindakan terhadap Nasrun yang terbukti melakukan jenayah pecah amanah.


DATUK DATU NASRUN DATU MANSUR

”Saya tidak akan berganjak selagi Nasrun tidak didakwa di mahkamah dan pendatang asing yang dilindunginya tidak ditangkap dan dilucut kerakyatan yang diperolehi secara songsang dan nekad menipu keluarganya,” ujar Hamdan yang meminta ehsan Pesuruhjaya Polis Sabah menangkap penjenayah yang berselidung di sebalik jawatan tinggi dalam kerajaan.

Kata Hamdan lagi, beliau terkilan kerana Polis mengambil masa yang terlalu lama untuk menjalankan siasatan sehingga gagal mengesan para peguam yang melakukan jenayah berkenaan terutama apabila peguam berkenaan tidak lagi bekerja atau mengamalkan guaman atau kerana peguam berkenaan telah menjadi ’orang besar’ sebagaimana kes yang beliau hadapi.

Menurut Hamdan, polis gagal memaklumkan kepadanya kes siasatan pecah amanah terhadap seorang peguam yang menggunakan kedudukannya bersubahat dengan seorang pendatang asing tanpa izin untuk merampas tanah milik keluarganya.

Hamdan telah membuat laporan polis pada 04 Mei 2002 melalui report LDU/2828/2002, yang meminta polis menjalankan siasatan berhubung jenayah pecah amanah seorang peguam, Datu Nasrun Datu Mansur yang secara sedar telah bersubahat dengan seorang lelaki, Haji Ismail Bin Tidal menukar hak milik tanah ibu mertuanya kepada anak perempuan lelaki berkenaan.

Sehingga kini, kata Hamdan, polis gagal memaklumkan kepada beliau keputusan kes berkenaan walaupun beliau telah berkali-kali datang ke balai polis Lahad Datu berhubung laporan polis yang dibuatnya.

”Apakah kerana Nasrun seorang Pembantu Menteri dan Wakil Rakyat maka dia kebal daripada tindakan undang-undang?,” ujar Hamdan yang mencabar Nasrun agar meletakkan jawatan sebagai Adun Lahad Datu kerana telah mencemarkan imej wakil rakyat dan guaman.

Hamdan mendesak Nasrun yang melakukan pecah amanah menyerah diri dan membetulkan kesilapannya dengan memulangkan tanah yang dirampas secara culas kerana jika perkara ini diheret ke mahkamah, ramai pihak akan malu.

Menurut fakta kes yang difailkan Hamdan, beliau amat terkejut kerana Nasrun boleh bersubahat dengan seorang pendatang asing Filipina, Ismail Tidal yang mendapat kad pengenalan projek untuk merampas sekeping tanah PL 116175823 yang terletak di Kampung Layong, Tengah Nipah, Jalan Tungku seluas lebih kurang dua ekar milik keluarganya.

”Nasrun secara sedar telah melakukan jenayah apabila beliau bersubahat dengan Ismail melakukan pemalsuan dokumen pindah hak milik dan memalsukan sijil kematian pemilik asal iaitu Jalil Amit,” ujar Hamdan yang kesal kerana memperdaya ibu mertuanya, Nurbanu Bte Hamid.


BUKTI.. Nasrun membuat penyaksian berhubung pindah milik tanah.

Tambah Hamdan lagi, beliau masih menunggu keputusan forensik yang dibuat oleh Polis terhadap semua dokumen pindah milik yang kononnya telah dilakukan sendiri oleh Nurbanu di Pejabat Nasrun.

”Ismail ini pandai betul kerana mendaftarkan hak milik berkenaan di atas nama anaknya, Zuraidah, ketika usia anaknya enam tahun dan melantik dirinya sebagai Pemegang Amanah,” tegas Hamdan sambil menunjukkan salinan geran tanah kerana geran asal masih di dalam simpanan tetuan Nasrun & Co.

Dalam laporan polisnya, Hamdan mencatatkan:

”Pada 15.04.2002, lebih kurang jam 0200 petang saya telah diberitahu oleh adik ipar saya bernama Zain Abd Hamid mengatakan tanah atas nama Hamid bin Ibrahim (telah meninggal dunia) No. PL 116175823 yang terletak di kawasan Tengah Nipah, Jalan Tungku seluas 6.6 ekar telah dibeli orang lain dengan nama ZURAIDAH BINTI ISMAIL KP H 0880162, seluas 2 ekar dan dijaga oleh penama ISMAIL BIN TIDAL tanpa kebenaran Puan Nurbanu Bte Hamid no KPT 450202-12-5230, sedangkan tanah tersebut tidak pernah dijual kepada sesiapapun. Oleh itu saya mendapati tanah tersebut dijual oleh orang lain dengan meniru tandatangan puan NURBANU BTE HAMID dan apabila kami memanggil ISMAIL TIDAL datang ke rumah saya, Hamdan Bulagi untuk menyelesaikan masalah pembelian tanah dan Ismail Tidal menuduh Puan Nurbanu Bte Hamid telah menerima wang (tidak diketahui jumlahnya) di hadapan Peguam Datu Nasrun Bin Datu Mansur, pada 10.10.1987. Ismail Tidal juga meminta kami adik beradik buat penyelesaian di hadapan peguam. Pada 03.05.02 lebih kurang jam 3.00 petang kami adik beradik bersama Puan Nurbanu Bte Hamid telah berjumpa dengan Datu Nasrun Bin Datu Mansur. Tetapi kami adik beradik dikeluarkan dari bilik Datu Nasrun bin Datu Mansur, manakala emak mertua saya bernama Nurbanu Bte Hamid untuk disoal siasat. Nursia Bte Abdul Hamid telah mendengar perbualan mereka di mana emak mertua saya, Puan Nurbanu Bte Hamid disuruh mengaku oleh Datu Nasrun Bin Datu Mansur bahawa Puan Nurbanu Bte Hamid menurunkan tandatangan, tetapi Puan Nurbanu Bte Hamid enggan mengaku kerana Puan Nurbanu Bte Hamid tidak pernah turunkan tandatangan, Lalu saya, Hamdan Bulagi dan Nursia Bte Abdul Hamid dipanggil masuk oleh Datu Nasrun Bin Datu Mansur dan memberitahu bahawa Puan Nurbanu Bte Hamid tidak mengaku tandatangan. Lalu saya Hamdan Bulagi dan Nursia Abdul Hamid memberitahu Datu Nasrun Bin Datu Mansur bahawa kami laporkan perkara ini kepada pihak polis untuk dirujuk ke mahkamah. Pada 19.09.1986 Jalil Bin Hamid, adik kepada Puan Nurbanu Bte Hamid yang telah meninggal dunia pada 13.08.1986 No. 213/86) telah menjual tanah kepada Azmi Bin Yusuf. Dan pada 22.11.1993 Encik Azmi Yusof telah menjual kepada Lamantali Bin Hamam (H8002222) pada 25.05.1990 En Nasip Bin Kusin (H600777) membawa Puan Nurbanu Bte Hamid berjumpa dengan Datu Nasrun Bin Datu Mansur untuk menandatangani pengurusan tanah untuk waris kepada Nurbanu Bte Hamid kerana adik beradiknya telah meninggal dunia. Dan Puan Nurbanu Bte Hamid telah turunkan tandatangan dan dibagi wang sebanyak RM3.00 oleh Nasip Bin Kusin untuk tambang balik ke rumah. Laporan ini dibuat untuk dirujuk ke mahkamah. Sekian laporan saya. Penambahan laporan Azmi Bin Yusof di panggil ke pejabat Datu Nasrun Bin Datu Mansur tetapi tidak datang. Dan untuk makluman tanah tersebut dipenuhi rumah. Kerana tanah tersebut telah dijual oleh Azmi Yusof dan Nasip Kusin kepada orang-orang yang mendirikan rumah di tanah tersebut.”

Kata Hamdan lagi, beliau mengenali penjamin PATI berkenaan iaitu Patawi Wapijo yang telah mengesahkan bahawa Ismail Tidal memegang pasport bernombor 531324 dan memegang permit kerja bernombor 478D.PI II/(40) 28.8.1975, tetapi beliau tidak sedar bila Ismail lari daripada jaminan kerana semua jaminan diperbaharui secara automatik.

”Saya pun hairan bagaimana Ismail mendapat kad pengenalan projek pada 1991 dan menjadi Ketua Cawangan UMNO,” kata Hamdan yang menyebut nombor kad pengenalan Ismail H0532049 mengesahkan beliau adalah PATI yang mendapat kerakyatan segera.

No comments: