Search This Blog

Friday, June 5, 2009

EDITOR SABAHKINI CEDERA DIPUKUL?


Sedutan daripada www.sabahkini.net

PENGERUSI Angkatan Hebat Sdn.Bhd, Datuk Haji Mohd Yusof Amat Jamlee telah bertindak di luar batasan atau berkelakuan di luar tabii dengan menyerang curi Editor Sabahkini.net, Mutalib M.D di Restoran Auliah, Lahad Datu.

Mutalib yang dihubungi Krew Sabahkini.net berkata, ketika serangan dilakukan, beliau sedang bersarapan dengan dua orang rakan di kakilima restoran berkenaan dan hanya menyedari Yusof Jamlee berada di belakangnya apabila diberitahu rakannya.

Saya tidak cedera teruk, hanya tumbukan sipi di belakang kepala. Tidak juga bengkak,” kata Mutalib ketika dihubungi krew Sabahkini.net selepas mendapat makluman daripada orang awam.

Menurut Mutalib, beliau tidak tahu kenapa Yusof Jamlee memukul curi beliau kerana penyerangnya dating secara tiba-tiba dari belakang dan terus menumbuknya namun sempat dielak.

Katanya, Yusof cuba menarik bajunya namun Mutalib sempat melorotkan baju T maroon yang dipakainya ketika itu sehingga Yusof terlepas pegangan dan melemparkan baju tersebut ke lantai restoran.

Saya rasa ianya ada kaitan dengan beberapa rencana saya di Sabahkini.net berhubung pemboingkaran identiti Tun Sakaran. Yusof selama ini menganggap Sakaran abangnya,” ujar Mutalib lagi.

Sebelum kejadian, kata Mutalib, beliau menerima beberapa panggilan telefon dan sms yang mengugut untuk mencederakan dan membunuh beliau, namun Mutalib menganggap ianya sebagai ‘gertak pengecut’ keluarga Tun Sakaran yang sebelum ini membuat laporan polis berhubung artikelnya, Pesta Lepa-Lepa Untuk Siapa?

Saya tidak melawan kerana memikirkan Yusof sudah tua dan tidak mahu mencemarkan nama baik saya. Jangankan saya tumbuk, jika saya ludah muka beliau ketika itu mungkin beliau terus stroke. Jadi saya fikir lebih baik biarkan sahaja kerana saya tidak mengalami sebarang kecederaan,” ujar Mutalib yang memaklumkan orang awam turut meleraikan ‘pergaduhan’ yang cuba dicetuskan oleh ‘Samseng VIP’ berkenaan.

Menurut Mutalib lagi, beliau sudah memaklumkan kejadian berkenaan kepada Ketua Polis Negara, Pesuruhjaya Polis Sabah dan Ketua Cawangan Khas Lahad Datu melalui sms.

Saya tidak membuat laporan polis kerana dua laporan polis yang saya buat sebelum ini (1997) tidak mendapat sebarang tindakan daripada PDRM sedangkan penyerangnya dikenalpasti,” ujar Mutalib yang akan merujuk kes berkenaan kepada peguamnya terlebih dahulu.

Dalam pada itu, menurut saksi yang melihat kejadian berkenaan yang membahasakan dirinya sebagai Muhammad, beliau melihat Yusof Jamlee sudah mahu memasuki kereta apabila melihat Mutalib berada di restoran berkenaan beliau meluru dan cuba melepaskan tumbukan padu dari belakang.

Mutalib sempat elak. Saya nampak Yusof hanya tumbuk angin dan tarik baju Mutalib sahaja,” ujar Muhammad yang memberitahu Yusof melepaskan geram dengan melemparkan gelas kaca dan menumbuk meja sehingga pelanggan restoran berkenaan menghindar daripada restoran tersebut.

Namun kata Muhammad, tindakan luar tabii Yusof dapat dileraikan oleh pelanggan lain namun agak memalukan apabila bekas pemimpin berkenaan gagal mengawal kemarahan dan bertindak ganas di khalayak ramai.

Mengikut rekod, ini adalah kali ketiga Mutalib cuba dicederakan Yusof Jamlee dan kuncu-kuncunya terutama apabila kes pendatang asing yang menjadi pengikut Yusof Jamlee naik berang ketika tembelang mereka didedahkan di dalam buku IC Palsu Merampas Hak Anak Sabah dan surat khabar.

2 comments:

Kecewa said...

badan saja besar tapi pengecut ..anak jantan lembik namanya kalau memukul dari belakang....
aku respek sdr mutalib tidak membalas balik dan begitu professional dan SANGAT JANTAN!
BRAVOOOOO!!

Teruskan perjuanganmu!

GCFELIX said...

Tahniah MD atas kesabaran yang luar biasa terhadap samseng VIP tu. Kalau saya dah keluar side kick ke perutnya yang penuh rasuah tu. Saya akan membeli buku yang harga RM1k sebelum PRK 13 nanti. Cheers my friend...