Search This Blog

Tuesday, December 16, 2008

AWAS SIKAT BULU BABI!


BUKTI...Nordin menunjukkan sikat bulu babi yang dibeli daripada sebuah premis untuk dihantar ke makmal CAP untuk dianalisa.

Para pengguna yang beragama Islam dinasihati agar berhati-hati membeli sikat berbulu terutama untuk kegunaan 'Iron' rambut.

Timbalan Presiden Persatuan Pengguna Sabah, Nordin Thani membuat gesaan demikian setelah melawat lebih 10 premis yang menjual peralatan salon di Kota Kinabalu.

"Berhati-hati membeli sikat berbulu kerana kebanyakkannya diimport daripada negara China dan menggunakan bulu babi," ujar Nordin yang menjalankan pemeriksaan mengejut selepas menerima aduan daripada seorang surirumah yang telah membeli sikat berkenaan daripada sebuah premis di KK Plaza, Kota Kinabalu.

Kata Nordin, pihaknya memandang berat kemasukan barangan China yang semakin tidak terkawal terutama barangan kosmetik yang tidak mempunyai sijil Kementerian Kesihatan Malaysia (MAL) dan barangan pengguna yang tidak halal untuk kegunaan umat Islam.

"Saya minta JAKIM dan MUIS lebih pro-aktif terhadap isu halal haram dan lebih kerap mengadakan pemeriksaan bagi menentu sah kebajikan umat Islam sentiasa terjaga dan tidak ada pihak yang berani mempersenda Islam seperti kejadian jubin bertulis nama Allah," tegas Nordin yang mendesak Kerajaan membatalkan permit import pihak yang melanggar peraturan.

Menurut Nordin, beliau telah bertanya kenapa peniaga menjual sikat bulu babi berkenaan dan mencampuraduknya dengan sikat yang bukan berasaskan bulu babi dan mendapati jawapan yang menjengkelkan.

"Peniaga itu akui hampir semua sikat bulu memang daripada bulu babi kerana tahan panas. Bulu kambing atau lembu cepat rosak. Peniaga itu kata dia sudah lebih 10 tahun jual sikat tersebut dan tanya saya apa hal mahu halang dia agar jangan jual kepada Umat Islam," kata Nordin yang kesal kerana peniaga berkenaan hanya mahu mengaut untung tanpa memahami sentiviti umat Islam.

Sehubungan itu, Nordin menggesa agar Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna serta Jabatan Kastam dengan kerjasama semua agensi terlibat memantau kegiatan yang boleh menimbulkan kemarahan umat Islam dan mencetus sengketa agama.

3 comments:

Anonymous said...

Syabas Sdr Nordin akhirnya CASH juga memperjuangan berkaitan dengan hal ehwal pengguna islam di Sabah

Anonymous said...

Syabas tq for info

md.ishak said...

Babi punya peniaga jual bulu babi.Babi punya babi.. Ngam lah dapat baca ni post.Patut ramai lagi orang macam nordin.tq