Search This Blog

Friday, June 19, 2009

PBS HARUS HENTIKAN PEMBOHONGAN: PBRS

Ehsan: www.sabahkini.net




MAHMUD (kiri) dan Tan Yong Tain.






PARTI Bersatu Sabah (PBS) harus menghentikan pembohongan dan sikap yang suka menikam rakan gabungan di dalam Komponen Barisan Nasional serta merta jika masih ingin dihormati oleh komponen yang lain.

Ketua Bahagian Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) Bahagian Silam, Mahamud Ahmad, kesal dengan sikap Ketua Bahagian PBS Lahad Datu, Tan Yong Tain yang membuat kenyataan terbuka media dan mengkritik rakan gabungannya yang membuat keputusan sebulat suara berhubung cadangan perlantikan Pengerusi Barisan Nasional Silam.

"Kita dijemput oleh Pengerusi MCA, Datuk Teah Heok Kuin untuk makan malam dan selepas itu kita bersetuju mengadakan mesyuarat tergempar kerana kesemua ketua parti komponen hadir melainkan UMNO. Tan sendiri di beri peluang untuk menyuarakan sebarang cadangan atau bantahan. Beliau bersetuju dengan keputusan mesyuarat iaitu untuk mencadangkan calon tunggal, Ahli Parlimen Malaysia yang mewakili Silam, YB Haji Salleh Haji Kalbi," kata Mahamud lagi yang memaklumkan mesyuarat pada malam itu bersetuju menubuhkan Badan Bertindak BN Silam yang diketuai Datuk Teah Heok Kuin.




SUKARELA.... Mesyuarat Bandan Bertindak BN Silam dijalankan dalam suasana ceria tanpa sebarang paksaann dan hanya dihadiri ketua parti komponen Silam. Tan (kiri sekali) sedang memberikan pandangan sambil didengar oleh Mahmud (dua dari kiri) dan Ketua Parti komponen BN yang lain.



Tegas Mahamud lagi, Salleh yang kebetulan makan di restoran yang sama tidak mengetahui butiran perbincangan mereka pada malam itu dan tidak menghadiri mesyuarat tersebut kerana beliau bukan Ketua Parti Komponen BN Silam.

"Sehubungan itu, dakwaan Tan, bahawa beliau dipaksa atau menafikan beliau menolak Datuk Nasrun Datu Mansur sebagai Pengerusi Barisan Nasional Silam adalah sebagai sikap menikam rakan dari belakang," ujar Mahamud yang menghormati keputusan Badan Bertindak Komponen BN Silam yang sebulat suara bersetuju mencalonkan Ahli Parlimen sebagai calon tunggal Pengerusi BN Silam sejajar dengan tradisi yang diamalkan sejak 1991.



TANDATANGAN.... Semua ketua parti Komponen BN Silam termasuk Tan Yong Tain menandatangani resolusi mesyuarat yang memutuskan calon tunggal Pengerusi BN Silam.



Mahamud kesal kerana Tan telah diberi peluang berhujah dan ketika itu beliau bersetuju dengan keputusan dan menandatangani resolusi mesyuarat yang diadakan pada jam 8.30 malam, 24 Mei 2009 di Restoran Dovist, Lahad Datu.

"Saya harap, semua ketua parti Komponen BN Silam agar mematuhi resolusi yang ditetapkan dan menjaga imej parti masing-masing dengan menghindari terlibat dengan kegiatan yang tidak bermoral dan jenayah. Sebagai ahli Komponen BN, kita kota apa yang kita kata dan kita serius setiap keputusan kita," ujar Mahamud lagi yang akan memanggil mesyuarat kedua sekiranya tidak mendapat sebarang keputusan daripada Pengerusi BN Sabah.

Tegas Mahamud, jika isu Pengerusi BN Silam tidak dapat diselesaikan oleh Pengerusi BN Sabah, mereka telah memutuskan untuk menemui Pengerusi BN Malaysia.

Mahamud tidak menafikan antara lain resolusi yang dipersetujui ialah untuk membubarkan Barisan Nasional Silam dan meneruskan perjuangan mengikut halatuju dan halacara parti masing-masing.

"Tidak ada ertinya kita berada dalam gabungan BN hanya pada nama sedangkan pada praktiknya kita tBN) tidak lagi wujud sejak pilihanraya tahun lalu," tegas Mahamud yang kesal kerana kronisme dan favoritisme masih berakar umbi di dalam BN Sabah yang pada dasarnya tidak wujud di Silam.

No comments: