Search This Blog

Friday, June 5, 2009

GERAKAN PENDAFTARAN SIJIL LAHIR DAN KAD PENGENALAN DI PARLIMEN SILAM


SURAT.... Salleh menunjukkan surat yang diterima daripada jabatan pendaftaran Kota Kinabalu berhubung program berkenaan.

SEDUTAN daripada www.sabahkini.net

GERAKAN pendaftaran sijil lahir dan Kad pengenalan bagi penduduk tempatan akan diadakan pada 9 hingga 12 Jun 2009 di Daerah Tungku di Parlimen Silam bermula pada jam 7.30 pagi sehingga selesai permohonan pada hari berkenaan.

Ahli Parlimen Malaysia (Silam), Tuan Haji Salleh Haji kalbi memaklumkan kepada Sabahkini.net bahawa gerakan pendaftaran berkenaan dilakukan bagi membolehkan penduduk luar bandar yang selama ini tersepit oleh karenah birokrasi dapat mendaftar dengan mudah.

"Tetapi pendaftaran ini hanya untuk warganegara Malaysia dan bukannya untuk warga asing. Hanya mereka yang telah mengisi borang maklumat keluarga (BMK) dan disahkan oleh Ketua kampung sahaja yang akan didaftarkan," ujar Salleh yang menolak tanggapan serong sesetengah pihak apabila beliau menganjurkan operasi berkenaan.

Tegas Salleh, lokasi pendaftaran ditetapkan di Sekolah Kebangsaan Tanjung Labian pada 9 hingga 10 Jun dan SMK Tungku pada 11 hingga 12 Jun 2009.

Sehubungan itu, beliau menggesa agar penduduk asal Lahad Datu yang sebelum ini gagal memperolehi dokumen sijil lahir dan kad pengenalan atas apa juga sebab disaran datang ke program berkenaan.

"Kita dimaklumkan seramai 34 orang pegawai pendaftaran daripada Ibu Pejabat akan didatangkan khas ke program ini bagi melicinkan operasi dan memastikan tidak ada warga asing mengambil kesempatan," ujar Salleh yang meminta pihak berkuasa terutama polis, Rela dan Imigresen membantu membuat pemantauan.

No comments: