Search This Blog

Friday, March 27, 2009

MUSA MENANG MT TETAPI TAKUT MAHKAMAH?


SAPENA...Hafiz sedang membacakan Sapena yang disampaikan kepada Musa Aman.

PENGERUSI Badan Perhubungan UMNO Sabah, Datuk Seri Musa Aman telah mengungguli jawatan Ahli Majlis Tertinggi UMNO dengan mendapat undi ketiga tertinggi selepas Tok Pa dan Datuk Noh Omar iaitu sebanyak 2,084 undi.

Namun ketika dihampiri seorang lelaki, Mohd Hafiz Jamail, yang menghantar Sapena daripara Mahkamah Tinggi Sandakan, beliau menerimanya tetapi enggan menandatangani akuanterima sapena berkenaan yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Sandakan yang mengarahkan agar beliau hadir memberi keterangan dalam kes perbicaraan sivil Hassnar Ebrahim Vs Majari Awaljari dan 12 yang lain.

"Dia tidak mahu menandatangani akuan penerimaan sapena tersebut, tetapi yang penting saya telah bacakan di hadapan beliau dan sapena berkenaan disampaikan secara peribadi kepada beliau," ujar Hafiz yang agak terkilan kerana sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Ketua Menteri Sabah tidak menghormat arahan Mahkamah Tinggi.

Menurut Hafiz, beliau telah beberapa kali cuba menyampaikan sapena berkenaan di Kota Kinabalu, namun Musa sering berdalih dengan memberi pelbagai alasan.


KETAT...Musa turut diiringi Pegawai Kanan Polis Cawangan Khas daripada Kota Kinabalu?


"Saya terpaksa terbang ke Kuala Lumpur dan menyampaikan sapena tersebut di PWTC setelah menyakini beliau hadir di Perhimpunan Agung UMNO tetapi beliau menolak untuk menandatangani akuterima untuk dikembalikan sapena tersebut ke Mahkamah Tinggi Sandakan," ujar Hafiz lagi yang kini sedang memburu Perdana Menteri Malaysia untuk menyampaikan sapena bagi kes yang sama.

Sebelum ini, tiga orang wartawan tempatan telah dikeluarkan waran tangkap apabila gagal hadir ke Mahakamah Tinggi Sandakan bagi memberi keterangan dalam kes berkenaan setelah mengabaikan sapena tersebut.

Namun waran tangkap tersebut kemudiannya dibatalkan setelah mereka hadir memberi keterangan pada keesokan harinya.

Menurut Sapena yang disampaikan kepada Musa Aman, Musa diarah memberi keterangan testificandum pada 13 April 2009 bermula jam 9 pagi sehingga tamat di Mahkamah Tinggi Sandakan.


Dalam pada itu, ketika dihubungi Sabahkini.net, OKK Hassnar Ebrahim berkata, beliau terpaksa memohon kepada Mahkamah Tinggi Sandakan untuk mensapena Musa kerana selepas Ops Nyah II Bersepadu dihentikan oleh Kerajaan Persekutuan, Musa selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah telah mengeluarkan kenyataan bahawa rumah penduduk tempatan yang terletak di atas tanah adat tetapi tersilap dirobohkan di BDC dan di seluruh Sabah akan dibangunkan sebagai projek perumahan yang mampu dimiliki Bumiputera.

"Tetapi anda lihat sekarang tanah tersebut diluluskan kepada Majlis Perbandaran Sandakan yang menjalinkan kerjasama dengan syarikat kroni Musa untuk dibangunkan hotel lima bintang dan hotel mewah yang tidak mampu dimiliki bumiputera," ujar Hassnar yang mendesak Musa agar mengotakan janjinya untuk mengembalikan tanah adat yang dirampas daripada bumiputera kepada mereka yang berhak.

Bagaimanapun tinjauan Sabahkini.net ke tapak lokasi yang menjadi pertikaian di BDC mendapati kerja-kerja tapak yang sebelum ini rancak telah dihentikan sejak bermulanya perbicaraan padaawal Mac 2009.

Sumber: www.sabahkini.net

1 comment:

Anonymous said...

Congrats, saudara Hafiz and Mutalib.You two got BALLS lah. Tabik,tabik, tabik. Keeep up the pressure on these morons. BTW, why can"t PKR assist you on this and other matters that affect our people? They don't know you ah?
Inilah maasalahnya parti polotik. Hanya bila ada pilihan raya, baru kenal orang. Macan ni, susah lah.
But jangan putus asah.. teruskan perjuangan..
GSK