Search This Blog

Friday, December 26, 2008

PTI SUKAR DIKAWAL KERANA KONSPIRASI DAN RASUAH


KAMARUDDIN OMAR



KEBANJIRAN Pendatang Haram India (PTI) ke Sabah semakin sukar dikawal kerana wujudnya konspirasi peringkat tertinggi dan rasuah.

“Saya telah menulis beberapa pucuk surat kepada Pengarah Imigresen Sabah untuk menyiasat beberapa warga India yang datang secara sah tetapi mendapat kad pengenalan secara tidak sah. Dia tidak siasat, sebaliknya panggil saya untuk runding,” dedah Kamaruddin Omar, dalam satu temuramah khas dengannya selepas membuat dua laporan polis di Balai Polis Karamunsing, Kota Kinabalu.

Kamaruddin merupakan anak kelahiran Selangor yang telah datang ke Sabah sejak 1979 dan kini menetap di sebuah pekan kecil Telupid setelah restorannya di Lahad Datu dirampas secara tidak sah oleh tuan punya restoran yang dikhuatiri PTI India.

“Dulu saya guna pasport terhad Malaysia tetapi kini terpaksa ulang-alik tiga bulan sekali kerana peraturan menghendaki beliau berbuat demikian disebabkan tiada permit kerja,” ujar Kamaruddin yang akan memfailkan pampasan dan saman malu kepada pemilik restoran yang disewanya kerana menceroboh masuk dan merampas perniagaannya.

Sebagai seorang warganegara Malaysia, Kamaruddin agak kesal kerana peraturan Imigresen Sabah mengetatkan kemasukan warga Semenanjung Malaysia sebaliknya membuka ruang dan peluang kepada warga India, Pakistan, Indonesia, Filipina, Myanmar dan sebagainya yang memasuki Malaysia melalui pintu Imigresen atau laluan tikus.

“Jika terkawal, kerana jumlah PTI di Sabah melebihi rakyat tempatan?,” tanya Kamaruddin yang mendesak agar Badan Pencegah Rasuah (BPR) menyiasat bagaimana seorang warga India dari Karasilpatti India, Abdul Jabar Munthalif dan seorang lagi lelaki bernama Ghani boleh berlegar bebas di Jabatan Imigresen Sabah menguruskan passport Malaysia dan di Jabatan Pendaftaran Sabah menguruskan kad pengenalan projek.

Kata Kamaruddin lagi, semua masyarakat India asli di Sabah mengetahui siapa Jabbar dan apa hubungannya dengan Presiden Dewan Perniagaan India Muslim (DPIM) Sabah, Datuk Baisul Khan Salman Faris.

“Tetapi aduan kita macam sudah dimasukkan ke tong sampah kerana dua lelaki India ini telah menggunakan kelonggaran undang-undang dan menawarkan rasuah menyebabkan mereka menjadi Raja PTI di Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara,” kata Kamaruddin yang kesal dengan sikap ketua jabatan yang melayan mereka sedangkan jabatan berkenaan mempuyai rekod peribadi dan pasport semua warga India yang memasuki secara haram.

Tegas Kamaruddin, beliau kini sukar untuk mempercayai Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana ketika beliau mahu membuat dua laporan polis di Balai Polis Karamunsing, beliau dihubungi melalui telefon oleh pegawai polis Lahad Datu agar jangan membuat laporan lagi kerana semua itu boleh dirundingkan.

“Apa mau runding? Ini isu keselamatan Negara. Saya sangka selama ini polis boleh mahu menjaga keamanan dan keselamatan Negara, tetapi baru sekarang saya tahu ada antara mereka bersubahat dengan penjenayah,” kata Kamaruddin yang meminta agar kesnya ditangani oleh ibu pejabat Bukit Aman kerana beliau membuat keputusan tidak akan memberi kenyataan di Balai Polis Lahad Datu.

Kawalan Imigresen di Malaysia terutama Sabah, kata Kamaruddin lebih buruk daripada India kerana beliau terpaksa memperbaharui visanya sehari lagi setelah tempohnya selama 60 hari tamat ketka beliau masih berada di Hospital untuk rawatan pembedahan tulang belakang.

“Mereka cari saya sampai di hospital. Kenapa pula bila beratus ribu warga India datang ke Malaysia hilang begitu sahaja dan tiba-tia mendapat kad pengenalan projek. Ini bukan isu lama tapi isu baru,” ujar Kamaruddin yang memaklumkan dia mengenali dua adik beradik warga India yang baru mendapat kad pengenalan walaupun hanya dua bulan mendarat di Sabah.

Kamaruddin menarik perhatian, kehadiran puluhan ribu warga haram India di Sabah yang diberi taraf kerakyatan Malaysia secara tidak sah menyebabkan ekonomi Sabah turut merudum.

“Saya ada bukti seorang PTI India yang mendapat kad pengenalan projek ini mengambil pinjaman bank sejumlah RM400,000. Dia hantar balik India RM200,000, bakinya dia guna di sini. Dia tidak pernah bayar hutang itu. Bila bank cari, dia lari ke Lahad Datu dan berniaga di sana atas nama lain. Kalau seratus orang buat begini, macam mana ekonomi kita?,” kata Kamaruddin yang terkilan kerana kerajaan seolah-olah menganggap laporannya hanya sebagai penyibuk (busy body).

Bagaimanapun, Kamaruddin hanya akan mendedahkan butir peribadi ramai warga India yang menjadi samseng ekonomi di Sabah di Mahkamah dan beliau bersedia menjadi saksi kerajaan untuk membuktikan pemberian kerakyatan secara tidak sah ini adalah konspirasi peringkat tertinggi dan rasuah yang menjadi-jadi di dua jabatan penting.

“Bukankah kes warga China telah berjaya dibongkar dan pelakunya telah dihadapkan ke Mahkamah. Saya rasa hanya BPR sahaja lagi yang menjadi sandaran rakyat Malaysia untuk bertindak terhadap PTI India yang menggunakan kerakyatan Malaysia untuk tujuan yang salah,” kata Kamaruddin yang tidak gentar walaupun pernah dihantarkan sebutir peluru dan ugutan bunuh.

Bagi Kamaruddin, ajalnya di tangan Tuhan dan dia tidak gentar menghadapi sesiapa kerana terbukti mengikut rekod Balai Polis Telupid, Kamaruddin pernah mengejar Along (pemberi pinjam wang haram) yang cuba mendapat perlindungan di Balai Polis Telupid setelah Along tersebut menghantar SMS yang mengugut akan membunuh Kamaruddin jika dia terus mendedahkan kes kerakyatan songsang rakyat India.

Tetapi Along berkenaan hanya di lokap selama tiga hari dan dibebaskan tanpa di hadapkan ke mahkamah walaupun Kamaruddin menunjukkan mesej SMS yang dihantar oleh Along berkenaan.

“Kenapa dia mau bunuh saya? Oh.. Baru saya tau rupanya warga songsang India ini merupakan peminjam terbesar dan jika mereka ditangkap, Along akan hilang bisnes. Ini macam punya manusia pun adakah,” ujar Kamaruddin seraya meminta Ketua Polis Negara menyemak semula dua laporan polis yang dibuatnya di Balai Polis Telupid dan Beluran sekitar 2006 yang tidak ada sebarang kesudahan.


Dalam pada itu, Laporan Polis Lahad Datu/7297/08 bertarikh 24 Disember 2008 yang dibuat di Balai Polis Karamunsing berbunyi;

“Pada 14/12/2008, lebih kurang jam 3.00 petang, saya mendapati premis yang disewakan kepada saya iaitu Restoran Dam di Jalan Dam Lama, Lahad Datu telah diceroboh oleh pemilik premis dan semua kunci dipecahkan dan ditukar. Semua perkakas (peralatan) milik saya seperti senarai berikut telah dicuri oleh oleh pemilik premis:


01) TV 21” PENSONIC RM 900.00
02) Peti Ais (Freezer) RM 1,280.00
03) Mesin ABC RM 190.00
04) Kipas Meja (4 Unit) RM 360.00
05) Radio Hi Fi RM 450.00
06) Dapur Gas (4 Unit) RM 480.00
07) Show Case (Stainless Steel) RM 1,500.00
08) Pinggan Mangkuk RM 1,200.00
09) Pemotong Oksigen RM 380.00
10) Barang Runcit RM 3,500.00
11) Barang Peribadi/Pakaian/Tilam RM 1,500.00
12) Wang Dalam Mesin Tunai RM 200.00
13) Wang Tabung Masjid RM 60.00
RM 12,000.00

Selain kerugian daripada rampasan/kecrian berjumlah RM12,000.00, saya juga kehilangan pendapatan lebih kurang RM15,000 sebulan. Saya buat aduan ini supaya PDRM ambil tindakan di bawah undang- undang jenayah terhadap pemilik premis tersebut yang menceroboh privisi dan merampas semua harta milik saya di dalam premis berkenaan termasuk semua dokumen penting seperti rekod bayaran sewa, resit pembelian barang dan dokumen peribadi.”


Satu lagi laporan polis Kamaruddin ialah Lahad Datu/7296/2008 yang juga dibuat pada 24 Disember 2008 di balai yang sama menyebut;

“Pada 24 Disember 2008, premis yang disewakan kepada saya telah diceroboh dan semua harta benda milik saya seperti dilapor melalui laporan polis bernombor Lahad Datu/7297/08 . Siasatan saya menunjukkan pemilik premis seorang yang berasal dari India menggaji seramai lebih kurang 15 orang pelawat dari India untuk bekerja dengannya sebagai pekerja kilang roti Bismi Bakery dan di beberapa kedai runcit lain. Saya buat aduan ini supaya PDRM ambil tindakan di bawah Undang-Undang Jenayah terhadap pemilik premis yang saya kenali bernama Samsuddin bersama isterinya Rahimatul Misa Binti Kunyi Muhidden yang juga berasal daripada India kerana menggaji pendatang haram dari India.”

2 comments:

Nasirudin Anjud said...

Masya allah,

aku ingat penyangak ekonomi ni seperti George Soros saja,

rupanya banyak lagi penyangak ekonomi "pseudo sabahan" di Sabah ni.....

Untuk membantu saudara, saya mesti link ini post dalam blog saya......

Mutalib MD said...

Silakan. terima kasih di atas keprihatinan saudara. semoga rakyat Sabah insaf dan beramai-ramai membuat laporan polis terhadap warga India yang mendapat kad pengenalan projek. Lebih baik boikot restoran atau kedai India yang guna IC Projek.