Search This Blog

Tuesday, December 30, 2008

DUTA KEAMANAN DILAMBAI RTM


TEMURAMAH...Salleh sedang ditemuramah RTM di Segama waterfront. Di sebelah kanannya, Simon Sipaun.


DUTA Keamanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UPF), Haji Salleh Kalbi telah dilambai stesen telivisyen RTM untuk program terbaru, "Lambai Limbai."

Program yang dibuat melalui rakaman tertunda dan bersahaja tetapi mengupas fikiran bernas melalui bual bicara isu semasa secara santai dan bestari diadakan di Segama Waterfront, Kota Kinabalu.

Selaku Ahli Parlimen Silam, Salleh diminta mengupas isu pendatang tanpa izin di Sabah yang menjadi rantaian kepada seribu satu masalah dan menjadi modal politik pembangkang.

Program Lambai Limbai akan disiarkan RTM pada jam 2.00 petang, 6 Januari 2009 yang mempersembahkan pelbagai acara menarik termasuk kebudayaan, bual bicara dan rakaman peristiwa berhubung isu pendatang asing tanpa izin di Sabah sebagai pendekatan baru RTM untuk melakar sejarah mencari titik punca kepada penyelesaian masalah secara total.


RAKAMAN....Rakaman Program Lambai Limbai sedang berjalan lancar.

"Walaupun masa yang diberikan kepada saya agak singkat dan bualbicara secara santai, namun cukup untuk mendakap tumpuan orang awam. Satu pendekatan yang baik dan diharap saluran media elektronik dan cetak arus perdana akan menumpukan isu Pendatang asing tanpa izin dan isu penting yang lain secara serius di masa akan datang," ujar Salleh selepas selesai temuramah yang disertai oleh Naib Presiden Suhakam, Tan Sri Simon Sipaun.

Salleh menekankan, sebagai Ahli Parlimen Barisan Nasional, beliau bertegas bahawa isu Pendatang asing tanpa izin adalah isu utama dan paling penting untuk dibasmi kerana melibatkan keselamatan negara dan kedaulatan undang-undang.

"Kita tidak boleh bertolak ansur dalam apa juga hal. Kita kena berusaha mencari jalan penyelesaian terbaik melalui pendekatan secara harafiah dan cetusan legislatif secara berkenaan," ujar Salleh yang menafikan sekeras-kerasnya Kerajaan tidak berbuat sesuatu untuk menyelesaikan isu ini.

Kata Salleh, undang-undang yang sedia ada sudah cukup berat dan menjadi pengajaran kepada pendatang asing, terutama yang telah menerima hukuman sebatan. Namun hambatan ekonomi menyebabkan mereka masih berpusu-pusu masuk ke negara ini," tegas Salleh yang kesal kerana jumlah pungutan cukai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) lebih rendah daripada jumlah pengaliran keluar wang ke negara asal para pendatang asing ini.


AMAN....Di mana jua, Salleh tetap mempromosikan keamanan sejagat dengan meletakkan tangan kanan ke dada kiri.


"Bayangkan kesan ekonomi Malaysia dalam beberapa tahun akan datang jika terlalu banyak wang kita mengalir ke luar ke negara mereka. Itupun yang melalui pengiriman secara sah. Bagaimana yang hantar melalui keluar secara haram atau penggubahan wang haram?", ujar Salleh yang mengharapkan rancangan Lambai Limbai akan menjadi katalis terbaik untuk mendidik masyarakat ke arah penggemlbengan usaha mengurangkan tenaga kerja asing.

No comments: