Search This Blog

Monday, December 22, 2008

BENARKAH DUNIA KIAMAT 2126?




MENURUT ramalan Ahli Sains dan Pakar Astronomi terkemuka, kiamat akan berlaku pada Ogos 2126 iaitu 118 tahun daripada sekarang.

Lumrahnya jangka umur masyarakat Malaysia umumnya mencapai 70 tahun. Maka hanya tinggal dua generasi selepas kita yang akan bernafas di atas muka bumi ini kerana manusia kini jarang yang boleh mencapai usia Firaun 400 tahun atau usia Nabi Nuh 950 tahun.

Kira-kira 65 juta tahun dahulu, ketika manusia belum wujud, bumi pernah mengalami kehancuran yang menyebabkan dinosour pupus. Nabi Adam, Hawa, Iqlima, Qabil, Habil dan Labunda pun tidak pernah melihat Dinasour sebagaimana kita yang mampu melihat Dinosour di layar perak hasil imiginasi Steven Speilberg yang menghasilkan filem Jurassic Park.

Menurut teori dan kajian ahli sains dan astronomi, komet SWIFT TUTTLE akan melanggar bumi yang sudah berusia 4.6 bilion tahun pada bulan dan tahun tersebut dengan kekuatan 100 juta megaton TNT. Kesan pelanggaran ini akan menimbulkan impak gelombang besar (TSUNAMI) sehingga 317 juta batu padu air laut bergerak selaju 32,000 kilometer sesaat dan akan merempuh kemuncak Gunung Everest setinggi 29,028 kaki.

Swift Tuttle hanya dapat dimusnahkan dengan bom nuklear yang kuatnya 10,000 kali ganda daripada bom nuklear sekarang sebagaimana gambaran filem Deep Impact dan Fifth Element.

Selain daripada itu, terdapat 100,000 astroid atau planet kecil yang mengelilingi matahari. Pakar Astronomi hanya mampu mengkaji lebih kurang 1,800 asteroid, manakala bakinya 99,820 lagi tidak diketahui sifatnya.

Mereka meramalkan suhu di garis pusat matahari akan meningkat secara mendadak sehingga mengalami proses pengerutan dan kepanasan yang luar biasa akan memusnahkan planet kecil yang berdekatan iaitu Mercury, Venus dan Bumi.

No comments: