Search This Blog

Tuesday, April 7, 2009

TAHAN PEMBAKAR BENDERA DI BAWAH ISA?



PARTI Bersatu Sabah (PBS) menggesa Kerajaan mengambil tindakan tegas termasuk menahan 12 orang yang terlibat membakar bendera Sabah di Lahad Datu sabtu lalu di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Ketua Penerangan PBS, Johnny Mositun berkata, partinya yang selama ini telah menyuarakan masalah pendatang tanpa izin di Sabah secara konsisten menganggap insiden berkenaan sebagai mengancam keselamatan dan kedaulatan Sabah di dalam Malaysia.

"Kami di dalam PBS, termasuk sayap Pemuda sangat kecewa dengan insiden ini. Kita sepatutnya menghormati bendera Sabah sebagai simbol kedaulatan kita. Sehubungan itu kami merayu agar kerajaan tidak bertolak ansur dengan kejadian dan provokasi ini," ujar Johnny yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah.

Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pentadbirannya tidak akan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) secara sewenang-wenangnya tetapi akan mengutamakan prinsip hak asasi manusia dan kebebasan awam.

Perdana Menteri berkata akta itu sedang dikaji untuk memastikan ia mengandungi beberapa peruntukan yang menegakkan prinsip-prinsip berkenaan.

"Beberapa peruntukan (ISA) akan mencerminkan kehendak kita (kerajaan) untuk menegakkan kebebasan awam dan ada 'check and balance' supaya tidak mudah ada penggunaan ISA secara arbitrari (sewenang-wenang) atau mengikut kehendak pihak berkuasa tanpa melihat kepada hak asasi dan kebebasan awam rakyat Malaysia," kata Najib yang membebaskan 13 tahanan ISA baru-baru ini merupakan suatu isyarat kerajaan yang mementingkan hak asasi dan kebebasan awam dalam masyarakat demokrasi yang moden, matang dan bertamadun.

No comments: