Search This Blog

Friday, December 19, 2008

‘LOST WORLD’ BENAR-BENAR HILANG?




DIKENALI sebagai ‘The Lost World Of Sabah’, Maliau Basin akan benar-benar hilang dari bumi Sabah jika Kerajaan Persekutuan tidak melakukan sesuatu.

Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Zainuddin Hassan yang telah menghubungi http://mutalibmd.blogsport.com setelah mendapat maklumat daripada seorang pelancong tempatan berhubung pembalakan haram terbaru di Lembangan Maliau Basin.

“Ini bukan cerita dongeng kerana Jabatan Perhutanan Sabah telah bergegas ke Maliau dan berjaya memberkas pembalak haram,” ujar Zainuddin yang agak kesal kerana mereka belum dihadapkan ke Mahkamah.

Kata Zainuddin lagi, beliau terkejut apabila mendapat maklumat bahawa pembalak haram belum didakwa kerana kehadiran seorang lelaki bernama Henry Voon, yang mengaku sebagai Penasihat Kanan kepada Ketua Pengarah BPR.

“Kenapa pula ‘Broker Haram’ ini masuk campur? Cukuplah memfitnah pegawai awam yang berwibawa seperti Datuk Seri Ahmad Said. Saya akan buat laporan polis jika Henry Voon berterusan mengaitkan dirinya dengan KP BPR,” kata Zainuddin memberi amaran kepada Henry Voon yang turut menggunakan nama Datuk Jamidan Mohammad untuk melindungi kegiatan haramnya.

Jika kredibiliti KP BPR diragui, kata Zainuddin, Integriti Kerajaan akan tercela apatah lagi dalam keadaan kerajaan bersungguh-sungguh mahu menyelesaikan gejala rasuah dengan Rang Undang-Undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2008 yang baru sahaja diluluskan Parlimen.

“Saya minta Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamid Albar menggunakan kuasanya menangkap Henry Voon yang memudaratkan keselamatan negara dengan melakukan kegiatan yang memalukan dan memfitnah penjawat awam,” cabar Zainuddin lagi.
Tegas Zainuddin, walaupun dilaporkan secara meluas di Sabah Forum, namun tidak ada pihak yang bertindak sehinggalah mendapat bantahan beberapa pihak daripada seluruh dunia.

Akhirnya, tiga hari lalu, Jabatan Perhutanan Sabah telah menangkap pembalak haram yang diketuai oleh seorang pembalak yang berpegaruh yang dianugerahkan pangkat Datuk pada tahun ini.

Namun kata Zainuddin, amat malang bagi Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah untuk bertindak mendakwa pembalak haram berkenaan yang telah memasuki ‘Buffer Zone’ kerana ‘kemungkinan’ ada pihak tertentu yang menghalang beliau berbuat demikian.

“Apa yang mahu dirundingkan? Kenapa mahu campur tugas pegawai awam? Siapa Henry Voon yang begitu berkuasa dan menyalahguna persahabatannya untuk memfitnah Ketua Pengarah BPR,” ujar Zainuddin yang kesal kerana seolah-olah tidak ada undang-undang di Malaysia.

Zainuddin menegaskan, beliau terkilan kerana ketika BPR menyerbu kilang balak di Keningau pada tahun lalu, Henry Voon turut memainkan peranan utama sehingga kelihatan lebih berkuasa daripada KP BPR.

Kata Zainuddin, The Lost World, Maliau Basin seluas 588.4 km² atau 58,840 hectares, namun kawasan utama Maliau Basin hanya 390 km persegi.


PALSU...Keratan akhbar Berita Harian yang membuktikan insiden Maliau Basin adalah terjemahan janji kosong Najib.


“Buffer zone yang dicerobohi telah menyebabkan kerosakan besar Lembangan Maliau yang menjadi kebanggaan dunia. Kenapa Pusat Remote Sensing Negara tidak dapat mengesan masalah ini setelah tiga bulan berlaku,” ujar Zainuddin yang turut membidas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, selaku Pengerusi Majlis Perhutanan Negara selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Perhitan Negara pada 5 November 2004.

Ketika itu, kata Zainuddin, Najib berjanji bahawa kerajaan akan membekalkan setiap negeri dengan gambar satelit dan gambar udara untuk memastikan kegiatan pembalakan haram dapat dipantau dan dibasmikan.

“Sekarang sudah empat tahun, namun pembalakan haram Maliau sudah lebih tiga bulan berlaku, namun Pusat Remote Sensing Negara tidak dapat mengesan. Inikah kecekapan yang dijanjikan?,” ujar Zainuddin lagi.

Tegas Zainuddin, jika bukan kerana pelancong atau para blogger menyampaikan maklumat, kes pembalakan haram tidak langsung diketahui umum.

No comments: