Search This Blog

Wednesday, December 17, 2008

INTEGRITI MALAYSIA DI PARLIMEN?




Ketika menerangkan isu Skandal IC PROJEK di hadapan Jawatankuasa Pilihan Khas Dewan Rakyat Mengenai Integriti pada 26 Februari 2007 yang dipengerusikan oleh Tan Sri Bernard Giluk Dompok. Ketua Pembangkang, LIM KIT SIANG yang menjadi Timbalan Pengerusi Jawatankuasa berkenaan turut hadir dan memainkan peranan aktif sepanjang sessi soal jawab dan memberi keterangan.



SETELAH merasakan kedaulatan Sabah dan Malaysia tergugat dan terancam akibat pengeluaran secara berleluasa kad pengenalan palsu, kewujudan pengundi hantu yang disewa dan IC Projek yang meranjau politik dan masa hadapan rakyat tulen Malaysia, maka Jawatankuasa Khas Parlimen Mengenai Integriti telah memanggil saya, Hassnar Ebrahim, Hamid @ Zaini Hassan dan Jabar Khan Napi @ Yasser Arafat memberi keterangan di Parlimen.

Namun hanya saya dan Jabar sahaja yang muncul di hadapan jawatankuasa khas berkenaan yang dipengerusikan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Bernard Giluk Dompok, manakala Hassnar dan Hamid tidak hadir.

Hassnar Ebrahim memberitahu saya beliau tidak mempunyai masa untuk melayan karenah jawatankuasa berkenaan kerana tidak percaya dengan kebolehupayaan jawatankuasa khas tersebut yang dibentuk hanya untuk mengabui mata rakyat.

Tegas Hassnar jawatankuasa khas berkenaan seperti ‘Itik Tempang’ yang tidak mampu berbuat apa-apa selain mendengar keterangan kerana tidak mempunyai kuasa mendakwa atau mengambil tindakan melainkan hanya menyampaikan hasil siasatan mereka Perdana Menteri Malaysia untuk dibincangkan di Kabinet.

Manakala Hamid memberitahu saya beliau sedang uzur kerana mengidap penyakit kencing manis dan darah tinggi dan meminta jasa baik jawatankuasa berkenaan menemuinya di rumahnya di Kampung Tanjung Pukat, Tanjung Batu, Tawau.

Walaupun keterangan yang disampaikan kepada jawatankuasa ini agak sulit dan boleh mengancam nyawa saya namun saya menyerahkan diri saya kepada takdir Illahi untuk menentukan ajal dan maut saya demi kepentingan rakyat Malaysia.

Kenyataan saya ini dibuat secara bersumpah dan difailkan secara rasmi di Parlimen bersama tiga buah buku trilogi saya iaitu IC PALSU Merampas Hak Anak Sabah, Pengundi Untuk Disewa dan IC PROJEK Agenda Tersembunyi Mahathir?

Seperti Hassnar, saya juga tidak mengharapkan apa-apa daripada jawatankuasa khas berkenaan, tetapi sebagai rakyat Malaysia, saya menghormati Parlimen dan hadir memberi keterangan secara sukarela.

Walaupun saya dan Jabar mengalami jerih payah dan ancaman agar tidak memberi keterangan di hadapan jawatankuasa berkenaan, namun demi kesinambungan perjuangan, kami menyerahkan nasib kami kepada kebesaran Allah s.w.t.

Akhirnya, seperti saya duga, Pengerusi Jawatankuasa Khas berkenaan, Tan Sri Bernard Dompok yang terlalu prihatin dengan masa hadapan Sabah meletakkan jawatan tidak lama selepas kami memberi keterangan!




AFFIDAVIT SAKSI

BAHAWASANYA, Saya, ABDUL MUTALIB BIN MOHAMED DAUD yang beralamat di LOT 5, MDLD 4434, TINGKAT 1, JALAN BUNGA RAYA, BANDAR SINGGAMATA, LAHAD DATU, SABAH sesungguhnya mengemukakan affidavit untuk mengesahkan wujudnya KEGIATAN MEMBERI KAD PENGENALAN atau KEWARGANEGARAAN SONGSANG kepada PENDATANG ASING TANPA IZIN serta PEMBERIAN TARAF PENDUDUK TETAP kepada PELARIAN PERANG FILIPINA agar PARLIMEN MALAYSIA dapat menjalankan siasatan dan mengesyorkan penubuhan SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA bagi menyelesaikan isu yang menjadi ibu kepada segala masalah di Sabah.

DAN BAHAWASANYA saya, ABDUL MUTALIB BIN MOHAMED DAUD selaku PENULIS PROFESIONAL dengan ini mengaku bahawa semua penjelasan dan perakuan yang dinyatakan di dalam affidavit ini adalah BENAR dan SAH hanya untuk kegunaan JAWATANKUASA PILIHAN KHAS DEWAN RAKYAT MENGENAI INTEGRITI Sahaja.


NOTA: AFFIDAVIT INI DIDAFTAR DI MAHKAMAH.


01. Buku IC PALSU Merampas Hak Anak Sabah

Buku ini telah diterima sebagai bahan bukti yang sah dalam PETISYEN PILIHANRAYA DUN LIKAS oleh Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.


Harga : RM50.00 Senaskhah
Tebal: 525 halaman

Saya menulis buku IC PALSU Merampas Hak Anak Sabah pada tahun 1999 kerana saya merasakan ianya mengancam KESELAMATAN dan MENCABUL HAK ASASI MANUSIA, terutama rakyat tempatan yang menjadi mangsa kerana Kad Pengenalan mereka diklon atau bertindih dengan Warga asing.

Sebagai contoh, seorang warga Indonesia, HASNAH CUDANG yang me-masuki Sabah secara haram dan bekerja di Felda Sahabat Lahad Datu sebagai Tukang Masak dan Tukang Cuci pakaian pekerja ladang telah menggunakan kelonggaran undang-undang ketika itu dengan membuat laporan polis bagi membolehkannya mengaku kad pengenalan miliknya, H 0633269 telah hilang dan diberikan borang HNR 7 dan dengan borang ini HNR 7 dia memohon lesen perniagaan dan menjadi kaya raya sebelum mendapat kad pengenalan projek H0537491 dan Mykad 650609-12-5300.


Dengan HNR 7 inilah Hasnah mencari dan mencuri kehidupan Di Sabah. Kini Hasnah kaya raya dan sentiasa dilindungi POLIS kerana bank ‘PELABURAN’ mereka.

Bagaimanakah nasib SITI RIAH SABRAN, pemilik asal kad pengenalan yang dipergunakan oleh Hasnah? Terpaksa menanggung malu kerana namanya disenarai hitamkan dan kemungkinan dikejar oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri kerana semua kontrak kerja di Felda melalui Pesanan Kerja Am.

Manakala seorang warga Filipina, P.RAMLEE LAMPAD, boleh hidup dengan bebas di Sabah dan menjadi SALAH SEORANG yang paling BERPENGARUH di kalangan PATI kerana mempunyai hubungan rapat dengan PEGAWAI PENDAFTARAN dan WAKIL RAKYAT walaupun hanya memiliki kad pengenalan palsu, namun telah mengundi dalam setiap pilihanraya.

Beliau memegang dua kad pengenalan palsu iaitu H0687201 dan H0547626 untuk menjadi ahli di Cawangan UMNO Kg. Air Blok C sejak 27 Julai 1991 dan 12 Oktober 1994.


P.RAMLEE LAMPAD, adalah orang kanan (kerana peranan dan duduk di sebelah kanan ALLAHYARHAM PAIMIN PAIMAN (berbaju putih) berjaya melahirkan generasi kedua yang mempunyai Mykad kerana lahir di Sabah dan tidak memerlukan apa-apa dokumen lain. P.RAMLEE hebat kerana memiliki dua keahlian dengan nama yang sama tetapi nombor kad pengenalan yang berbeza.

Semasa Paimin Paiman menjadi Ketua Pejabat Jabatan Pendaftaran Negara Lahad Datu, dia menjadi PEMBANTU PERIBADI walaupun ketika itu hanyalah TUKANG SAPU.

Sesiapa yang ingin berjumpa Paimin, perlu melalui dia dahulu. Selepas Paimin diarah meletakkan jawatan, P Ramlee diambil oleh SAMSU BAHARUN HAJI ABDUL RAHMAN sebagai Penjaga Pejabat dan Orang Suruhan sehingga kini.

Contoh selebihnya boleh dilihat di dalam buku saya IC PALSU Merampas Hak Anak Sabah.

Isu kad pengenalan palsu boleh dikatakan TIDAK LAGI MENJADI ANCAMAN kepada negara sejak penukaran daripada Kad Pengenalan Biru kepada Kad Pengenalan Bermutu Tinggi (KPT) dan kini Mykad dan ISU KAD PENGENALAN PALSU boleh dianggap sebagai KES SELESAI. Jika adapun dalam jumlah yang kecil dan boleh ditangani oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dengan cekap dan berkesan.

Namun kita akan TERKEJUT BERUK apabila mendapati ISU ini adalah ISU BERLARUTAN dan menjadi TABOO dan tidak akan dapat dijawab oleh mana-mana MENTERI di PARLIMEN kerana ianya diTAJA oleh ’KERAJAAN!’


2. BUKU PENGUNDI UNTUK DISEWA

Buku ini membincangkan isu yang selama ini menjadi RAHSIA dan punca kekalahan PBS pada pilihanraya 1994 dan SAMPAI BILA-BILA kerana berjaya merubah corak pengundian di Sabah. Wajar dibaca oleh Semua Ahli Wakil Rakyat ke-rana untuk apa berbangga jadi wakil rakyat jika seperti AYAM JANTAN. Kokok berderai-derai, punggung penuh tahi. Me-nang kerana Pengundi Untuk Disewa dan bukannya UNDI MUTLAK rakyat Sabah.

Harga : RM15.00 Senaskhah
Tebal: 132 halaman


Saya menulis buku PENGUNDI UNTUK DISEWA apabila saya dapati begitu ramai orang asing atau PATI telah digunakan oleh ’agensi ad-hoc kerajaan’ yang diketuai oleh PASUKAN PETUGAS KHAS PERSEKUTUAN (TASK FORCE) yang tidak mempunyai locus standi dan Jabatan Kerajaan seperti PDRM, Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Imigresen dengan kerjasama parti politik tulang belakang kerajaan seperti UMNO dan Parti Komponen Barisan Nasional (BN).

Terdapat beberapa kategori PENGUNDI UNTUK DISEWA ini iaitu:

2.1 PATI dan PADI

Bagi Kategori PATI dan PADI, ’Agen Kerajaan’ akan mengeluarkan kad pengenalan Khas kepada mereka HANYA UNTUK MENGUNDI SAHAJA dan bukan untuk tujuan lain. Selepas membuang undi, mereka dikehendaki mengembalikan kad pengenalan mereka kepada ’Agen Kerajaan’. Ketua-Ketua 10 UMNO yang diselaraskan oleh Task Force akan memastikan mereka turun mengundi dan dihantar ke seluruh Sabah dengan bas atau kenderaan kerajaan dengan kawalan ketat. Terdapat ramai PATI dan PADI tidak mengembalikan kad pengenalan mereka dan menggunakannya sehingga kini.


Kerajaan telah mengumumkan secara rasmi iaitu menarik balik kad pengenalan yang dikeluarkan di Sabah sejumlah 16,693 bernombor siri H 0492001 hingga H0494500, H0539801hingga H0539999 dan H0540001 hingga H05539999 melalui surat Ibu Pejabat Pendaftaran Negara bil.JPN.KP (S): H/163/2/1(49) bertarikh 21 Mei 1996, namun malangnya dokumen berkenaan masih diterima sebagai dokumen sah oleh Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dan Jabatan Kerajaan.



Sebagai contoh PATI yang menggunakan kad pengenalan yang TIDAK DIIKTIRAF untuk mengundi dalam setiap pilihanraya TANPA GAGAL ialah:

a) H0548619-ANDIKA B MUHD NUR (Sapagaya, Lahad Datu),
b) H0548725-ABDUL BIN TANDIH (Sapagaya, Lahad Datu)
c) H0543074-HALIL SANUSI (Sakar, Lahad Datu),
d) H0547632-SARIMAH BT AMIL (Sakar, Lahad Datu),
e) H0543113-TARI BIN LASIN (Sakar, Lahad Datu) dan
f) H0547634-DARUISA BT DIM (Sakar, Lahad Datu).

Contoh lain boleh dirujuk di Muka Surat 65 hingga 72 buku PENGUNDI UNTUK DISEWA.



Ramai pengundi hantu turun membuang undi seperti penjual sayur di Keningau (dalam gambar atas) yang tidak mempunyai apa-apa dokumen tetapi memperoleh kad pengenalan projek dan mengundi di tiga kawasan dalam hari yang sama. Memang hebat kerana mereka mengalahkan HANTU.





Warga PAKISTAN yang memperoleh KP Palsu atau Projek tidak takut atau segan untuk turun mengundi walaupun mereka tidak berhak mencampuri urusan pilihanraya dan tinggal di Sabah. Inilah punca kemarahan rakyat Sabah




Terdapat juga pemilih yang diiktiraf sebagai ’PENGUNDI HANTU’ kerana berkongsi satu nombor kad pengenalan. Sebagai contoh, nombor kad pengenalan H0563505 dikongsi bersama oleh tiga orang pengundi iaitu:

a) RAHMAN BIN ALI (Tabanak, Lahad Datu),
b) HARYATI BTE MOHD DOM (Limbawan, Bingkor) dan
c) SALINA BTE JUBAIL (Kinarut, Kawang).

Kes ini bukan sahaja berlaku di Sabah, malah di seluruh Malaysia. Sebagai contoh No Kad Pengenalan 0001384 dikongsi bersama oleh EMPAT ORANG untuk menjadi pemilih berdaftar masing-masing:

a) TAN AH JEE (Segamat, Johor)
b) WASIL B ASDI (Tg.Puteri, Johor)
c) IBRAHIM MOD TAHIR (Lambak, Johor)
d) PERMIAN B AWIN (Bera, Pahang)

Agak memeranjatkan begitu ramai WARGA PAKISTAN yang menggunakan kad pengenalan palsu turut membuang undi antaranya;

a) H0543231-OTHMAN B KASTA KHAN (Sipitang),
b) H0543558-ALDAM B HJ GULAM DAGAN (Pasir Putih, Petagas),
c) H0547713-SHIR HASSAN ABDURASID (Tanjung Aru, Kinabatangan),
d) H0548877-AMIR B GOLL (Klias Baru, Beaufort)

2.2 Pelarian Filipina yang memegang Kad IMM13





Kerajaan mempunyai Agenda Tersembunyi dengan mengekalkan status mereka sebagai PELARIAN PERANG sekalipun Selatan Mindanao sudah selamat sejak 1980-an lagi
Mereka ini telah dikerah oleh Task Force untuk mengundi pada setiap pilihanraya dengan pemberian kad pengenalan khas untuk tujuan mengundi dan kad IMM13 hanya mengaburi mata rakyat tempatan. Mengikut peraturan mereka tidak boleh meninggalkan kawasan penempatan yang ditetapkan kerajaan dan hendaklah dikawal ketat.

Nasib mereka TERAMAT BAIK berbanding Pelarian Vietnam di Pulau Bidong kerana mereka bebas bergerak di bumi Sabah dan menggunakan Kad IMM13 sebagai Pasport untuk menghalalkan jenayah seperti pengedaran dadah, samun dan jenayah fizikal yang menyebabkan kecederaan dan kematian

2.3 PDRM dan Tentera

Undi Pos adalah DEPOSIT yang boleh ditunaikan pada SETIAP PILIHANRAYA UMUM atau PILIHANRAYA KECIL oleh Kerajaan dengan mengarahkan anggota polis dan tentera mengundi BN secara berterusan TANPA GAGAL. Abang Ipar saya seorang Sarjan Mejar dalam pasukan PDRM; Arwah ayah saya seorang tentera dan Anak Saudara saya Seorang Kapten dalam Tentera Darat, namun tidak pernah melihat bagaimana rupa KERTAS UNDI POS!

Saya pernah didatangi oleh Wakil Ketua Polis Daerah dan Pegawai Memerintah Pasukan Gerak Am yang meminta RM30,000 bagi memastikan undi pos milik Wakil Rakyat saya. Majoriti pegawai polis dan tentera yang saya temui mengaku TIDAK PERNAH MENGUNDI kerana KETUA MEREKA yang menjalankan tugas berkenaan.

Manakala Bekas Calon Parti Bersatu Sabah bagi DUN Lahad Datu, SULAIMAN PANGERAN ATOK, mengakui beliau telah dihubungi seorang lelaki berpangkat ASP yang meminta RM 100,000 jika mahu mendapat 742 undi pos PDRM, tetapi dia enggan.

Saya terpegun apabila mendapati MURNI BT YUNUS turut menggunakan kad waran suaminya MUSTAFFA B SAMSUDDIN bernombor R0122868 untuk ’mengundi’ di Sakar, Lahad Datu dan dalam masa yang sama turut menggunakan kad pengenalannya bernombor 740701-12-5693 untuk mengundi sekali lagi dan suaminya turut menjadi ’pengundi’ dengan kad waran yang sama.


Lebih menakjubkan kad waran tentera T 1082982 dikongsi seramai tiga orang tentera iaitu:

a) KL ARUCHELVAN A/L/ KALIMUTHU (Kluang, Johor),
b) SHAMSUL BAHRIN BIN CHE DAUD (Peringat, Kelantan) dan
c) I/K AZLINDA ABD MANAF (Peringat, Kelantan).

Begitu juga dengan waran T 1075728 yang dikongsi oleh tiga orang tentera masing-masing:

a) MURUGAN A/L KATHIRAVELU (Wangsa Maju, Kuala Lumpur),
b) MOHD IQBAL BIN ABDULLAH (Selayang, Selangor) dan
c) ZAINAB BTE MOHAMMAD (Peringat, Kelantan).

Amat menghairankan saya mendapati terdapat 21,825 pemilih berdaftar di pantai timur Sabah terdiri daripada warga MI SEGERA yang diselenggara, dilindungi dan dikawal selia oleh PASUKAN KESELAMATAN yang ditubuhkan untuk membanteras PENDATANG ASING di negara ini sehingga tidak dapat DISENTUH oleh penduduk tempatan yang marah kerana mereka mengenali pengundi itu sebagai PENDATANG ASING.

Saya paparkan semakan rambang terhadap daftar pemilih yang mencatatkan seramai 71,113orang pemilih adalah warga asing, manakala 490 lagi adalah pendatang haram yang memiliki kad pengenalan palsu.

Nombor Siri Kad Pengenalan Biru Jumlah
H0288000 Sehingga H0288008 8
H0290001 Sehingga H0299987 5,047
H0300007 Sehingga H0309998 3,954
H0310050 Sehingga H0319918 1,531
H0320023 Sehingga H0329997 4,381
H0330001 Sehingga H0339877 1,526
H0340065 Sehingga H0349997 1,430
H0350000 Sehingga H0359950 1,704
H0360041 Sehingga H0369995 512
H0370117 Sehingga H0379998 618
H0380001 Sehingga H0383999 2,807
H0480001 Sehingga H0489999 6,495
H0500000 Sehingga H0509999 6,598
H0510000 Sehingga H0519998 6,781
H0520001 Sehingga H0529999 6,759
H0530001 Sehingga H0539960 6,359
H0550167 Sehingga H0559998 3,968
H0560000 Sehingga H0569999 6,660
H0570000 Sehingga H0575999 3,410
H0609603 Sehingga H0609618 15
H0609801 Sehingga H0609861 54
H0658001 Sehingga H0658076 61
H0658601 Sehingga H0658782 131
H0658801 Sehingga H0658899 83
H0658400 Sehingga H0658599 162
H0666203 Sehingga H0666269 59
Jumlah 71,113

Kad pengenalan yang tidak ada dalam rekod JPN tetapi tersenarai di dalam Daftar Pemilih yang digunakan untuk Pilihanraya DUN Sabah dan Parlimen yang baru lalu.

Nombor Siri Kad Pengenalan Biru Jumlah
H0492001 Sehingga H0494500 42
H0539801 Sehingga H0539999 6
H0540001 Sehingga H0553999 442
Jumlah 490

DAFTAR PEMILIH masih dikotori oleh PENGUNDI HANTU sehingga ke hari ini sehingga pembangkang memulau pilihanraya kecil DUN Batu Talam, Pahang dan ini memberikan tamparan yang hebat apabila PILIHANRAYA yang dihalal-kan disemua negara bertamaddun kini dianggap sebagai HARAM di Malaysia kerana kotor lagi mengotorkan dan jijik lagi menjijikkan.

3. IC PROJEK-AGENDA TERSEMBUNYI MAHATHIR?


Mengabadikan kenangan di Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya sebelum menyampaikan buku IC PROJEK Agenda Tersembunyi Mahathir? kepada Perdana Menteri Malaysia setelah buku tersebut juga dihadiahkan kepada DYMM Yang Dipertuan Agung, Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Menteri Sabah

Menyedari bahawa isu PALING BESAR yang dihadapi oleh Kerajaan Malaysia sekarang bukan sahaja KAD PENGENALAN PALSU, malah KAD PENGENALAN PROJEK yang dikeluarkan melalui jalan songsang apabila WARGA ASING memiliki Mykad dan TIDAK BOLEH DICABAR DI MANA-MANA MAHKAMAH DI DUNIA kerana mengikut rekod Jabatan Pendaftaran Negara, MYKAD mereka adalah SAH dan MERUJUK kepada PENAMA mendorong saya untuk menulis buku IC PROJEK-Agenda Tersembunyi Mahathir? (ATM).



BERTUAH...Warga Pakistan ini amat bertuah kerana berjaya memohon PASPORT ANTARABANGSA MALAYSIA untuk ‘balik negeri’ sedangkan penduduk pedalaman Sabah tidak memiliki kad pengenalan. Kata pegawai Imigresen ini “…jangankan warga Pakistan, India atau Negro pun boleh dapat pasport antarabangsa asalkan boleh kemukakan KAD PENGENALAN PROJEK.”

Kejayaan Kerajaan Berjaya yang diketuai DATUK HARRIS SALLEH merekrut begitu ramai PATI di Sabah dengan bantuan Timbalan Menteri Dalam Negeri, DATUK SERI MEGAT JUNID MEGAT AYUB yang mengeluarkan begitu banyak KAD PENGENALAN PROJEK kepada warga Indonesia yang bekerja di Ladang dan Warga Filipina yang tinggal di Kem Pelarian serta Warga Pakistan dan India yang memasuki Sabah secara sah tetapi tinggal melebihi tempoh Visa telah mendorong UMNO merekrut Warga Asing secara besar-besaran setelah KUDITA (COUP-DE-TAT) 1986 GAGAL.

Ketaatan ratusan ribu warga asing Indonesia, Filipina dan Pakistan yang digunakan dalam RUSUHAN 1986 memberi ruang dan peluang kepada pemimpin UMNO menggunakan FORMULA BERJAYA untuk menumbang kerajaan PBS menerusi OPS GEMBELING yang dipelopori oleh kakitangan JABATAN PENDAFTARAN NEGARA sendiri.

Target UMNO ialah untuk meramaikan majoriti pengundi Islam untuk mengurangkan majoriti pribumi dan mengubah corak mengundi di Sabah.

Senario dan keperluan ini timbul secara mendadak kerana kebangkitan kuasa pribumi sukar disekat melainkan dengan mengubah pola pengundian di Sabah. HARRIS SALLEH telah berjaya meyakini pemimpin UMNO dengan berkata:

”KERAJAAN PERSEKUTUAN boleh mendaftar mana-mana pendatang asing dalam masa tiga minit, tiga jam, tiga bulan atau tiga tahun. TIDAK ADA undang-undang yang menetapkan tempoh dan jika Kerajaan Persekutuan ingin mengubah corak mengundi di Sabah untuk selamanya, maka ia boleh dilakukan semudah menandatangani dokumen.”

Dengan pelancaran OPS Gambeling, seramai 322,903 orang warga asing Indonesia, Filipina, India dan Pakistan telah diberikan KAD PENGENALAN PROJEK melalui peruntukan nombor kad pengenalan biru:

H 0288001 hingga H0384000
H 0480001 hingga H0576000
H 0609601 hingga H0610000
H 0658001 hingga H0658200
H 0658401 hingga H0659000
H 0666001 hingga H0666400

Saya mengenalpasti lebih kurang 51 orang terlibat secara langsung dalam menjayakan OPS Gembeling ini masing–masing 26 orang Pegawai Pendaftaran dan 25 orang awam.

Berikut adalah senarai penuh personel yang menjadi jentera OPS GEMBELING:


URUSETIA/ PENYELARAS (Jabatan Pendaftaran Negara)

Ketua Penyelaras - MOHD NASIR BIN SUNGIP
Penyelaras I - AZMI BIN ABDUL KARIM
Penyeleras II - JUMAHAT TARIPIN
Penyelaras III - ASLIE SIDUP

PEMBAHAGIAN TUGAS MENGIKUT ZON

1) Zon Pantai Barat Utara- JUMAHAT TARIPIN
N1, N2. N3, N4, N5, N7, N8, N11, N13, N14 dan N31

2) Zon Pantai Barat Selatan- ASLIE SIDUP
N32, N33, N34, N36, N37 dan N38

3) Zon Sandakan- MOHD NASIR BIN SUNGIP
N15, N17, N28, N22 dan N23

4) Zon Tawau- AZMI BIN ABDUL KARIM
N43, N45, N47 dan N48

PENYELIA DAN KETUA (KEPALA BESAR)

Dun/ Kawasan Nama Penyelia

Banggi AG. MOHD YACOB BIN DAMIT YAHYA
Kudat JPN Kudat

Ketua: OSHING BIN HAMAD
Kg. Tg. Kapor, Kudat.

Bengkoka AHMAD BIN PG HASHIM
JPN Pitas

Ketua: PILIH BIN HJ HASSAN @ PILIK
Pulau Gaya, Kota Kinabalu.


Tandek KEE DZULKIFLY BIN KEE ABD JALIL
JPN Kota Kinabalu

Ketua: KEE MAIDIN BIN KEE ABDUL JALIL

Tempasuk MALJIB BIN HJ SALLEH
JPN Kota Belud

Ketua: SAMSI BIN MUKRAN
Kg. Tempasuk,Kota Belud

Usukan HASSAN BIN AWANG
JPN Kota Belud

Ketua: ABD GHANI MAYDIN
Pekan Kota Belud

Sulaman HJ NOOR ZAIN HJ TAWI
JPN Kota Kinabalu

Ketua: HJ IBRAHIM BATIHI
Kg. Likas,Kota Kinabalu

Kundasang SERUNAI BIN SAMIN
JPN Kota Kinabalu

Sugut, Labuk, ISHAK BIN YUSOF APOK
Sungai Sibuga, JPN Sandakan
Elopura, Sekong

Ketua: MOHD NUR YUSOP BIN SAHIDJAN
Kg. Bahagia,
Sandakan

Sukau MOHAMAD BIN ESAH & HJ KUMIN SAGILIT
Kuamut JPN Bukit Garam

Ketua: ARSYAD BIN MAPONG
Kinabatangan

Petagas AHMAD BIN NUD @ AMIR
JPN Kota Kinabalu

Ketua: HASAMUDIN BIN MUNIR
Kg. Petagas, Kota Kinabalu

Buang BAHRIN MOJITAR
Sayang JPN Kota Kinabalu

Ketua: NAIN BIN HUSSIN
Pulau Gaya,Kota Kinabalu

Bongawan MILKUSIN ABDILLAH
JPN Kota Kinabalu

Ketua: MOHD YASSIN BIN HUSSIN
Kg. Linsuk, Putatan.

Kuala Penyu, ABD. RANI BIN ISMAIL
Klias, Lumadan, JPN Kuala Penyu
Beaufort

Ketua: ARIFF BEDDU
Kota Klias, Beaufort

Sipitang HJ ALI ZAMAN BIN ABD RAHIM
JPN Sipitang

W/Labuan AZIZIAN BIN ARIFFIN
JPN Labuan

Ketua: ABD HARRIS TOLAWI
Kg. Muslim, Labuan

Merotai, SAMAT BIN AKUI
Balung JPN Tawau

Ketua: SUCIPTO SELAMAT
GIASON BIN MUSI @ MOHD.BON
UDIN MAPIARRA
PRAKTINO SUPRAPTO
SALIURI MATTA
MOH. AMIN NORDIN

Lahad Datu PAIMIN BIN PAIMAN
JPN Lahad Datu

Ketua: SHAMSUL BIN NANRING
Lahad Datu

Kunak MARASUN BIN ABTAHI
JPN Kunak

Ketua: ABD.LATIFF BIN KABANG
Kg. Kunak, Kunak.

Sulabayan ALDANI BIN LANDI
JPN Semporna

Ketua: AZIZ BIN LOTONG
Semporna

Anehnya hanya 15 Pegawai Pendaftaran yang ditangkap kerana terlibat dengan sindiket ini iaitu:

01) HAMZAH BIN TIM 540111-12-5197
02) ASLI BIN SIDUP 641013-12-5049
03) BALASIUS BIAJIN H 0213470
04) MOHD TOHID B MOHAMAD 531105-01-5261
05) MOHD NASIR B SUNGIP 560718-01-5443
06) IBNU HAM BIN TAJUR ARIFIN H 0623810
07) ISHAK BIN YUSUF APOK 620121-12-5289
08) AZMI BIN KARIM 7206157 (B)
09) JULIAH BINTI DAMSAH 550512-12-5218
10) YAKUP DAMSAH H 0194194
11) MOHAMMAD RAZALI B SAMIN H 0579766 (B)
12) JUMAHAT BIN TARIPIN 520810-12-5059
13) ABDUL RAUF BIN SANI 3486637 (B)
14) ZAKARIA BIN AHMAD 570414-08-5863
15) KEE DZULKIFLY KEE ABD JALIL H 0653891

Selain daripada 15 orang pegawai pendaftaran yang telah ditangkap dan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, 25 orang lagi ditangkap di bawah akta yang sama.

Penangkapan ini meredakan keluhan dan kebimbangan orang awam, namun membimbangkan para pemimpin Sabah yang benar-benar memikirkan nasib dan masa hadapan rakyat kerana penangkapan itu seperti menaruh perisa dalam makanan yang akan melazatkan lagi masakan.

Alangkah bermaruahnya kerajaan jika mereka ini dihadapkan ke mahkamah? Tetapi mampukah mereka menutup ‘kemaluan’ apabila ‘ditelanjangkan’ di mahkamah dalam keadaan tangan yang bergari?

25 Orang awam yang ditahan di bawah Seksyen 8, Akta Keselamatan Dalam Negeri, (ISA), 1960 bermula 17 September 1995 ialah:

01) Jabar Khan Napi @ Yasser Arafat
02) Andy Bandy Pilo
03) Sherdali Mohamad Ali
04) Jibul Jungay
05) Noortaip Suhaili
06) Abu Ali Ganturon
07) Tanis Mansur
08) Tasit @ Amir Kadatuan
09) Said Ungah
10) Muhamadiah Bago
11) Andi Radi Syed Mohamed
12) Rain Ladjahia@ Humiah
13) Mohamad Nasir Abdulini
14) Datu Maulana Datu Tambuyung
15) Kardi Diman
16) Anuar Akbar @ Mohd Tariq Mohd Samar
17) Datu Akjan Datu Ali Mohamad
18) Awang Ghani @ Awang Rashid
19) Abdul Salam Mohammad Ibrahim
20) Samsul Alang Hamsah
21) Ahmad Sihu
22) Giason Musi @ Mohamad
23) Sucipto Sulamat
24) Abdul Kadir Abir
25) Marzuki Karim

Tujuan utama OPS Gembeling dilaksanakan ialah untuk memastikan pertambahan pengundi di 31 kawasan sasaran bagi memastikan Barisan Nasional memenangi atau mengurangkan majoriti dan mengekalkan kerusi sasaran sampai bila-bila dengan apa juga cara.

Mengikut rekod saya, 322,903 warga asing (Kini semakin ramai dan dianggarkan lebih sejuta orang warga asing telah memiliki KPT. Jumlah ini hanya untuk yang menggunakan kad pengenalan biru) yang memiliki kad pengenalan projek tersebut menggunakan nombor kad pengenalan berikut;

H 0288001 hingga H0384000 H 0480001 hingga H0576000
H 0609601 hingga H0610000 H 0658001 hingga H0658200
H 0658401 hingga H0659000 H 0666001 hingga H0666400

Agak sukar untuk menerangkan modus operandi OPS Gembeling melainkan melalui analisa carta berikut yang saya sediakan berdasarkan maklumat sahih yang diperolehi daripada mereka yang terlibat dan dokumen penting yang diserahkan kepada saya oleh orang awam dan pihak terbabit.



Mengikut keterangan responden saya, YAKUB DAMSAH, Skandal kewarganegaraan songsang ini dilakukan oleh PEMIMPIN peringkat tertinggi negara demi untuk memastikan UMNO berjaya menumbangkan Kerajaan PBS dan merampas kuasa serta bagi mengekalkan kuasa sampai bila-bila.

Mereka hanya menjadi jambatan bagi membolehkan UMNO mendapatkan kuasa. Setelah UMNO menang mereka ditangkap dan ditahan selama antara satu hingga 2 tahun.


Sedang menemuramah Mantan Pegawai Pendaftaran yang juga Tahanan ISA, YAKUP DAMSAH dengan disaksikan oleh DATUK PATRICK SINDU (J.P).

Menurut Yakub sekitar 1990, ketika bertugas di Wisma Dang Bandang beliau telah dipanggil pengarah JPN Sabah, ABDUL RAUF SANI dan lima orang rakannya dan mereka diberi taklimat khusus oleh KOLONEL MOHD NOOR (Pegawai Perisik Tentera) memberitahu mereka terpaksa menjalankan tugas khas mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing bagi menumbangkan Kerajaan Parti Bersatu Sabah (PBS) yang disifatkan sebagai Anti Federal dan kerajaan Kristian yang menindas Umat Islam.



Salah seorang yang mendapat kad pengenalan projek ini ialah HAJI ISMAIL TIDAL. Saya masih ingat ketika pulang dari Sekolah SRJK St. Stephen Lahad Datu, saya singgah di Kem Askar yang terletak berdekatan Jambatan Bailey di Sungai Segangan untuk membantu Pak Cik saya, SARJAN HAMZAH memberi makan semua pelarian yang menunggu untuk dijamin.

Antara Pelarian Perang Filipina yang ditahan ketika itu ialah ISMAIL TIDAL, Allahyarham Zulkipli Bibi dan Otuh Salleh Nahul. Mereka agresif jika tidak dibe-rikan atau lambat dihidangkan makanan. Saya kenal betul ‘Three Stooges’ ini.

Walaupun Ismail Tidal dijamin oleh Patawi, namun dia bebas bekerja di mana sahaja tanpa BERTERIMA KASIH kepada penjaminnya yang mengotorkan REKOD nya menjamin ‘PENGECUT’ yang melarikan diri daripada negara asal kerana tidak sanggup mengangkat SENJATA dan bagaikan helang menyambar ‘ikan’ yang diumpan oleh TUN MUSTAPHA sebagai HAIWAN POLITIK.

Setelah lari daripada penjaminnya, Ismail yang masuk ke Sabah secara haram pada 10 Julai 1974 dan diberi pasport IMM13 bernombor 531324 dan memegang permit kerja bernombor 478D.PI II/(40) 28.8.1975 memiliki beberapa kad pengenalan daripada palsu hinggalah kepada PROJEK MAHATHIR, antaranya H0311425 (palsu) dan H0532049 (projek) yang digunakan sehingga sekarang.

Ismail terlalu rapat dengan Datu Nasrun Datu Mansur, peguam kurang ternama di Lahad Datu, namun setelah menjadi Adun Lahad Datu dan dilantik menjadi Pembantu Menteri Kepada Menteri di Jabatan Ketua Menteri, barulah orang ramai mengenali Datu Nasrun.

Melalui Datu Nasrun, Ismail telah berjaya memperoleh sebidang tanah seluas 2 ekar di Kampung Layong, Jalan Tengah Nipah, Lahad Datu milik NURBANU BTE HAMID ‘SECARA PERCUMA’ kerana MEMALSUKAN dokumen pindah milik dan cap jari pemilik yang sah dan merampas sekeping lagi tanah dengan memalsukan SIJIL KEMATIAN pemilik asal, JALIL AMIT yang didaftarkan atas nama anaknya, ZURAIDAH ISMAIL (H0880162).

4. MODUS OPERANDI

SEJAK menjalankan kajian selama 15 tahun lalu dan telah menulis 3 buah buku berhubung isu ini, saya mengkategorikan MODUS OPERANDI KERAKYATAN SONGSANG ini kepada SEMBILAN Fasa:

FASA PERTAMA:




KARISMA…Walaupun peribadi Tun Mustapha agak memalukan dan tidak layak menjadi PEMIMPIN UMAT ISLAM, namun Tun mempunyai karisma kerana cakapnya didengar, tidak tunduk pada perintah orang lain, namun akhirnya kecundang bagaikan lembu digiring ke rumah sembelihan.Siapa lelaki misteri di sebelah Tun? Inilah MOHD PUYON, orang kuat OSU SUKAM yang mengawal selia PATI untuk sebarang tujuan.

TUN MUSTAPHA membuka pintu kepada KEHADIRAN Pelarian Perang FILIPINA ke Sabah setelah ’merancang pemberontakan di Selatan Mindanao’ dengan memberikan bantuan ’senjata api’ yang diseludup masuk oleh ABU DHABI melalui Sabah agar KEBANJIRAN RAKYAT ASING FILIPINA di Sabah memberikan BON JAMINAN yang boleh ditunaikan KETIKA DIPERLUKAN.

Walaupun Malaysia tidak menandatangani PROTOKOL 1967 berhubung PELARIAN PERANG, namun Tun Mustapha menggunakan KUASA VETO nya untuk membenarkan Pertubuhan Bangsa-Banga Bersatu Berhubung Pelarian (UNHCR) menubuhkan SURUHANJAYA TINGGI di Sabah dan bermurah hati menyerahkan TANAH ADAT milik rakyat Sabah untuk mendirikan PUSAT PENEMPATAN PELARIAN di seluruh Sabah dan PASAR UNHCR (KINI PASAR FILIPINA) di Sinsuran, Kota Kinabalu.


Isyarat ’L’ @ Laban memainkan simbol penghubung dan katalis tindakan yang menjadi bahasa rahsia PATI sebagai-mana kes tawanan di Sipadan dan Pandanan kerana anggota PGA tidak mengerti Isyarat yang mereka guna-kan. PGA patut menghantar pakar be-lajar isyarat daripada MORO yang terbukti berjaya menghantar isyarat de-ngan bebas dan hanya difahami oleh mereka!

Para Pelarian yang kononnya ’Pelarian Perang’ di Sabah mendapat LAYANAN KELAS SATU apabila BEBAS keluar masuk ke PUSAT TAHANAN yang dijenamakan sebagai PUSAT PENEMPATAN berbanding PELARIAN VIETNAM di Pulau Bidong yang dikawal ketat dan ditutup setelah Kerajaan Malaysia menghantar mereka pulang atau negara ketiga mengambil mereka.

Pelarian Filipina di Sabah dijaga dengan baik dan diberi layanan istimewa kerana mereka boleh DISEWA untuk menjalankan apa sahaja, termasuk MEMUKUL SAYA atau sebagai PENGUNDI dalam setiap PILIHANRAYA.

Mereka ini AMAT ISTIMEWA kerana sanggup menurut perintah ketua yang mengarahkan mereka turun membuang undi sekalipun mereka TIDAK MEMPUNYAI APA-APA DOKUMEN melainkan ’KEMALUAN’ yang sering mengucar kacirkan sistem sosial di Sabah. Mereka boleh mengundi antara dua hingga lima kali dengan bayaran RM50 bagi satu undi.


Tidak ada dokumen bagaimana boleh mengundi? Mereka TELAH DIBERI antara SATU hingga LIMA resit kad pengenalan atau Mykad yang mempunyai gambar dan cap jari mereka mengikut nama yang terdapat dalam daftar pemilih untuk mengundi di kawasan yang berlainan. Apabila ORANG ASAL atau pemilik sebenar kad pengenalan datang untuk mengundi, pegawai pilihanraya menyatakan mereka telah mengundi!

Kini Kerajaan Malaysia, TIDAK AKAN MENGHANTAR balik ke negara asal mereka yang kini AMAN DAMAI dan SEJAHTERA kerana TELAH BERMURAH HATI memberi TARAF PENDUDUK TETAP kepada bukan sahaja PEMEGANG ASAL IMM13, malah anak cucu dan cicit mereka.

Ramai daripada pemegang asal IMM13 telah memiliki MYKAD dan warganegara telah menyerahkan IMM13 mereka kepada adik beradik mereka yang baru datang dengan bantuan JABATAN IMIGRESEN SABAH yang boleh menukar cap jari dan gambar!

FASA KEDUA:

TUN MUSTAPHA telah menggunakan kuasa VETO dan diktator yang mempunyai KUASA DARURAT untuk mengarahkan Jabatan Pendaftaran dan Jabatan Imigresen yang ketika itu terletak di bawah bidang kuasanya memberi kad pengenalan kepada kaum kerabat dan suku sakatnya dari Filipina asalkan ada rakyat tempatan yang sanggup menjamin.

Menurut seorang responden saya, HAJI ANGGAR, beliau telah menjamin ramai warga Filipina yang pada masa itu hanya perlu dibawa ke Pegawai Daerah untuk mengambil PENDATANG ASING ini sebagai anak angkat dan mendaftarkan dokumen surat lahir daftar lewat atau memberikan mereka kad pengenalan. Antaranya yang berjaya menjadi peguam ialah Mantan Setiausaha Agung Parti BERSEKUTU, HAJI NASSER MOHD NOOR. Namun akhirnya PITTING ALI yang dijadikan kambing hitam untuk menutup rahsia Tun Mustapha.

FASA KETIGA:

KEJAYAAN Tun Mustapha merekrut PATI sebagai warganegara telah memberi ilham kepada DATUK HARRIS SALLEH untuk mengubah pola politik pengundi di Sabah kerana ketika itu kaum bumiputera Islam, bukan Islam dan Cina mempunyai kekuatan yang sama rata. Mana-mana kaum yang bergabung akan membentung kerajaan dan ini amat berbahaya kerana sokongan boleh berpaling tadah pada bila-bila masa dan kerajaan yang memerintah akan tumbang.

Menyedari hakikat ini, Harris telah ’MERASUAH’ dan bersekongkol dengan DATUK MEGAT JUNID MEGAT AYUB, Timbalan Menteri Dalam Negeri yang gemar berjudi untuk melancarkan operasi khas memberikan KERAKYATAN SONGSANG untuk mengubah pola pengundian di Sabah.

Ketika itu, warga Filipina, Indonesia, Pakistan dan India telah direkrut sebagai RAKYAT SABAH melalui pemberian kad pengenalan dengan menggunakan kelonggaran pentadbiran seperti HNR 3 dan HNR10.

Walaupun HARRIS telah berjasa kepada mereka, namun akibat sentimen perkauman yang berjaya ditiup dan api yang membakar di kalangan PATI Filipina yang berbangga kerana menjadi rakyat Malaysia tanpa MEREKA MINTA telah memberi undi kepada USNO dan PARTI BERSATU SABAH (PBS) sehingga BERJAYA tumbang, namun masih tidak mengaku kalah dan menganjurkan RUSUHAN 1986 dan melibatkan ramai PATI.

Anehnya, POLIS yang menjadi dalang utama kerana seorang responden saya, HASSNAR @ ASSAINAR M.P. EBRAHIM memberitahu saya beliau dalam wawancara terbaru diarahkan oleh PESURUHJAYA POLIS SABAH, DATUK MAULANA BABJEE untuk membunuh beberapa orang agar Kerajaan mengisytiharkan darurat agar MAGERAN akan menafikan kuasa rakyat yang diberikan kepada PBS setelah KUDITA (COUP-DE-TAT) mereka melalui ISTANA NEGERI dan MAHKAMAH TINGGI gagal.




RUNDING.... Pesuruhjaya Polis Sabah, Maulana Ahmad Babjee sedang berbincang sesuatu dengan Ketua Polis Daerah, Ishak Awadan berhubung ’PATI’ yang menawan Masjid Negeri. Hassnar Ebrahim berkata Maulana telah menghilang kepercayaannya terhadap POLIS setelah Maulana mengarahnya membunuh beberapa orang awam untuk mencetuskan DARURAT.

Daripada siasatan saya, MAULANA BABJEE inilah PEGAWAI KANAN POLIS yang memiliki RM38 JUTA yang TIDAK dinyatakan nama di dalam laporan Suruhanjaya Penambahbaikan dan Perjalanan Pentadbiran Polis DiRaja Malaysia yang mengesyorkan penubuhan IPCMC. TIDAK ADA SEORANGPUN perusuh atau penunjuk perasaan yang memusnahkan harta benda didakwa di mahkamah sebaliknya dibebaskan walaupun anggota bawahan menangkap mereka, sekadar berlakon ’Drama Swasta’.


FASA KEEMPAT:

KEGAGALAN Usno dan Berjaya merampas kuasa daripada PBS dalam tahun 1990 memberikan TUKUL dan PAKU kepada UMNO untuk menyeberang Laut Cina Selatan masuk ke Sabah bagi memaku rapat DATUK SERI JOSEPH PAIRIN KITINGAN dalam keranda politiknya dengan meneruskan PENGELUARAN KAD PENGENALAN PROJEK kepada PATI.

Selaku orang yang paling berkuasa dalam KERAJAAN AUTHORITARIAN MAHATHIR, DATUK SERI MEGAT JUNID MEGAT AYUB dan Setiausaha POLITIK MAHATHIR, DATUK AZIZ SAMSUDDIN telah melakukan tindakan paling drastik dengan mengarahkan ENAM orang PEGAWAI PENDAFTARAN dari CAWANGAN KOTA KINABALU memproses dan menandatangani KAD PENGENALAN BIRU yang diberikan kepada rakyat asing dengan menggunakan HNR 5 dan HNR 6 (DIPROSES DI SABAH), tanpa sebarang dokumen sokongan.

Pengarah JPN Sabah ketika itu, ABDUL RAUF SANI mengarahkan mereka melaksanakan MISI SULIT itu setelah menerima penerangan terperinci daripada KOLONEL MOHD NOOR, Pegawai daripada Perisikan Tentera Malaysia (MIO). Mereka diterbangkan khas dari Kota Kinabalu dan Datuk Aziz Samsuddin MEMBENARKAN RUMAH yang diperuntukan kerajaan kepadanya yang terletak di NO. 18, Kampung Pandan, Kuala Lumpur sebagai MARKAS MINI JABATAN PENDAFTARAN NEGARA.

Lebih 100,000 Kad Pengenalan Biru diberikan kepada PATI oleh operasi khas ini. Pegawai yang terlibat menandatangani kad pengenalan biru PATI di Rumah Datuk Aziz Samsuddin ialah AZMI ABDUL KARIM, YAKUP DAMSAH, ASLI SIDUP, MOHD TOHID MOHAMMAD, RAMSAH MOHD YASSIN dan BAHRIN MOJITAR.

Tarikh pengeluaran kad pengenalan diundur beberapa tahun ke belakang. Kesemua mereka, melainkan Bahrin akhirnya ditahan di bawah ISA setelah UMNO berkuasa atas tuduhan MEMUDARATKAN KESELAMATAN NEGARA.






FASA KELIMA:

KEMASUKAN pekerja asing secara beramai-ramai yang kemudiannya mendapatkan kad pengenalan projek setelah tidak memperbaharui pas atau tidak mempunyai permit kerja telah menimbulkan masalah yang besar kepada demografi Sabah.

Dasar Kerajaan berhubung DEPENDENT (anak dan isteri warga asing) yang belum diputuskan sehingga ke SAAT ini menimbulkan suatu masalah yang amat besar dan menjadi BOM JANGKA yang bergerak bebas di setiap inci bumi Sabah.

Kerajaan terpaksa membenarkan mereka bersekolah dan menggunakan kemudahan yang sedia ada atas semangat kejiranan dan Hak Asasi Kanak-Kanak selaras dengan Konvensyen PBB, namun menyalahi undang-undang negara kerana DEPENDENT tidak boleh tinggal bersama pekerja asing di Malaysia.

Dalam tempoh 15 tahun daripada sekarang, ramai di antara anak pendatang asing ini yang diberi peluang bersekolah atau tidak langsung bersekolah menjadi ancaman kerana BESAR KEMUNGKINAN mereka akan ’MEMERINTAH’ Sabah setelah mendapat kad pengenalan projek seperti ibu bapa mereka atau menjadi PENJENAYAH yang semakin ramai terutama kancah jenayah berat seperti rompakan bersenjata, penculikan, rogol, pelacuran dan pengedaran dadah.

FASA KEENAM:

SELEPAS kemasukan UMNO ke Sabah, kegiatan MEMBERI KERAKYATAN SONGSANG ini dibuat secara TERBUKA dan tidak menjadi RAHSIA lagi kerana UMNO perlukan KUASA dan berhasrat untuk mengekalkan KUASA SAMPAI BILA-BILA.

Pejabat Perhubungan UMNO Sabah yang dipindahkan dari bangunan USIA selepas TUN MUSTAPHA menerima kisasnya, Bangunan KWSP yang menempatkan BADAN PERHUBUNGAN UMNO SABAH mencatatkan sejarah paling hebat apabila ramai PATI berbaris untuk mendapatkan KAD PENGENALAN dan seterusnya mendaftar sebagai PEMILIH.




SAKSI...Dunia menyaksikan kezaliman berlaku di Sabah apabila PATI dengan mudah mendapat kad pengenalan dan terus berdaftar sebagai pemilih

DATUK SERI HAJI MUSA KHAN BIN AMAN menjadi Pengarah Operasi Gerakan Mendaftar PATI sebagai Warga Malaysia dan Pemilih Berdaftar di bangunan USIA di Sembulan ketika menjadi BENDAHARI UMNO dan menyambung gerakan di Bangunan KWSP, Karamunsing.

FASA KETUJUH:

MEMANDANGKAN begitu ramai PATI Indonesia yang berada di Sabah dan ramai di antara mereka telah diberikan Kad Pengenalan Biru (kini Mykad) maka MUSA AMAN menggunakan pengaruh dan kebijaksanaannya mempelawa PERSATUAN KEBAJIKAN BUGIS SABAH (PKBS) (ditubuhkan setelah mereka memiliki Kad Pengenalan Projek) untuk menjalinkan kerjasama bistari dengan MEMBERI KUASA kepada PKBS merekrut PATI dengan mengaburi mata rakyat Sabah dengan melancarkan gerakan MENAMBAH KEAHLIAN.

Tetapi agak aneh kerana BORANG KEAHLIAN yang digunakan itu sebenarnya DWI-FUNGSI iaitu mendaftar ahli dan membuat kad pengenalan kerana HNR 5 dan HNR 6 tidak dapat digunakan kerana ianya dokumen kerajaan. Kebijaksanaan MUSA AMAN memasukkan UNTA ke LUBANG JARUM telah melumpuhkan KERAJAAN PBS apabila sesiapa sahaja boleh memiliki kad pengenalan biru. Daripada penganggur, pemandu teksi, tukang sapu, tukang kebun sehinggalah kepada PELACUR, semuanya diberi kad pengenalan biru dengan harga RM10 sahaja untuk bayaran Stem.

Gerakan ini diketuai oleh ANDY BANDY PILO, Pengerusi PKBS dan dijalankan di seluruh Sabah. Di Kota Kinabalu, diselia oleh DATUK YAHYA HUSSIN dan dijalankan di Pejabat Kontraktor Sri Padang Sdn. Bhd, Tingkat 6, Bangunan Berjaya (Wisma SESB) milik usahawan HAJI ABU ALI BIN GAN-TURON berketurunan Brunei dari Papar, Sabah.

Orang Kanan Yahya Hussin seperti KAHAR MOHD ZAIN dan KARDI DIMAN turut terlibat secara langsung. Lebih kurang 200,000 kad pengenalan projek dikeluarkan melalui PKBS. Anehnya, PATI warga PAKISTAN dan INDIA juga tergolong di dalam RUMPUN BUGIS apabila mereka turut menggunakan borang yang sama untuk memohon kad pengenalan biru. Ramai ahli PKBS termasuk pengerusinya ditangkap di bawah ISA setelah UMNO memperoleh kuasa melalui ’RAMPASAN ADUN’.



Borang inilah yang digunakan oleh MUTHU BIN NALLU dan ratusan ribu PATI untuk mendapatkan kad pengenalan dengan hanya membayar RM10 sebagai bayaran STEM. Tidak perlu surat lahir atau sebarang dokumen lain. Yang penting CAP JARI MUTU dan gambarnya.




Wajah-wajah ini dulu selalu menyorokkan diri di dalam tandas kerana takut ditangkap kini bangga kerana memiliki kad pengenalan sehingga membolehkan mereka berniaga. Mereka berjaya membeli kedai dan membuka restoran dengan Mykad yang ada pada mereka. Mereka boleh pulang ke India melawat anak isteri mereka dan tidak perlu membawa maniachi dan tangachi mereka kerana di Malaysia juga mereka mempunyai Isteri, terutama yang serumpun dengan mereka iaitu BUGIS.



WAJAH AHLI PKBS(Persatuan Keling-Bugis Sabah) Mungkin MIC yang dipimpin SAMYVELLU akan kehilangan kuasa kerana semakin ramai INDIA dari Kerala, Madras dan Kalinga datang ke Sabah untuk menyertai UMNO. Rupanya orang INDIA boleh jadi ahli PKBS!.



WAJAH AHLI PKBS (Pakistan Kebangsaan Bugis Sabah)Bertuahnya Warga Pakistan ini yang mempunyai dua kerakyatan dan dikategori sebagai ETNIK BUGIS dan mendapat layanan yang adil, apatah lagi KETUA MENTERI SABAH sebangsa dan seagama dengan mereka. Maka Aminlah AMAN KHAN!


Anak-anak mereka inilah yang akan bekerja di Jabatan Pendaftaran dan Imigresen dalam masa lima atau sepuluh tahun akan datang. Berbahagiakah kita wahai rakyat Sabah?

MOHAMED AMZALA KHAN yang mengaku lahir di Kampung Sapat Papar pada 30 Jun 1968 mengaku menggunakan Sijil Akuan, namun sebenarnya hanya mengisi borang keahlian PKBS yang diuruskan oleh Kahar Mohd Zain, orang kuat Yahya Hussin di Petagas. Bertuahnya dia kerana mempunyai sepupu LIMA KALI sebagai Ketua Menteri Sabah dan sepupu LAPAN KALI dengan Bekas Ketua Menteri Sabah sehingga berjaya memiliki PASPORT ANTARABANGSA MALAYSIA!




FASA KELAPAN:

Keadaan ini menarik pemimpin PATI Filipina di dalam UMNO untuk menganjurkan kegiatan berasingan dengan mendaftar penduduk dengan borang ringkas dan menggunakan Pegawai Pasukan Petugas Khas Persekutuan untuk membantu memproses kad pengenalan bermutu tinggi dalam jumlah yang kecil, namun memadai untuk menambah jumlah pengundi. Kad pengenalan ini bagaimanapun tidak ada di dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara dan hanya dibolehkan untuk mengundi.

Mereka menunggu masa nama mereka diapungkan di dalam sistem Online Jabatan Pendaftaran Negara setelah setia membuang undi beberapa kali dan menyertai UMNO. PATI akan dikenakan bayaran antara RM500 hingga RM 2,000 untuk sekeping KPT. Terdapat juga gerakan mendaftar penduduk terapung ataupun ’PALAU’ atau ’Bajau Laut’ di Semporna menggunakan borang yang sama. Yang penting HANYALAH CAP JARI dan GAMBAR. Gerakan ini juga terbuka untuk semua jenis PATI.

FASA KESEMBILAN:

OLEH kerana terdapat sindiket yang bergerak secara kecil-kecilan memproses dan mengeluarkan kad pengenalan palsu dan projek, maka ramai pemegang dokumen berkenaan menjadi was was dan ada di antara mereka telah pulang ke negara asal mereka semasa kerajaan melancarkan PROGRAM PENGAMPUNAN.

Maka berlaku kekurangan pengundi dan akibatkan ’JENTERA PARTI’ telah merayu ehsan JPN untuk mengeluarkan resit kad pengenalan palsu atau Mykad yang diKHASkan untuk MENGUNDI SAHAJA. Dengan dokumen sementara yang diterima sah oleh undang-undang kerana DAFTAR PEMILIH tidak boleh DICABAR, beratus ribu warga asing membuang undi antara satu hingga lima kali dengan kad pengenalan atau dokumen yang berlainan tetapi gambar dan data yang sama. Inilah yang menjadi ancaman yang besar kepada sistem demokrasi di Malaysia sehingga menjadi salah satu punca kenapa Pembangkang MEMBOIKOT pilihanraya kecil Batu Talam.

5. JAWATANKUASA PRIHATIN


SEJAJAR dengan peranan dan kekangan kuasa yang ada pada JAWATANKUASA PILIHAN KHAS DEWAN RAKYAT MENGENAI INTEGRITI, saya TIDAK menaruh SEBARANG HARAPAN isu ini akan diselesaikan mengikut UNDANG-UNDANG.

Di sebuah negara Demokrasi Berparlimen yang mengamalkan Pemerintahan AUTHORITARIAN seperti Malaysia, TIDAK ADA sebarang peruntukan UNDANG-UNDANG yang boleh menghukum TUN MAHATHIR, DATUK SERI MEGAT JUNID, DATUK HARRIS SALLEH, DATUK SERI HAJI MUSA BIN HAJI AMAN dan sebagainya kerana ianya DIHALALKAN oleh sistem AUTHORITARIAN.

Apabila ’Titah Perintah’ PERDANA MENTERI menjadi UNDANG-UNDANG, maka ianya DIHALALKAN walaupun perlakuan memberikan kerakyatan SECARA SONGSANG umpama PERBUATAN MELIWAT yang JIJIK lagi MENJIJIKKAN.

Namun dari SEGI MORAL, saya menaruh harapan yang tinggi agar JAWATANKUASA PILIHAN KHAS DEWAN RAKYAT MENGENAI INTEGRITI menyarankan kepada Parlimen untuk menubuhkan SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA untuk menyiasat SKANDAL KERAKYATAN SONGSANG ini dan memberikan peluang kepada rakyat mengetahui bahawa apa yang sebenarnya terjadi dan menghentikan kegiatan SUBVERSIF ini SERTA MERTA kerana UMNO telah memperoleh kuasa dan mengekalkan KUASA sampai bila-bila (Jika prihatin dan Tidak kejam).

Saya rasa rakyat SABAH amat PEMAAF dan bersedia MEMBERI KEAMPUNAN jika KERAJAAN MALAYSIA benar-benar jujur dan menyesali KESILAPAN dan KEKEJAMAN pemimpin di masa lalu. Kembalikanlah HAK ASASI yang dijamin oleh PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN dengan men-jurutera semula SISTEM PILIHANRAYA MALAYSIA yang MAHA ADIL agar tidak diadili TUHAN di PADANG MASYHAR!

Jika tidak ada jalan penyelesaian, cukuplah Warga Asing yang sedia ada, tidaklah perlu ditambah lagi kerana jumlah yang sedia ada sudah memadai untuk menimbulkan pelbagai masalah.

Belajarlah daripada SARAWAK mengawal pintu Imigrasi agar tidak mudah bolos. Saya bimbang, rakyat Sabah akan menghumban keluar UMNO yang AMAT SAYA CINTAI ini sebagaimana mereka membenamkan PARTI BERJAYA di dalam lumpur politik walaupun ditunjangi Kuala Lumpur. Tetapi adalah amat ADIL dan SAKSAMA jika jumlah mereka dibahagi sama rata ke seluruh negara. Setiap negeri mengambil sekurang-kurangnya 20,000 WARGA PENYU ini agar dapat merasai betapa INDAHNYA bintang di langit dan layunya rumput di bumi.

Sebagai mewakili rakyat Sabah, saya merayu agar PARLIMEN membahaskan isu ini pada pembukaan Sidang Parlimen akan datang agar boleh dibahas secara terbuka. Yang telah berlalu biarlah berlalu. Kerajaan hendaklah telus dan tulus dengan tidak melindungi PEMIMPIN yang telah MENDERHAKA kepada DYMM YANG DIPERTUAN AGONG dengan memberi KERAKYATAN SONGSANG kepada WARGA PENYU dan menternak mereka sebagai PENGUNDI UNTUK DISEWA!

Penubuhan SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA adalah hadiah JUBLI EMAS Kemerdekaan Negara kita.

DIRGAHAYU MALAYSIA!

6. KESIMPULAN



Bangunan UMNO Sabah kini menjadi realiti sekalipun Jabatan Ketua Menteri TIDAK MEMPUNYAI pejabat sendiri. Sebaiknya bangunan UMNO ini menempatkan JABATAN KETUA MENTERI yang bersetinggan di sana-sini.

Akhir sekali, dengan menyusun sepuluh jari, dari sudut hati saya yang paling dalam, dengan penuh rasa keinsafan memohon maaf daripada JAWATANKUASA PILIHAN KHAS DEWAN RAKYAT MENGENAI INTEGRITI, izinkan saya membuat kesimpulan SKANDAL IC PROJEK ini dengan TAMSILAN seperti berikut;

TUN DR MAHATHIR MOHAMMAD adalah arkitek yang mereka bentuk bangunan KUASA UMNO di Sabah.

TUN DATU MUSTAPHA ialah Kontraktor Utama PEMBEKAL TENAGA KERJA ASING yang tidak mempunyai permit kerja untuk membina bangunan UMNO.

DATUK MEGAT JUNID MEGAT AYUB telah menjadi TEKONG DARAT yang membawa masuk PEKERJA ASING SECARA HARAM sebelum menggunakan JABATAN PENDAFTARAN NEGARA sebagai AGENSI KERAJAAN yang di’SWASTA’kan untuk MEREKRUT PEKERJA ASING dan MEMPROSES PERMIT KERJA yang TIDAK perlu DIPERBAHARUI.

DATUK HARRIS SALLEH pula adalah Kontraktor yang BERJAYA menebus guna tapak TANAH KUBURAN dengan bantuan POLIS DIRAJA MALAYSIA, TENTERA DIRAJA, PASUKAN PETUGAS KHAS PERSEKUTUAN dan AGENSI KERAJAAN yang lain bagi pembinaan bangunan UMNO.

MAJLIS TERTINGGI UMNO adalah JURU UKUR BAHAN (QS) yang telah mengesyorkan TENGKORAK MANUSIA mengganti BATU BATA kerana lebih keras dan tahan lama.

DATUK SERI HAJI MUSA HAJI AMAN adalah KONTRAKTOR berpengalaman yang berjaya menyiapkan BANGUNAN KUASA UMNO di SABAH.

DATUK YAHYA HUSSIN, DATUK YAHYA LAMPUNG, DATUK KARIM GHANI, DATUK GHAPOR SALLEH, HAJI JABBAR KHAN, ANDY BANDY PILO, DATU AKJAN DATU MOHAMMAD dan sebagainya adalah SUBKONTRAKTOR mengikut bidang dan kemahiran masing-masing.

Pegawai JABATAN PENDAFTARAN NEGARA hanyalah SCAFFOLDING dan FRAMEWORK kayu yang dibakar kerana tidak diperlukan lagi apabila bangunan siap.

JABATAN IMIGRESEN hanyalah PENGAWAL KESELAMATAN yang digaji untuk menjaga bangunan UMNO agar tidak DICEROBOH.

PARLIMEN hanyalah JURUADIT yang menghantar laporan dengan mengatakan PROJEK bangunan UMNO Sabah siap sepenuhnya setelah tergendala, namun Lanjutan Masa (E.O.T) diberikan bagi membolehkan kontraktor TIDAK DIDENDA.

DEWAN UNDANGAN NEGERI telah mengeluarkan SIJIL MENDUDUKI walaupun BANGUNAN UMNO dibina di atas TAPAK KUBURAN yang tidak dipindahkan TULANG BELULANG manusia.

TUAN YANG TERUTAMA YANG DIPERTUA NEGERI SABAH telah merasmikan BANGUNAN UMNO dengan bangganya.

RAKYAT SABAH tidak mampu berbuat apa-apa, sekadar menjadi PEMERHATI dan hanya mampu menangis kerana TENGKORAK nenek moyang telah dijadikan BATU BATA untuk menyiapkan bangunan UMNO.

PAK LAH adalah PENYEWA bangunan UMNO yang penuh sesak sekalipun tidak mempunyai TEMPAT LETAK KERETA.

Inilah RUPA PARAS BANGUNAN UMNO di sebuah negara DEMOKRASI BERPARLIMEN yang diagungkan di DUNIA.

2 comments:

Anonymous said...

sia respect dan sanjung tinggi usaha anda..saya BERDOA agar TUHAN menyatakan keadilan dan belas kasihan kpd negeri Sabah yg tercinta ini. blog saya http://gerbangpitas.blogspot.com/ adalah luahan suara hati saya yg kerdil utk Sabah.

Anonymous said...

saya juga hormati apa yang anda tulis di blog in dan ada juga kebenaranya dengan apa yang anda tulis ini. Membuatkan saya berfikir sejenak kenapa lah anda tidak tahu????atau anda buat-buat tidak tahu????anda begitu bangga dengan buku tulisan anda dan tidak pun tahu "kenapa" "mengapa" "bagaimana" dan "siapa".....ok biar saya jelaskan secara ringkas..kenapa projek ic di laksanakan di sabah????
1 - untuk meramaikan umat islam di sabah
2 - sebagai batu loncatan untuk umat islam di sabah bersatu demi kepentingan agama yang di kuasai orang kristian pada waktu itu
3 - persediaan awal kerajaan demi melindungi umat islam di sabah kerana bimbang berlaku perang saudara jika usaha mengkafirkan orang islam di sabah gagal (tanya nazri raihan) antara orang yang terlibat dalam misi itu.

ya..mungkin anda sudah pun tahu perkara ini atau pun mungkin tidak tahu tentang perkara ini...tetapi saya sebagai rakyat sabah tetap menyokong hujah-hujah anda.memang sedikit sebanyak hak kita terjejas akibat perbuatan mereka ini akan tetapi kerajaan juga telah mengambil langkah proaktif dengan membatalkan atau menjadikan kad pengenalan mereka "ic palsu"...anda fikir2kan lah sendiri..kalau lah saya di beri peluang untuk bersuara..akan saya ketengahankan HAK-HAK sebenar rakyat sabah...