Search This Blog

Saturday, March 28, 2009

TAHNIAH PAIRIN, TERIMA KASIH BN?



Sumber: Sabahkini.net

TAHNIAH kepada Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah, Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan kerana telah menjadi Ahli Parlimen Keningau paling lama berkhidmat iaitu sejak 1985 dan tidak pernah tumpas dalam pilihanraya umum sejak beliau menjadi Ketua Menteri pada 1985 hingga 1994.

Namun majoriti rakyat Keningau terus merintih dalam hilai tawa rakyat Malaysia menyambut pakej stimulus RM60 bilion yang diumumkan dalam Mini Bajet baru-baru ini.

Sampai bila mereka harus menunggu untuk menikmati pembangunan setelah menjadi pemerhati pembangunan di kampung lain di seluruh Sabah yang pesat membangun sehala dengan kedudukan Pairin sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar?

Keresahan yang berpanjangan ini mengundang mereka menemui wakil sabahkini.net untuk mengadu masalah mereka kerana akhbar tempatan bagaikan 'dibeli' oleh Pairin sehingga segala aduan mereka bagaikan membasuh pakaian di parit yang berbau.

"Kami sudah cukup sabar menanti janji Pairin sejak 1985, tapi janji hanya tinggal janji. Sampai bila kami mau tunggu?," tanya Ronny yang gelisah kerana jalan menuju Kampung Mongitom begitu teruk sehingga sukar dilalui kenderaan ringan.

Ronny telah mencuba pelbagai cara untuk menarik minat Pairin agar berkunjung ke kampungnya dan memaklumkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung serta Ketua Kampung, namun kata Ronny segala surat permohonan mereka tidak dilayan Pairin.

"Saya rasa mungkin silap kami kerana memberikan undi kami kepada Pairin," ujar Ronny yang agak kesal kerana tidak ada sebarang usaha dilakukan Kerajaan Barisan Nasional menaik taraf jalan kampung sedangkan jalan Tambunan-Api-Apin boleh dikatakan diturap setiap tahun walaupun tidak rosak.

Kekecewaan penduduk kampung telah diterjemahkan dengan baik apabila mereka sebulat suara memutuskan untuk menanam pokok jarak pagar di atas jalan raya yang rosak sebagai tanda protes terhadap Pairin dan Barisan Nasional.

"Saya rasa inilah cara terhormat yang paling halus yang kami lakukan. Kami terima kasihlah sangat kepada BN agar dapat menyalurkan peruntukan terus kepada kampung kami. Buat apalah cerita bilion-bilion tetapi jalan kampung kami macam tempat babi berkubang?," ujar Ronny lagi.

1 comment:

Anonymous said...

Ya, Tahniah Pairin, Terima Kasih BN.
Tapi, bila ada pilihanraya nanti, undi lagi Pairin/BN asal dapat RM50.00? atau RM20.00? KAN,KAN???
Bodoh punya orang!!!
GSK