Search This Blog

Tuesday, September 8, 2009

JANGAN BERBOHONG PADA TUHAN BERHUBUNG PEMBALAKAN DI CENURAM




Untuk Berita dan Bukti Lengkap Sila layari: : www.sabahkini.net

Oleh: DATUK DR JEFFREY KITINGAN

MERUJUK kepada kenyataan Pengarah Perhutanan Sabah, Datuk Sam Mannan yang disiarkan di The Star dan Sabahkini.net, saya memohon beliau membuat penjelasan terbuka kepada umum.

Isu yang saya timbulkan sebelum ini apakah kelulusan atau lesen telah diberikan kepada konsesi di kawasan tanah tinggi melebihi 25 darjah dan bukannya soal sama ada pembalakan telah berlaku atau tidak di kawasan cenuram.

Berpandukan peta contour bagi Konsesi YS3/07 (5), YS 3/07 (6) Seksyen A, YS 3/07 (6) Seksyen B adalah kawasan tanah tinggi 25 darjah atau lebih. Bagaimana Jabatan Perhutanan boleh memberi kelulusan?

Kami (rakyat) percaya bahawa peta berkenaan telah dipalsukan bagi tujuan untuk mendapatkan kelulusan bagi Konsesi YS3/07 (5), YS 3/07 (6) Seksyen A, YS 3/07 (6) Seksyen B. Jangan buang masa bercakap dengan isu yang tidak berkaitan. Jika Datuk Sam terlalu yakin bahawa kelulusan yang diberikan tidak termasuk kawasan cenuram, sila jadikan semua dokumen berkenaan sebagai capaian umum.

Isu paling penting di kawasan cenuram ini, Konsesi YS3/07 (5), YS 3/07 (6) Seksyen A, YS 3/07 (6) Seksyen B lebih kurang 8,000 hektar merupakan HUTAN DARA terakhir di Sabah dan kami mahu supaya ianya ditukarkan taraf daripada Hutan Simpan Komersil kepada Hutan Simpan Dara (VJR) untuk kegunaan masa hadapan rakyat Sabah dan Malaysia.

Dalam fikiran rakyat Sabah, bagaimana kawasan cenuram 25 darjah atau lebih diubahsuai sebagai 25 darjah atau lebih rendah, bagaikan menukar gunung kepada tanah pamah) dan kelulusan diperolehi. Apa agenda di sebalik semua ini?

Bagaimana Datuk Seri Musa Aman, Ketua Menteri Sabah, sama ada secara langsung atau tidak langsung boleh terlibat member kelulusan kepada Danagaya Sdn.Bhd, syarikat milik Yap Siaw Lin dan Michael Chia yang masih disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (ICAC) Hong Kong kerana terlibat dengan kegiatan Penggubahan Wang Haram.

Wahai Datuk Sam Mannan, kenyataan akhbar anda mengelirukan semua pihak. Jangan berbohong kepada Tuhan sekalipun anda boleh berbohong kepada saya. Sila jelaskan kepada umum, kepada semua rakyat Sabah dan Malaysia, bahawa semua dokumen yang dikemukakan untuk mendapat kelulusan anda adalah benar termasuk pelan yang dipalsukan yang seharusnya dipertontonkan atau boleh dicapai orang awam. Kami mahu tahu bagaimana pemalsuan pelan dilakukan dan bagaimana pihak berkenaan memanipulasikannya sehingga anda boleh memberikan kelulusan.

Kami bersimpati dengan anda kerana anda mungkin tidak pernah melawat kawasan konsesi YS3/07 (5), YS 3/07 (6) Seksyen A, YS 3/07 (6) Seksyen B yang telah anda luluskan. Jika anda melawat kawasan konsesi berkenaan, anda tidak mungkin begitu mudah diperbodohkan sehingga memberikan kelulusan kepada mereka.

Kami berharap Jabatan Perhutanan dan Kerajaan Negeri Sabah menyelamatkan anda dengan menjalankan siasatan dan menghukum mereka yang terlibat memperdaya anda, membatalkan SERTA MERTA semua kelulusan dan lesen pembalakan bagi Konsesi YS3/07 (5), YS 3/07 (6) Seksyen A, YS 3/07 (6) Seksyen B.

No comments: