Search This Blog

Thursday, December 25, 2008

MANTAN AHLI PARLIMEN SUARA KEBIMBANGAN



RATUS...Sudah ratusan kali isu buku IC PALSU Merampas Hak Anak Sabah dibincangkan di Parlimen, namun masalah kad pengenalan di Sabah belum selesai.



Ehsan Akhbar Daily Express, Sabah

MANTAN Ahli Parlimen Gaya, Datuk Philip Yong Chiew Lip menggesa Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri untuk memulakan siasatan formal mengenai pemilikan dokumen Mykad oleh pendatang haram dan salah guna passport Malaysia oeh pihak tertentu, termasuk pengganas.

“Saya merasakan perkara ini merupakan ancaman kepada keselamatan Negara dan juga kepada imej Malaysia di mata dunia,” kata Yong Mantan Timbalan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP)

“Semasa saya menjadi ahli parlimen, saya menyuarakan isu-isu seperti kad pengenalan palsu dan buku ‘IC PALSU Merampas Hak Anak Sabah’ yang ditulis oleh Mutalib M.D di Parlimen. Bagaimanapun, ia tidak diambil serius oleh pihak berkuasa dan tidak ada tindakan susulan dari mereka,” katanya di sini.

Yong memetik kandungan buku Mutalib seperti pendedahan bagaimana pendatang haram mendapat kad pengenalan mereka melalui gerakan besar-besaran yang memberi laluan kepada pendatang asing menjadi warganegara.

Sejak itu, komposisi kaum Sabah berubah dan ini membawa kepada perubahan scenario politik yang berbeza di Sabah.

“Sumber yang diperlukan untuk mendapatkan passport Malaysia adalah kad pengenalan Malaysia yang kini dikenali sebagai Mykad,” tambah Yong.

Perkara Mykad turut disuarakan dua ahli Parlimen dari SAPP, Datuk Eric Majimbun dan Datuk Chua Soon Bui.

No comments: