Search This Blog

Friday, April 30, 2010

POLIS GEMAR SAPU SAMPAH KE BAWAH PERMAIDANI?





Written by Admin
Tuesday, 27 April 2010 16:55

Oleh: OKK HASSNAR HJ EBRAHIM

SAYA terpanggil membuat pandangan berikut setelah membaca artikal bertajuk ‘CP Mula Gelabah, Pulas Telinga Sabahkini?’

Di era internet di mana dunia luas kini telah menjadi sebuah kampung tidak mungkin lagi ada sesiapa akan berasa hairan jika terdapat usaha dari kalangan tertentu dalam pasukan PDRM cuba aniaya, hentikan atau senyapkan mana-mana individu atau organisasi yang tidak sanggup melihat salahlaku atau salahguna kuasa oleh mana-mana anggota PDRM terus berleluasa.

Sebelum 1998, sebilangan besar rakyat beranggapan Polis adalah RAJA sebenar di Malaysia. Kecuali mereka yang dimurka oleh pucuk pimpinan PDRM sendiri, tidak ada sesiapa boleh tegur apatah lagi mengambil tindakan terhadap mana-mana anggota Polis. Jawatan dan uniform mereka sebagai Polis seolah-olah memberi mereka imuniti daripada tindakan. Dalam kebanyakan tindakan yang dibawa ke Mahkamah terhadap anggota Polis, penghakiman akan sentiasa berpihak kepada polis.

Saya katakan demikian kerana saya sendiri adalah salah seorang daripada ribuan rakyat Sabah dan Malaysia amnya yang tersenarai menjadi mangsa.

Gelombang reformasi pada 1998 yang bertiup kencang di seluruh pelusuk negara telah merobah persepsi dan pandangan rakyat tentang peranan PDRM menyebabkan kerajaan terpaksa akur kepada kehendak rakyat dengan menubuhkan Suruhanjaya Penambahbaikan Pentadbiran dan Imej Polis.

Penubuhan suruhanjaya ini membawa mesej jelas kepada seluruh rakyat Malaysia bahawa pentadbiran pasukan PDRM kita bermasalah kronik. Walaupun kini tugas suruhanjaya tersebut telah selesai dengan menyediakan laporan lengkap disertai berbagai cadangan membaiki pentadbiran dan imej Polis tetapi adalah nyata virus rasuah dan salahgunakuasa di kalangan sebilangan besar anggota PDRM sudah tidak lagi boleh di ubati dan pulihkan dengan sekadar menubuhkan sebuah suruhanjaya dan melaksanakan cadangannya semata-mata.

Mendiang Albert Einstein, seorang ilmuan berbangsa Yahudi yang terkenal dengan ‘Theory of Relativity’ nya pernah berkata "We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them."

Masalah PDRM adalah berpunca daripada.....


Kisah selanjutnya sila layari : www.sabahkini.net

No comments: