Search This Blog

Sunday, June 7, 2009

202 MASYARAKAT CINA TUNTUT PAMPASAN?



LULUS.... Chew Yee Wan menunjukkan surat kelulusan Majlis Daerah Lahad Datu.

Dipetik daripada www.sabahkini.net

SERAMAI 202 masyarakat China yang telah diluluskan 202 unit tapak rumah PPRT di Kampung Sabah Baru pada 15 Disember 1999 menuntut pampasan sejumlah RM1.072 juta daripada Kerajaan Negeri Sabah apabila tapak yang mereka timbus telah 'rampas' tanpa sebarang notis dan gantirugi.

Ketua Pemohon 202 lot tanah berkenaan, Chew Yee Wan berkata beliau sudah muak dengan janji yang zahirkan oleh pemimpin Barisan Nasional termasuk Ketua Menteri Sabah.

"Kita bukan mahu gaduh atau tentang kerajaan. Kita hanya mau pampasan kerana kita telah kerugian. Kita diluluskan tapak rumah ini oleh Majlsi Daerah Lahad Datu. Kita timbus tebang bakau dan bersihkan tapak. Kita timbus tanah. Tapi kerajaan rampas tanpa gantirugi," ujar Chew yang kesal kerana surat aduannya kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Panglima Mohd. Najib Tun Abdul Razak tidak mendapat sebarang balasan.

Kata Chew, beliau yakin Najib mengetahui kedudukan tanah tersebut kerana mereka telah mengadu kepada Najib ketika beliau merasmikan sepuluh buah unit rumah PPRT bantuan khas Felda yang didirikan secara tidak sah di atas tanah yang mereka timbus.



TIMBUS.... Gambar satelit menunjukkan kawasan yang dituntut oleh 202 keluarga Cina yang bukan sahaja miskin malah dilucutkan hak tanpa melalui perlembagaan ke atas harta mereka.

"Jika kerajaan mau guna, kita boleh tolak ansur. Bukan masuk ceroboh dan rampas tanah kita. Ini sudah kira kes jenayah. Tapi apabila kita lapor, polis pun tidak peduli. Sama siapa kita mau lapor lagi?," tanya Chew yang sedang berbincang dengan para pemilik lot tanah yang telah diceroboh untuk memfailkan saman menuntut gantirugi am dan khas.

Sejajar dengan konsep 1Malaysia, kata Chew, Najib harus membukti teorinya tepat dan bukan hanya 'lips servis' yang tidak mencerminkan ketelusan kerana beliau dan rakannya menderita disebabkan wang yang mereka kumpul selama ini telah dibelanjakan untuk membersihkan lot berkenaan dan menimbus kawasan paya bakau dengan kos antara RM310 hingga RM10,310 setiap lot.

"Kalau kita tidak terima apa-apa maklum balas daripada mana-mana pihak yang terlibat secara langsung dengan isu ini, kita terpaksa memfailkan injuksi untuk menyita sepuluh buah rumah PPRT yang didirikan secara haram di atas tanah kami," ujar Chew yang kesal kerana terpaksa memberikan altimatum yang mungkin tidak menyenangkan semua pihak.

No comments: