Search This Blog

Friday, December 26, 2008

SURAT TERBUKA KE HADAPAN DYMM YANG DIPERTUAN AGONG









DYMM Seri Paduka Baginda
Yang Di Pertuan Agong Ke 13
Tuanku Mirzan Zainal Abidin ibni
Al-Marhum Sultan Mahmud
Al Muktafi Billah Shah



NOTA: Pandangan Kamaruddin tidak semestinya pandangan Blog ini. Kamaruddin bertanggung jawab sepenuhnya terhadap apa yang beliau tulis dalam blog ini. Surat terbuka ini telah dihantar kepada DYMM Yang Di Pertuan Agong dan Perdana Menteri Malaysia.


Kamaruddin Bin Omar,
Kampung Gambaron,
Peti Surat 25, Telupid,
89300 Beluran, Sabah.
TEL: 0145534234

26 Disember 2008

Ke Hadapan Duli Yang Maha Mulia,
Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong,
Istana, Negara,
Kuala Lumpur.

Ke Bawah Duli Tuanku,

MOHON EHSAN & LIMPAH PERKENAN AGAR MENGATASI KEWARGANEGARAAN SONGSANG PENDATANG HARAM INDIA DI SABAH

Dengan segala hormat dan penuh takzimnya saya memohon limpah perkenan Duli Tuanku agar dapat menasihati Kerajaan Malaysia bagi mengatasi masalah Kewarganegaraan Songsang Pendatang Haram India di Sabah yang semakin berleluasa sehingga saya, rakyat setia kepada Tuanku hidup dalam keadaan terancam.

2. Untuk makluman Duli Tuanku, saya bernama Kamaruddin Bin Omar, No. Kad Pengenalan 590829-10-5633 (6884049) yang berasal daripada Rawang Selangor dan amat mencintai negara Malaysia dan menghormati Undang-Undang Negara.

3. Akan tetapi saya amat kecewa dengan sikap pemimpin Negara dan pegawai yang bertanggung jawab terhadap isu kerakyatan dan keselamatan Negara kerana tiga surat aduan rasmi saya tidak mendapat sebarang respon positif walaupun sudah dua tahun berlalu.

4. Pendatang haram berkenaan hidup mewah dan aman damai di Malaysia sedangkan saya yang membuat laporan kepada pihak berwajib demi cinta kepada tanah air hidup dalam kesusahan dan penghinaan.

5. Sebagai warganegara yang dijamin hak secara saksama oleh Perlembagaan Persekutuan, saya tidak mempunyai pilihan melainkan menulis surat aduan kepada Duli Tuanku kerana seakan tidak ada jalan penyelesaian ke atas isu kerakyatan songsang ini.

6. Kisah tragis saya bermula pada 2006 apabila telah didatangi seorang pendatang haram India yang mendapat kad pengenalan projek @ palsu bernama Daud dan memberi amaran keras kepada saya agar jangan berniaga besi buruk di Telupid dan memaksa saya keluar dari Telupid, kerana dia ingin memonopoli perniagaan besi buruk.

7. Saya bertanya kepada dia kenapa saya harus keluar daripada Telupid dan mencabar dia dengan mengatakan dia (Daud) pendatang haram India. Sebaliknya dia pula mencabar saya dengan menggelarkan saya pendatang daripada Semenanjung Malaysia dan seharusnya memohon pas kerja, tetapi dia tidak perlu kerana kad pengenalannya menunjukkan dia rakyat Sabah.

8. Daud tambah berang dan mencabar saya agar melaporkan kepada Kerajaan kalau tidak puas hati dan dia sanggup menghadapi sebarang kemungkinan dan menghina Kerajaan Malaysia dengan mengatakan, “Kalau ada duit (rasuah) semua boleh dapat di Malaysia.”

9. Untuk makluman Duli Tuanku, saya telah menghantar surat aduan berserta bukti kepada Perdana Menteri Malaysia, Menteri Dalam Negeri, Pengerusi Keselamatan Dalam Negeri Sabah (Ketua Menteri), Ketua Polis Negara, Pesuruhjaya Polis Sabah, Ketua Polis Beluran, Ketua Polis Telupid, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia, Pengarah Jabatan Imigresen Sabah, Ketua Pejabat Imigresen Sandakan, Ibu Pejabat Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia, Jabatan Pendaftaran Negara Sabah dan Pejabat Jabatan Pendaftaran Telupid, namun jawapan yang diberikan amat menghampakan.

10. Saya juga telah menelefon Ibu Pejabat Jabatan Pendaftaran Putrajaya lebih daripada 20 kali ; Jabatan Pendaftaran Kota Kinabalu lebih daripada 25 kali; Jabatan Imigresen Kota Kinabalu lebih daripada 10 kali; Jabatan Perdana Menteri sebanyak dua kali, namun saya mendapat balasan yang mengecewakan daripada Jabatan Pendaftaran Negara Putrajaya yang meminta saya hadir di Ibu Pejabat Pendaftaran Putrajaya dengan membawa semua dokumen peribadi milik saya dan salinan pasport warga India yang saya dakwa sebagai pendatang haram.

11. Sebagai seorang rakyat biasa, saya agak terkilan dan tidak mampu untuk ke Putrajaya dan bertindak seolah-olah saya Pegawai Imigresen atau Polis untuk merampas salinan pasport daripada Pendatang haram India berkenaan.

12. Saya bertanya kepada diri saya, inikah kecekapan sistem penyampaian yang di war-warkan oleh Kerajaan? Saya yang melaporkan kejadian anasir subversif, saya pula yang disiasat dan diminta kemukakan bukti?

11. Bukankah menurut Undang-Undang yang berkuatkuasa, beban bukti terletak kepada pendatang haram berkenaan?Bukankah menjadi tugas pegawai polis, Jabatan Pendaftaran Negara dan Jabatan Imigresen untuk menjalankan siasatan berdasarkan butiran aduan saya?

12. Setelah saya menulis surat kepada Ketua Polis Negara, ada juga pegawai polis Beluran memanggil Daud dan keluarganya ke Balai Polis Beluran, namun siasatan ala kadar yang dijalankan menyebabkan Daud semakin besar kepala.

13. Pada pandangan peribadi saya, Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri, Polis, Imigresen, Pendaftaran dan pegawai kerajaan lain bergaji tetap , sedangkan saya tidak mempunyai sebarang pendapatan selepas perniagaan saya diganggu gugat oleh pendatang haram India.

14. Apa yang ada pada diri saya kini hanyalah ketaat setiaan yang tidak berbelah bahagi ke bawah Duli Tuanku dan menjunjung tinggi Perlembagaan Negara.

15. Saya bersedia memberi keterangan dan bukti di mana-mana mahkamah undang-undang kerana saya tidak lagi mempercayai polis setelah saya dihalang untuk membuat laporan polis pada 24 Disember 2008 oleh seorang pegawai polis daripada Balai Polis Lahad Datu.

16. Saya tidak akan berdiam diri sekalipun nyawa saya menjadi pertaruhan kerana khuatir di masa akan datang Negara akan menghadapi masalah yang amat besar kerana semakin ramai pendatang haram yang mendapat kad pengenalan projek melalui surat akuan atau sijil lahir daftar lewat palsu.

17. Demi cinta saya kepada Negara ini, saya sanggup menghadapi apa juga cabaran, rintangan dan dugaan kerana pendatang haram India ini pernah mengugut saya dengan menghantar sebutir peluru hidup bersama notis beramaran agar saya menutup mulut jika ingin selamat.

18. Seorang Ceti Haram @ Along juga pernah menghantar SMS mengugut untuk membunuh saya dengan alasan pendatang haram India ini banyak berhutang kepadanya dan meminta saya keluar segera daripada Telupid.

19. Ekoran daripada itu, saya telah membuat laporan Polis berhubung SMS yang dihantar Along di Balai Polis Telupid dan setelah saya desak dan tunjukkan bukti, Along berkenaan ditahan reman selama tiga hari di lokap Balai Polis Beluran.

20. Memandangkan keselamatan keluarga saya ketika itu tidak terjamin, saya mengambil keputusan untuk berhijrah daripada Telupid ke Lahad Datu dan meninggalkan perniagaan saya di sana.

21. Di Lahad Datu saya dapat hidup aman damai menjalankan perniagaan besi buruk dengan bantuan rakan-rakan Melayu saya kerana tidak ada seorang Indiapun mengenali saya. Namun pada 14 Februari 2008, saya bertemu dengan seorang India yang bernama Samsuddin kerana ingin menyewa restorannya di Jalan Dam setelah mendapat tahu daripada kawan saya bahawa beliau ingin menyewakankan restorannya.

22. Saya bersetuju menyewa restorannya pada kadar harian sejak 26 Februari 2008 tanpa sebarang perjanjian setelah saya menyerahkan deposit tunai RM1,200 untuk sebulan sewa. Saya telah menjalankan perniagaan dengan selesa dan dapat membayar sewa RM40 sehari tanpa gagal.

23. Namun pada 07 Dis 2008, ketika saya dan keluarga sedang bercuti hari raya aidil adha di Telupid, tambahan pula saya tidak begitu sihat, saya menghubungi pekerja saya pada 13 Disember 2008 dan memberitahu mereka agar membuka perniagaan pada 15 Disember 2008.
24. Pada 11.00 pagi, 14 Disember 2008, saya bertolak dari Telupid kembali ke Lahad Datu dan terus ke restoran tersebut. Saya terkejut kerana semua kunci restoran tersebut telah ditukar.

25. Saya terus berjumpa Samsuddin di Kilang Bismi Bakeri di Jalan Kastam Baru dan bertanyakan siapa dan kenapa kunci restoran tersebut ditukar?. Samsuddin mengakui dia yang telah memecah kunci dan menceroboh masuk restoran berkenaan.

26. Sayapun bertanya kenapa dia memecah masuk restoran sedangkan saya tidak pernah berhutang sewa dengan beliau dan tidak melakukan sebarang kesalahan. Samsuddin memarahi saya dengan mengakui beliau berbuat demikian sebagai pengajaran kerana saya mendedahkan Skandal Kerakyatan Songsang Warga India di dalam laman web http://mutalibmd.blogspot.com.

27. Bermula daripada tarikh tersebut, Samsuddin bertindak merampas perniagaan saya dan semua barang milik peribadi saya sejumlah lebih RM12,000 tanpa sebarang bayaran atau pampas an.

28. Jenayah ‘Criminal Tresspassing’ dan rampasan harta saya telah saya laporkan di Balai Polis Karamunsing dan sedang menunggu peguam yang sudi membantu saya membuat tuntutan di mahkamah berdasarkan Fasal 13, Perlembagaan Persekutuan.

29. Saya rasa tibalah masa dan ketikanya saya terpaksa melakukan sesuatu untuk mendapat keadilan menurut Undang-Undang Malaysia. Sehubungan itu, sebelum melakukan tindakan drastik, saya menulis surat ini kepada Duli Tuanku untuk mendapat belas ehsan dan perkenan agar semua aduan saya diselesaikan secara tuntas dan kerakyatan songsang ini dapat dihentikan SERTA MERTA.

30. Saya bersedia menghadapi apa juga tindakan pihak berkuasa dan mengorbankan diri saya demi untuk mempertahankan kedaulatan Negara saya yang tercinta. Tidak keterlaluan jika saya katakan ramai anggota Liberation Tiger of Tamil Elam (LTTE) dan pengganas telah mendapat kad pengenalan projek dan menjadi talibarut pengganas.

31. Cukuplah kes penculikan Sipadan dan Pandanan yang dilakukan oleh warga Filipina yang mendapat kad pengenalan projek menjadi pedoman kita dan kita tidak ingin keganasan di Malaysia disebabkan oleh kehadiran pengganas yang menyamar sebagai rakyat Malaysia setelah mendapat kerakyatan songsang atau tinggal secara haram di Malaysia.

32. Saya kesal kerana pihak berkuasa di Malaysia membenarkan pendatang haram dari India ini berkuasa menentukan corak ekonomi tempatan sehingga mereka kelihatan lebih berkuasa dan melumpuhkan ekonomi dengan dengan menghantar wang kita ke Negara asal mereka. Bukankah ini sabotaj kepada ekonomi kita?

33. Saya tidak fikir Datuk Baisul Khan selaku Presiden Dewan Perniagaan India Muslim (DPIM) Sabah tidak mengetahui hal ehwal ahli persatuannya yang terdiri daripada pendatang haram India?

34. Saya amat mengenali Datuk Baisul Khan sejak 1981 kerana ketika itu hanya berapa orang India yang berada di Sabah dengan kata lain boleh dihitung dengan jari. Tetapi melalui laporan akhbar, Baisul mengakui keahlian DPIM telah meningkat sehingga 400 peniaga. Jika sebuah restoran atau kedai runcit mengambil lima orang pendatang haram India, maka 2,000 orang pendatang haram telah dilindungi DPIM?

35. Mungkin ramai tertanya-tanya dari manakah datangnya begitu ramai orang India di Sabah kerana sebagai seorang Melayu berketurunan Mamak, saya amat mengenali bahasa dan budaya India Semenanjung Malaysia.



















HINA...Adakah bermaruah jika kita hanya melihat ibu pertiwi dirogol di hadapan mata kita sendiri?


36. Saya ingin menggesa Datuk Baisul Khan agar bertaubat jika masih mengaku beragama Islam kerana adalah menjadi kesalahan jika menjual Negara dengan menjadi dalang kepada pemberian kerakyatan secara haram atau bersubahat dengan mereka bagaikan membiarkan ibu sendiri dirogol oleh Pendatang Haram dari India ini.

37. Jika Negara ini masih ada Undang-Undang, saya sarankan agar pangkat Datuk yang dianugerahkan kerajaan Negeri Sabah kepadanya ditarik balik kerana bersubahat melindungi dan menawarkan suaka (perlindungan) kepada pendatang haram India sehingga memudaratkan keselamatan Negara.

38. Sehubungan itu, saya memohon belas ehsan Duli Tuanku agar mengarahkan jentera kerajaan menyiasat laporan saya dan mengambil tindakan mengikut saluran undang-undang Negara dan menghukum petualang Negara ini kerana pada pandangan saya mereka telah menderhaka kepada Duli Tuanku.

39. Sembah salam kemaafan dan mohon keampunan jika surat terbuka saya ini mendatangkan aib kepada Duli Tuanku dan juga negara.

Yang Benar,

t.t.

Kamaruddin Bin Omar


s.k. Yang Amat Berhormat,
Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi,
Perdana Menteri Malaysia,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 PUTRAJAYA.

1 comment:

Mutalib MD said...

Melalui semakan saya, DAUD BIN SAID, H0484490/560804125059 adalah Ahli UMNO Kampung Pekan Ranau yang diberi nombor keahlian 01699061dan juga pengundi di Goshen, Tandek, Kota Marudu (1680522001). Berbahagiakah kita wahai rakyat Sabah?