Search This Blog

Monday, July 13, 2009

RASUAH PUNCA SUNGAI SEGAMA TERCEMAR?

CEMAR.... Bukti pencemaran masih kelihatan namun Jabatan Alam Sekitar tidak pandai datang-datang? Ancari sedang menerangkan senario sebenarnya yang berlaku di lokasi.





RASUAH mungkin punca utama kenapa kilang kelapa sawit terus membuang sisa kumbahan terus ke sungai Segama yang begitu tercemar oleh effluen daripada kolam takungan beberapa kilang yang terletak di sepanjang Sungai Segama menyebabkan penduduk mengadu kepada Sabahkini.net setelah semua usaha dan aduan mereka selama ini gagal mendapat perhatian.

Krew Sabahkini.net yang bergegas ke lokasi kejadian sehari selepas kilang berkenaan melepaskan begitu banyak kumbahan melalui parit kecil sebelum mengalir ke Sungai Segama yang menjadi punca air minuman penduduk Lahad Datu air Sungai Segama yang keruh bertukar menjadi hitam.

"Banyak ikan mati. Kami takut makan kerana bimbang keracunan. Kami telah mengadu kepada alam sekitar dan pegawai daerah, tapi tidak ada sebarang tindakan diambil," ujar Abdullah Bin Rafael kepada krew Sabahkini.net sambil menunjukkan beberapa gambar yang sempat dirakam melalui telefon bimbit.

Menurut Abdullah, beliau kesal kerana tidak lagi dapat menangkap ikan sejak sepuluh tahun lalu kerana sungai Segama benar-benar tercemar dan sebagai belia yang selama ini bergantung kepada sungai untuk meneruskan kehidupan terpaksa mencari pekerjaan lain seperti buruh kasar di bengkel berdekatan.

"Dulu kami boleh dapat juga simpan sedikit pendapatan daripada menangkap ikan dan udang di sungai ini, tetapi sekarang semua ikan sudah mati melainkan ikan keli sahaja yang bertahan," ujar Abdullah yang kesal kerana sistem penyampaian kerajaan begitu mundur dan gagal mengambil tindakan segera.

Kata Abdullah, beliau tidak tahu siapa sebenarnya yang bertanggung jawab terhadap alam sekitar kerana Jabatan Alam Sekitar bagaikan Jabatan VIP yang beribu pejabat di Kota Kinabalu dan tidak mempunyai sebarang pejabat di Lahad Datu.

Mereka ini macam VIP mau dijemput baru datang. Mereka patut pantau semua kilang dan tanya penduduk kampung. Orang utan pun boleh nampak sisa minyak di tebing sungai, apa lagi pegawai. Lainlah kalau mereka pakai kacama mata hitam," ujar Abdullah yang menaruh harapan agar Ahli Parlimen Silam dapat membantu mereka kerana Adun Lahad Datu enggan membantu mereka mengatasi masalah yang sudah berpuluh tahun ini.

Berita selanjutnya, sila layari www.sabahkini.net (sila klik).

1 comment:

Anonymous said...

bab berbeza pandangan soal kedua. yang utamakan tolong menolong. jadi kalau nak selamatkan blog anda dari di delete secara otomatik oleh Google baik ikut nasihat ini. lawati blog saya segera. tq.http://arifomar.blogspot.com/2009/07/selamatkan-blog-anda-ambil-tindakan.html