Search This Blog

Tuesday, December 23, 2008

TANDAS DI SABAH TIDAK MESRA ISLAM?


AIR BERUBAT....Nordin hairan bagaimana mau menyucikan diri selepas membuang air kecil jika paip air ini berubat dan boleh memudaratkan kulit.



RAMAI Pelancong Arab dan Negara Islam lain kurang gemar mwengunjungi restoran hotel bertaraf antarabangsa dan kompleks membeli belah di Sabah kerana tidak mesra Islam.

"Mereka mengadu kepada Cash bahawa kebanyakan tandas lobi di hotel atau di kompleks membeli belah terutama berdekatan restoran tidak mempunyai paip air bagi membolehkan mereka beristinjak," ujar Timbalan Presiden Persatuan Pengguna Sabah, Nordin Thani.

Mereka terpaksa membatalkan niat mereka untuk makan apabila melihat tandas yang walaupun bersih namun tidak mempunyai kemudahan untuk bersuci daripada hadas kerana hanya disediakan tisu.

"Ketiadaan paip air atau air yang dicampur ubat menyebabkan mereka merasa tidak selesa kerana diri mereka dalam keadaan hadas besar atau kecil sehingga sukar menunaikan ibadah," tegas Nordin yang meminta kerjasama agar hotel dan pusat membeli belah menyediakan tanpa yang mempunyai kemudahan paip air dan hos getah.

Lebih buruk lagi kata Nordin,kemudahan tempat menggantung pakaian dan kunci tandas tidak disediakan atau rosak akibat vandalisme.



AIR... Tiada paip air menyebabkan sukar beristinjak.

Sebagai sebuah negara yang mengakui Islam sebagai agama rasmi,Nordin menyarankan agar Menteri Pelancongan mengetatkan syarat kepada hotel dan kompleks yang mahu membeli belah dan kawasan kunjungan awam menyediakan kemudahan paip air dan kemudahan berwudhu untuk menarik pelancong yang beragama Islam.

Kebanyakan pelancong Timur Tengah tertumpu di Kuala Lumpur dan Singapura berbanding Sabah dan Sarawak yang dipercayai dipengaruhi oleh kemudahan tandas yang tidak mesra Islam dan kotor.

No comments: