Search This Blog

Monday, April 27, 2009

SILAM PERLUKAN 300 MEGAWATT ELEKTRIK DARIPADA BAKUN



KEPERLUAN tenaga elektrik yang meruncing di parlimen Silam mendorong Ahli Parlimen Silam, Haji Salleh Kalbi merayu agar Kerajaan Persekutuan menyisihkan 300 megawatt elektrik daripada Projek Hidro Elektrik Bakun ke Silam dan mengkaji semula cadangan Janakuasa Arangbatu.

Memandangkan kerajaan telah meluluskan pembinaan kabel dasar laut sejauh 700 kilometer daripada Sarawak ke Semenanjung Malaysia sebagai persediaan untuk mengeksport 1,600 megawatt tenaga elektrik berbanding penjanaan 2,400 megawatt daripada Empangan Hidro berkenaan, maka sewajarnya Silam diberi peluang mendapatkan lebihan bekalan berkenaan.

"Kita hanya minta 300 megawatt untuk menampung tiga pekan utama di Silam iaitu Lahad Datu, Kunak dan Tungku yang mengalami krisis tenaga yang meruncing dan tidak memerlukan kos yang tinggi untu menghantar lebihan tenaga ke Silam," ujar Salleh yang secara jujur menjelaskan menerima desakan dan keluhan rakyat agar kerajaan Sabah mengkaji semula cadangan untuk menempatkan Janakuasa Arang Batu kembali ke Lahad Datu.




Dengan jaminan Kerajaan Persekutuan bahawa Projek Bekalan Elektrik Hidro Bakun siap sepenuhnya pada 2011 dengan kos RM7.5 bilion, maka kata Salleh, keperluan janakuasa arang batu sudah tidak lagi relevan.

"Kita telah menanti terlalu lama iaitu sejak 1993 ketika projek ini dilancarkan dan siap empat tahun terlewat daripada jadual, namun pengorbanan lebih 10,000 penduduk Sarawak yang terpaksa berpindah kerana kampung mereka terlibat dengan projek ini akan tetap dikenang," kata Salleh yang boleh bernafas lega jika Kerajaan Persekutuan meluluskan permohonannya.

Tegas Salleh, Lahad Datu mengalami krisis tenaga berikutan kepesatan pembangunan terutama projek Palm Oil Industrial Cluster (POIC) yang berpusat di kawasan seluas 5,000 ekar dengan 1,150 ekar daripada telah dimajukan.

Sumber: WWW.SABAHKINI.NET

No comments: