Search This Blog

Wednesday, December 17, 2008

AHLI POLITIK MALAYSIA DI SAPENA DI HONG KONG?


Peniaga berkenaan sedang di bawa masuk ke Mahkamah Hong Kong, tetapi siapakah ahli politik kanan berkenaan?

SEORANG ahli Politik kanan Malaysia telah disapena untuk menjawab pertuduhan di Mahkamah Tinggi Hong Kong yang melibatkan kes penggubahan wang haram oleh seorang peniaga terkenal.

Menurut sumber yang terdekat, ahli politik berkenaan telah bercuti sejak Sabtu lalu dan telah berlepas ke Hong Kong sejak pagi ahad kerana dikehendaki oleh Suruhanjaya Bebas Mengenai Rasuah (ICAC) Hong Kong memberi keterangan pada selasa dan rabu.

“Dia hanya jadi saksi sahaja, bukan tertuduh,” ujar sumber berkenaan yang mengesahkan ahli keluarga pemimpin terbabit turut berlepas ke Hong Kong petang kelmarin.

Ahli politik berkenaan dikehendaki memberi keterangan berhubung pertuduhan seorang ahli perniagaan yang ditangkap ‘red handed’ oleh ICAC Hong Kong ketika cuba menyeludup keluar $16 juta Singapura Dollar daripada Hong Kong ke Kuala Lumpur.

Bagaimanapun maklumat rasmi belum diperolehi daripada ICAC Hong Kong yang telah datang ke Malaysia pada November 2008 untuk menyoal siasat pemimpin politik kanan terbabit sebelum mengemukakan sapena untuk memberi keterangan rasmi.

Kes ini adalah yang pertama dilaporkan walaupun sumber maklumat rasmi ICAC Hong Kong yang melaporkan bahawa mereka telah memantau kegiatan penggubahan wang haram yang dilakukan peniaga berkenaan sejak tiga tahun lalu.

Beberapa akhbar nasional seperti The Star pernah melaporkan berita siasatan ICAC Hong Kong di Malaysia dengan kerjasama Badan Pencegah Rasuah Malaysia.

Senario ini menimbulkan pelbagai spekulasi berhubung masa hadapan ahli politik berkenaan sama ada akan meletakkan jawatan atau terus memegang jawatan seperti kebanyakan pemimpin sekarang.

Mengikut maklumat tidak rasmi yang diterima, ahli politik kanan berkenaan terpaksa hadir ke Hong Kong bagi mengelakkan peniaga berkenaan dipenjara mandatori sekiranya gagal membuktikan wang tersebut milik rakannya yang dikeluarkan daripada akaun Bank Hong Kong.

Setakat berita ini ditulis, Kerajaan Hong Kong masih membekukan wang sejumlah RM180 juta yang disimpan di akaun Hong Kong Bank di Central Hong Kong.

Beberapa pemimpin kanan dan ahli politik Malaysia sebelum ini menafikan mereka terlibat atau mengenali peniaga yang dituduh menggubah wang haram berkenaan.

Kes ini menjadi begitu istimewa dan eksklusif namun amat menakjubkan tidak ada media cetak atau elektronik melaporkannya walaupun telah masuk hari ketiga perbicaraan berkenaan.

Mungkinkah Hong Kong meniru gelagat Malaysia yang mengadakan 'Media Blackout'jika melibatkan VIP?

No comments: