Search This Blog

Wednesday, May 19, 2010

PERSEKUTUAN GADAI 1.9 JUTA EKAR HAK SABAH





Written by Admin
Tuesday, 04 May 2010 13:38

MINYAK.... Zon Perairan minyak Sabah yang diserahkan kepada Brunei Darussalam yang terletak dalam Perairan Sabah seperti dalam surat pertukaran bertarikh 16 Mac 2009.

Oleh: HARIS ALIMUDIN

PENYERAHAN 2 Blok carigali minyak secara sukarela oleh kerajaan Malaysia kepada kerajaan Brunei melalui Surat Pertukaran (Letter of Exchanges) bertarikh 16 Mac 2009 adalah sesuatu yang cukup mengejutkan kerana kerajaan persekutuan tidak pernah membuat sebarang pendedahan ataupun kenyataan rasmi berkenaan penyerahan wilayah negara kepada Brunei Darussalam.

Tindakan kerajaan tersebut hanya diketahui umum selepas Murphy Oil Corporation, sebuah syarikat yang berpengkalan di El Dorado, Arkansas, Amerika Syarikat mengeluarkan laporan dalam laman web syarikat berkenaan bahawa kontrak perkongsian pengeluaran (production sharing contracts) bersama Petronas Carigali Sdn Bhd yang melibatkan Blok L dan M yang dianugerahkan oleh Petrolium Nasional Bhd (Petronas) pada tahun 2003 telah dibatalkan.

Menurut surat pembatalan bertarikh 7 April 2010, kontrak tersebut dibatalkan oleh Petronas atas sebab Blok L dan M bukan lagi terletak di bawah wilayah Malaysia,



Paparan selanjutnya sila layari : www.sabahkini.net

No comments: