Search This Blog

Wednesday, May 6, 2009

SIJIL PALSU , MAJLIS ANAK NEGERI PENIPU?


OKK HASSNAR M.P.EBRAHIM

Saudara Pengarang,

Pada 15 April 2009, seorang lelaki Cina bernama Lim Jock Teck, suami kepada Ngui Thou Chin dan ayah kandung kepada Lim Vun Hui telah memfailkan diregistri Mahkamah Rayuan, Malaysia satu Afidavit Menyokong dimana penama tersebut eksibitkan sepucuk surat daripada Pejabat Pengarah Hal Ehwal Anak Negeri yang kandungannya memperakui kedua penama di atas, sebagai anak negeri dari bangsa sino kadazan, layak memiliki tanah bertaraf Native Title (NT). Perakuan Pejabat Hal Ehwal Anak Negeri itu adalah berasaskan pengesahan bertulis daripada Mahkamah Anak Negeri, Sandakan melalui surat Bil.MAN/SKN: 600 – 0/6 Klt.1/119 bertarikh 17 Julai, 2008.

Untuk makluman saudara, pada tahun 1982 pengeluaran Sijil Anak Negeri telah diberhentikan oleh Kerajaan Parti Berjaya atas beberapa sebab:

1. terdapat sebilangan kakitangan Mahkamah Anak Negeri sesuka hati dan secara arbitari keluarkan Sijil Anak Negeri kepada bukan anak negeri. Sijil-sijil yang dikeluarkan sama sekali TIDAK mengikut prosedur Mahkamah; dan

2. terdapat juga sijil anak negeri palsu yang direka dan dikeluarkan oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk tujuan menipu dengan membolehkan bukan anak negeri membeli dan memilik tanah NT. Sijil sijil palsu ini telah digunakan dan diterima sebagai tulen oleh kakitangan beberapa Jabatan kerajaan terutama tanpa soal siasat.

Kesannya, kepentingan kaum anak negeri menerima padah seawal tahun 1984 disebabkan pemimpin dari kalangan kaum anak negeri yang memegang tampuk pemerintahan Negeri Sabah selepas era Kerajaan Berjaya hanya pentingkan kocek mereka.

Hak kaum anak negeri disegi memilik tanah NT telah terus menerus dirampas oleh bukan pribumi yang lebih berkemampuan. Saya adalah antara ribuan mangsa yang terlibat dan tidak dibela.

Lebih mendukacitakan walaupun penggunaan sijil anak negeri yang direka secara palsu ini adalah jenayah di bawah penal code tetapi anggota Polis DiRaja Malaysia, yang 99% dianggotai oleh orang MALAYA, membiarkan saja hak kaum anak negeri Sabah dirampas. Laporan Polis mengenai penggunaan dokumen palsu digunakan oleh mereka berkenaan langsung tidak diambil perhatian dan tindakan.

Permohonan pembatalan Sijil Anak Negeri, dikeluarkan oleh Mahkamah Anak Negeri Sandakan, kepada penama Ngui Thou Chin dan Lim Vun Hui, telah saya failkan diregistri Mahkamah Rayuan Anak Negeri Daerah Sandakan dan A B M Fajeer, telah keluarkan perintah bahawa sijil Anak Negeri yang diterbitkan kepada kedua penama diatas sah “tidak teratur”.


Latar belakang dan dokumen peribadi milik Puan Ngui Thou Chin serta anak nya tidak melayakkan mereka diberi pengiktirafan sebagai anak negeri Sabah. Selain dokumen, dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia, suami penama Ngui Thou Chin, ketika disoal dalam perbicaraan diMahkamah Tinggi Sandakan dalam kes HASSNAR HJ EBRAHIM Lwn TAPAH BIN UTONG dan 6 lain, menyatakan isterinya (NGUI THOU CHIN) TIDAK SIUMAN sejak lahir! Secara ringkasnya - penama Ngui Thou Chin adalah anak kandung kepada mendiang Ngui Ah Kui dan Puan Chung Kim Fung. Kedua – dua mendiang berasal dari Negeri Cina tetapi berhijrah ke Sabah sebelum merdeka dimana mereka berniaga.

Sejarah Taukey NAK Hotel, Sandakan itu (NAK adalah singkatan daripada nama mendiang Ngui Ah Kui) bukan rahsia kepada penduduk asal daerah Sandakan. Bandar Kim Fung diBatu 4, Jalan Utara, Sandakan adalah nama yang diambil dari nama isteri mendiang Ngui Ah Kui. Adakah NAK Hotel, Sandakan dan Bandar Kim Fung milik bumiputera?




PERTIKAI.....Apakah Locus standi Said Hinayat untuk mengesahkan Sijil yang dikeluarkan oleh Mahkamah Anak Negeri sedangkan Mahkamah Anak Negeri Sandakan mengesahkan sijil berkenaan tidak teratur?


Saya dengan ini mencabar Majlis Hal Ehwal Anak Negeri Sabah agar menjelaskan secara betulis susur galur keluarga penama Lim Vun Hui dan ibunya bernama Ngui Thou Chin yang melayakkan mereka sebagai anak negeri berasal dari Sabah berbangsa Sino Kadazan sedangan dokumen kelahiran dan kematian mereka sekeluarga menyatakan sebaliknya.

Melalui surat ini juga saya sampaikan supaya, dalam tempoh yang sama, pihak berkenaan mengumumkan dalam bahasa Malaysia di dua buah akhbar tempatan penarikan balik pengesahan yang dikeluarkan. Tindakan anda melalui surat Mahkamah Anak Negeri Sandakan bilangan Bil.MAN/SKN:600-0/6 Klt.1/119 bth. 17 Julai, 2008 adalah tidak bertanggungjawab.


Sebagai pemimpin kaum anak negeri, sepatutnya mereka yang berjawatan memelihara serta menjaga kepentingan dan masa depan kaum anak negeri. Mengesahkan sijil anak negeri yang statusnya telahpun diputuskan oleh Mahkamah Anak Negeri Daerah Sandakan kepada mereka yang bukan anak negeri semata mata untuk melayakkan mereka membeli dan memilik tanah NT adalah berupa menjual hak dan kepentingan anak negeri Sabah kepada bangsa asing. Saya menganggap tindakan anda sebagai mengkhianiati kaum anak negeri.

AMBIL PERHATIAN saya tidak akan teragak agak mulakan tindakan di Mahkamah Tinggi Sandakan memohon perintah sewajarnya terhadap sesiapa juga jika notis ini diabaikan. Segala kos akan saya tuntut supaya di tanggung oleh pihak berkenaan secara peribadi.



OKK HASSNAR BIN HJ EBRAHIM



NOTA: KES INI TELAH DILAPORKAN SABAHKINI.NET. SILA KLIK SURAH SETAN

1 comment:

md.ishak said...

Gila ini,Mana ada sijil anak negeri baru.Tapi jangan jabatan tanah pun jadi terima sj sijil anak negeri tanpa usul periksa