Search This Blog

Wednesday, December 22, 2010

DUA TEBUSAN SEBANGKAT DIBEBASKAN PAGI TADI



Oleh: MUTALIB M.D

DUA orang rakyat Malaysia yang menjadi mangsa penculikan di Terumbu Karang Sebangkat, Semporna pada 8 Februari 2010, Tsen Vui Chung dan Lai Wing Chau, telah berjaya dibebaskan pada jam 6.15 pagi tadi atas usaha gigih Gabenor Tawi-Tawi, Hadji Sadikul Adalla Sahali.

Ketika menghubungi Sabahkini.net sebentar tadi, sejurus selepas membuat Persidangan Akhbar pada jam 10 pagi tadi, Sadikul berkata kedua-dua tebusan berkenaan dalam keadaan sihat walaupun agak lemah kerana kekurangan zat makanan, tanpa sebarang kecederaan.

“Kedua-dua mereka telah sampai ke Tawi-Tawi pada jam 6.15 pagi sebelum di bawa ke Lapangan Terbang Sanga-Sanga untuk diterbangkan ke Manila sebentar lagi. Saya telah membuat persidangan akhbar sebentar tadi. Syukur Alhamdulillah, isu tebusan ini telah berjaya diselesaikan dengan baik,” ujar Sadikul yang memaklumkan mangsa akan diserahkan kepada Kedutaan Malaysia di Manila lewat petang nanti.

Dalam pada itu, keluarga mangsa yang dihubungi Sabahkini.net terharu dan amat gembira mendengar berita pembebasan tebusan berkenaan dan mengucapkan jutaan terima kasih kepada peranan yang dimainkan Sabahkini.net selama ini.

“Kita ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Gabenor Sadikul dan Setiausaha DILG JCM Roberdo dan Mantan Juruperunding yang telah bertungkus lumus berusaha membebaskan keluarga kami,” ujar Chung yang tidak sabar lagi untuk menyambut kepulangan keluarga mereka.

Berita lanjut akan menyusul.

No comments: