Search This Blog

Sunday, March 1, 2009

UMS UNTUK SIAPA?


CANCELORI....Dewan ini adalah mercu tanda kejayaan PTI di Sabah setelah semua anak mereka kini menjadi warga terpelajar walaupun mereka tidak mempunyai dokumen atau mendapat dokumen palsu. Pelajaran anak mereka dibiayai oleh rakyat Malaysia?


PERJUANGAN rakyat Sabah untuk memiliki sebuah Universiti sendiri bagi membolehkan anak negeri Sabah melanjutkan pelajaran tinggi tanpa perlu berbelanja lebih tidak kesampaian sehingga Kerajaan Barisan Nasional berjaya merampas kuasa, sinonim dengan senario di Perak baru-baru ini.

Hasrat melambung yang tertampan oleh kekangan politik akhirnya terlaksana pada 24 November 1994, apabila Parlimen meluluskan penubuhan Universiti Malaysia Sabah.

Walaupun pada mulanya hanya tiga buah sekolah iaitu Sekolah Sains dan Teknologi, Sekolah Perniagaan dan Teknologi dan Sekolah Sains Sosial telah ditubuhkan yang dilengkapi dengan sebuah pusat pengajian liberal yang dinamai Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa.

Kompleks UMS telah berjaya disiapkan di kawasan seluas 999 ekar yang terletak di Teluk Sepanggar di samping pembukaan Kampus di Wilayah Persekutuan Labuan pada 2 Januari 1999. Kompleks UMS induk telah dirasmikan oleh Mantan Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad pada 19 September 2000.

Dengan kakitangan akademik seramai 570 orang, UMS kini menjadi medan penataran ilmu lebih 12,350 orang pelajar daripada seluruh Malaysia termasuk pelajar asing.

Namun, amat malang sekali kerana UMS yang diilhamkan oleh Allahyarham Tun Mustapha dan dilanjutkan oleh pemimpin berikutnya termasuk Datuk Dr Jeffrey Kitingan yang terpaksa merengkok di Kemunting semata-mata untuk menubuhkan sebuah universiti untuk anak negeri Sabah akhirnya yang mendapat tempat kebanyakannya anak 'Warga Penyu' yang mendapat kad pengenalan projek.

Blog ini telah berjaya mengesan lebih 250 pelajar dan bekas pelajar UMS yang status kerakyatan mereka diragui dan peguam masih menunggu pengesahan daripada Jabatan Pendaftaran Negara berhubung status mereka.

Namun dua contoh yang dsahih dikemukakan ini akan memberi peluang kepada pembaca menilai betapa perjuangan membasmi PTI atau Pendatang Tanpa Izin yang telah memalsukan keterangan diri untuk mendapat kerakyatan Malaysia secara tidak sah bukanlah perjuangan peribadi sebaliknya adalah Jihad untuk membela ibu pertiwi.



SUARDI ABDUL HAKIM

SUARDI ABDUL HAKIM adalah salah seorang graduan Sarjana Muda Perniagaan dengan Kepujian dalam bidang kewangan dan perbankan. Beliau telah tamat ijazah pada 12 September 2004 dan menghadiri Majlis Konvokesyen pada 13 September 2004 bersama ibu bapanya di Universiti Malaysia Sabah.

Suardi adalah anak 'warga penyu' yang paling bertuah di muka bumi ini kerana tanpa DOKUMEN PENGENALAN DIRI telah dapat melanjutkan persekolahan sehingga peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di SMK Sapagaya Lahad Datu dan mendapat pangkat satu sebelum lulus Pengajian Sarjana Muda Perniagaan dengan Kepujian di Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Memang agak menghairankan bagaimana Suardi yang tidak mempunyai kad pengenalan boleh belajar sehingga ke peringkat Ijazah dan lebih membanggakannya apabila bapanya berjaya membuat permohonan taraf Warganegara mengikut Perkara 30 melalui permohonan bernombor 12021011-20040809-122452 pada 09 Ogos 2004 dan mendapat nombor Sijil Lahir Daftar Lewat bernombor SB185549 yang diberi nombor kad pengenalan 801230-12-6283 yang dikeluarkan pada 14 Januari 2004.

Generasi kedua hasil PERKISA dan Projek Mahathir ini kini berbangga dengan perjuangan keluarganya sehingga berjaya menulenkannya sebagai warganegara sedangkan ketika dilahirkan dia adalah 'WARGA PENYU'.

Apakah ada anak Sabah yang bertuah seperti Suardi kerana TANPA KAD PENGENALAN masih mampu belajar dan mendapat biasiswa KERAJAAN NEGERI SABAH sehingga memperoleh IJAZAH SARJANA MUDA PERNIAGAAN, lebih hebat daripada Datuk Musbah Jamli yang terpaksa membeli Ijazah Palsu sekalipun mempunyai kad pengenalan.








WARGANEGARA.... Cabutan Permohonan Taraf Warganegara Suardi yang kini dalam peringkat akhir sementara menunggu kelulusan. Bagaimanakah nasib penduduk asal Sabah yang tinggal di pedalaman yang belum memiliki dokumen dan tidak pernah melihat sekolah, jauh sekali BERMIMPI untuk belajar di UMS seperti Suardi!








BERTUAH.... Bertanda X ialah Suardi bersama rakannya sewaktu Konvokesyen pada 13 September 2004. Ramai di antara anak warga penyu kini berbangga kerana mereka berjaya memperoleh pelajaran secara percuma ketika saudara mara mereka di negara asal ibubapa mereka terpaksa membayar untuk mendapat pendidikan formal. Ramai di antara anak warga penyu hanya menggunakan Kad Pengenalan Sementara untuk belajar di UMS. Alangkah sia-sianya usaha Jeffrey Kitingan jika pelajar UMS bukan WARGANEGARA MALAYSIA!










BERTUAH.... Salinan sijil SPM dan Ijazah Suardi yang tidak mencatat sebarang dokumen pengenalan diri kerana ketika itu Suardi baru memiliki Sijil Lahir daftar lewat dan belum mempunyai kad pengenalan.

Kajian lapangan telah dilakukan di Pejabat Pendaftar Pertubuhan Sabah untuk mengesan taraf kerakyatan ibu bapa Suardi dan tidak mengejutkan apabila terbukti bapa, seorang kontraktor paling berjaya di Felda adalah Panitia Perhimpunan Keluarga Indonesia Sabah dan Sarawak (Perkisa) yang telah diharamkan.

Ahli Perkisa adalah Warga Indonesia yang memegang Pasport Indonesia dan menggunakan pas lawatan kerja sementara untuk tinggal dan bekerja di negara ini, namun apabila mereka membuang pasport mereka setelah mendapat Kad Pengenalan Projek pada 1993, mereka mengharapkan Jabatan Imigresen tidak membongkar kerakyatan mereka.

Namun bukan semua pihak yang mahu bersekongkol dengan mereka kerana rekod mereka masih ada di Kedutaan Indonesia dan pejabat Pendaftar Pertubuhan. Berikut adalah cabutan rekod daripada Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan pengesahan daripada Konsulat Indonesia.

JAWATANKUASA PERKISA CAWANGAN LAHAD DATU 1988-1989


Ketua Cabang : HJ. ASAAD PALANCOI
Timbalan Ketua I : MUDJAHID LAMSURI
Timbalan Ketua II : ALOSIUS DOREN
Sekritaris : MOHD RAIS HJ HARUN
Wakil Sekritaris : LARANI ENDI
Bendahara : MAHYUDDIN ALBAR
Wakil Bendahara : HJ. ABIDIN RAHIM
Penerangan : JUNAIDI MACHMUD
Kebajikan : BURHAN HJ BAKAR, KWINTUS RIANG, AMIRULLAH DAENG PAREBA, MOHD SALLEH MANANSA, S. HASNAH BTE S. AHMAD, HJ. KASAU BIN BACO
Pemuda & : MOHD BAHERI BIN BASRI
Kebudayaan : ABDUL HAKIM DARYA, USMAN DURI SUPPU, YUSUF NANNONG
Wanita : HAJJAH NAWIAH MOHD SALLEH, AMARIAH BTE PADMO, ROHANA TURA, JURIANA GAUS, MASUARA ARIPIN, ALOYAH HABIB ALI
Tenaga Kerja : SALIM TAKALA
Pendidikan : S. AHMAD HASAN, MUSTAMIN B GOCCANG
Tugas Khas : SYAMSUL BAKRI BIN ABDULLAH, ABDUL RAHMAN ALI, BAKRI BADUI
Koordinator : USMAN HAMZA, HJ SALAMAT ALI

Bapa Suardi, ABDUL HAKIM DARYA adalah Panitia Kebudayaan Perkisa Lahad Datu dan ketika Suardi dilahirkan pada 30 Disember 1980, bapanya masih memegang pasport Indonesia!

Seorang lagi pelajar bertuah ialah Abeed Fatimah Mohidin Batcha, pelajar tahun akhir Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat UMS.

Bapa Abeed, Mohidin Batcha Sariff, merupakan Bendahari Agung Dewan Perniagaan dan Perindustrian India Muslim (DPIM) merupakan warganegara India yang mendapat kad pengenalan projek atas usaha DPIM yang didakwa menjadi 'Pusat Penternakan Pengundi' India bagi persediaan pilihanraya.

Walaupun ibubanya adalah India tulen daripada Tamil Nadu, India, namun Abeed Fatimah bertuah apabila dilahirkan sebagai 'Melayu' atau 'Bumiputera' kerana ibubapanya di 'Melayu' melalui jalan belakang oleh Sindiket Kad pengenalan yang ditumpaskan pada 1995.

Abeed tidak perlu gelisah kerana badi PTI yang menghinggapi bapanya telah gugur kerana dia adalah 'Anak Melayu' yang berpeluang belajar di SMK Perempuan Likas dan mencatat kejayaan cemerlang dalam peperiksaan SPM apabila mendapat 9A1 dan 2A2 pada 2004.

76 comments:

Anonymous said...

Malang sungguh nasib penulis ini.

Andrik McVean said...

wah.....nampak sangat ada orang dalam yang cuba berselindung dalam kelambu...he shouldn't get the degree...tarik balik degree dia...dia x layak dapat sijil tuh..even to seat the SPM he didin't deserve for it...perjuangkan anak-anak sabah

Anonymous said...

Kasihan...

Anonymous said...

apa sebenarnya yang penulis nak utarakan? kenapa orang yg dtg ke sabah dinamakan PTI, tidak semua PTI dtg ke Sabah semata-mata utk ambil kesempatan ke atas rakyat asal Sabah? saya seorang Mahasiswa di IPTA tempatan, baru sahaja memasuki IPTA lewat 3 tahun atas sebab saya tiada kad pengenalan.

Saya akui, ibu bapa saya berasal dari negara Jiran, Philipina. Mereka dtg ke Sabah dalam tahun 1973, 7 tahun selepas Sabah menyertai penubuhan Malaysia. Bukan ke sini atas sebab apa tapi pergolakan negara asal yang dilanda peperangan.

Saya nak bertanya kepada penulis, dalam peruntukan perlembagaan perkara 30, seseorang boleh memohon menjadi warganegara Malaysia berdasarkan 3 cara. Saya sendiri melalui cara kuat kuasa undang-undang yakni selepas kemerdekaan Malaysia, seseorang boleh memohon setelah tinggal di Malaysia lebih kurang 7 atau lebih 10 tahun. Saya tak pasti. Pertanyaan saya, kenapa dipersoalkan PTI ini berjaya? Kenapa tidak dipersoalkan rakyat asal yang asyik mengharap pemimpinnya tolong? diakui rasuah IC projek memang melanda dulu.

Trus terang saya cakap, saya akan mengupas isu PTI yang disalah anggap dalam kajian dan tugasan saya di IPTA ini. Saya telah meminta utk membuat kajian ini, alhamdulillah pensyarah saya benarkan. dan pastinya saya sendiri menjadi responden.

P/s : jangan menganggap orang luar berjaya dengan rasuah tapi anggaplah mereka berjaya sebab kesedaran mereka kerana menumpang dan ingin membuat yang terbaik bukan melakukan kejahatan...

Don MS said...

saya kira saudara/saudari yang muncul sebagai "anonymous" di sini memang amat tersentuh dengan tulisan penulis asal artikel dalam forum ini.

Benarlah, tidak kesemua orang yang datang ke Sabah ini boleh digelar PATI (Pendatang asing tanpa izin). Mereka yang dilabelkan sebagai PATI hanyalah yang masuk ke negara/negeri ini tanpa mengikut prosedur perundangan yang betul.
Kemasukan penduduk selatan filipina ke Sabah dalam tahun-tahun 70an dahulu memang benar berlaku. Siapa yang menerima mereka? Jika diberi pilihan, rakyat Sabah pada ketika itu tidak akan sanggup menerimanya. Namun kerana dasar negara pada ketika itu yang akur kepada dasar-dasar PBB (United Nation), maka dapatlah mereka ini menumpang di Sabah.

Namun harus diingat, dalam perundangan negara kita, pemberian taraf kewarganegaraan tidak ditawarkan kepada mana-mana warga asing yang datang ke negara ini atas tiket "pelarian perang". Mengapa? kerana taraf kewarganegaraan mereka di negara asal tidak berubah, iaitu masih sah. Status mereka di negara yang ditumpangi juga hanyalah sebagai "sementara" sahaja. Oleh itu mereka sepatutnya harus kembali ke negara asal mereka apabila peperangan di negara asal mereka tidak lagi menjadi ancaman kepada penduduknya.

Bermakna jika benar saudara /saudari anonymous tadi lahir daripada kumpulan pelarian perang tadi, maka saya kira ibu bapa saudara/saudari anonymous tadi tidak sepatutnya layak diberi taraf kewarganegaraan dengan cara kuat kuasa undang-undang. Taraf kewarganegaraan dengan kuat kuasa undang-undang hanya diberi kepada penduduk asal (sedia ada..) mana-mana wilayah dalam Malaysia selepas merdeka 1957 (semenanjung) dan selepas Hari Malaysia 1963 (Sabah&Sarawak).

Dalam hal ini, ibu bapa saudara/saudari anonymous datang ke Sabah pada tahun 1973. Bermakna ia di luar skop pemberian kewarganegaraan Malaysia secara kuat-kuasa undang-undang. Malah saudara / saudari anonymous ini juga sepatutnya tidak layak mendapatkan kewarganegaraan secara kuat kuasa undang-undang ni. Ini kerana syarat tambahan yang ada bersama syarat tersebut mengatakan bahawa, hanya anak yang dilahirkan di luar persekutuan, tetapi pada ketika kelahirannya, bapanya hendaklah seorang warganegara Malaysia yang sah. Hanya mereka yang dilahirkan di Singapura sahaja yang boleh diwarganegarakan dengan kaedah ini, dengan mengambil kira (sekurang-kurangnya..)ibu atau bapanya seorang warganegara Malaysia.

Memang benar ada beberapa syarat pewarganegaran ditawarkan dalam perlembagaan Malaysia, tetapi syarat-syarat itu dimaktubkan bersama beberapa prasyarat lain yang harus dipenuhi. Contohnya, syarat "tinggal di persekutuan Malaysia sekurang-kurangnya 10 tahun" itu bukanlah syarat tunggal yang melayakkan pemberian taraf kewarganegaraan. Syarat ini diikuti dengan syarat-syarat lain seperti:

1. Menguasai berbahasa Melayu
2. Memberi taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada negara Malaysia dan YDPA.
3. Tinggal di persekutuan selama tempoh yang disyaratkan tanpa berputusan - bukannya sekejap ke filipina dan sekejap kembali ke Sabah....
4. Bukan pesalah jenayah
5. Berkelakuan baik
6. Berniat 100% untuk bermastautin tetap di Malaysia dan banyak lagi.

Saya kira dalam pendedahan penulis asal ini bukan sekadar berkisar tentang soal rasuah dan penyelewengan, tetapi lebih utama lagi ialah "untuk mempertahankan dan melindungi" hak penduduk asal (yang asli...) di negeri ini.

Anonymous said...

Sebenarnya PTI telah mengambil Hak org Sabah,cuma dulu isu ini tidak mahu dibesar-besarkan krn tahu,kebanyakan PTI dtg ke Sabah krn hanya mencari rezeki,tapi kedudukan PTI lupa akan asal mereka,fikir PTI ini balik ke negara asal,rupa-rupanya mahu beranak-pinak di Sabah.Byk anak tempatan yg belum buat sijil beranak&Mykad dipendalaman,kesian mereka.Bukan PTI saja yg mahu makan.

Don MS said...

Oleh itu, maka perlu diperjuangkan dengan bersungguh-sungguh usaha membersihkan "bumi sabah" ini daripada masalah berangkai yang timbul akibat kemasukan dan kebanjiran PATI. Inilah sepatutnya yang perlu diperjuangkan oleh pemimpin politik jika benar-benar mereka mahu membela untung nasib rakyat sah Malaysia yang ada di Sabah. Masalahnya, (dengar khabar..) ramai pemimpin politik kita lebih gemar "menternak" PATI berbanding memusnahkannya.... semuanya demi melindungi periuk nasi dan kedudukan politik sendiri... entahlah...WallahualamBisawab!

Anonymous said...

persoalan utk sesiapa sahaja yang menggelarkan dirinya penduduk asal sabah, etnik mana yang dikatakan penduduk asal sabah? adakah mereka memang berasal dari sabah dan sejak wujudnya muka bumi ini mereka sudah ada di sabah? bangsa mana yang dikatakan PATI?

Don MS said...

Saya kurang pasti jawapan bagaimana yang akan memuaskan hati saudara/saudari anonymous tentang persoalannya... namun pada hemat saya...

Penduduk asal maksudnya... yang telah sedia ada (pemastautin tetap) di wilayah atau negari ini sejak sebelum kemerdekaan negara Malaysia ataupun sebelum Hari Malaysia. Tidak kira etnik apa pun.Yang datang ke sini selepas merdeka atau hari Malaysia dikira bukan penduduk asal...

Kedua...
Tidak ada sesiapapun di dunia ini yang dapat membuktikan dengan sahih tentang asal usul penduduk asal di sesuatu tempat atau mana-mana negara pun di dunia ini. Yang ada, cuma andaian pengkaji yang biasanya disokong dengan bukti yang cukup longgar. Namun, saya kira ini tidaklah mustahak sangat untuk dipersoalkan kerana saya yakin (jika dilihat dari sudut mana-mana agama dan kepercayaan...) bumi ini memang dicipta beserta dengan penghuninya...termasuklah manusia. Kecuali saudara/i anonymous ini adalah seorang PAGAN... yang tiada kepercayaan beragama! Maaf kerana berkata demikian...

Ketiga...
Bangsa mana yang dikatakan PATI?
Jawapannya mudah... iaitu yang bukan BANGSA MALAYSIA... serta datang ke negara ini tanpa mengikut saluran yang betul, dan tidak memenuhi lunas-lunas perundangan negara Malaysia. Harus diingat bahawa Bangsa Malaysia sendiri juga akan dilabelkan sebagai PATI, jika mereka memasuki mana-mana negara bangsa lain, tanpa mengikuti saluran dan ketentuan perundangan yang betul.

Mutalib MD said...

PERSOALANNYA mudah, tetapi jawapannya payah.

Hakikatnya PATI ialah sesiapa sahaja yang berada atau memijak bumi SABAH tanpa dokumen yang diakuti sah di bawah Akta Keterangan 1950.

Mengikut Akta Keterangan, hanya sijil lahir (termasuk daftar lewat) dan kad pengenalan sahaja yang diiktiraf sebagai dokumen pengenalan diri.

Dokumen lain seperti Surat Sumpah, Surat Akuan, Sijil Anak Negeri dan yang seangkatan dengannya adalah BATAL dan TIDAK SAH.

Tidak ada dokumen yang boleh menggantikan Sijil Lahir dan Kad Pengenalan sekalipun Pasport. Pasport dikeluarkan berdasarkan Kad Pengenalan.

Oleh itu, sesiapa sahaja yang tinggal secara tidak sah, termasuk:

1) Rakyat asing yang masuk menggunakan pasport lawatan tetapi tidak mempunyai visa atau tidak menyambung pas lawatan.

2) Rakyat asing yang masuk secara haram atau sah ke Malaysia tetapi tidak mempunyai dokumen pengenalan diri mengikut Akta Keterangan 1950.

3) Anak-anak, cucu, cicit rakyat asing yang lahir di Sabah tetapi BELUM SAH TARAF atau BELUM DITENTUKAN.

4) Rakyat asing yang dahulunya 'pelarian perang'menggunakan IMM13 untuk tinggal sementara tetapi kini memiliki kad pengenalan merah iaitu status penduduk tetap.

5) Rakyat asing yang memasuki Sabah secara sah atau tidak sah kemudiannya melupuskan pasport mereka setelah mendapat kad pengenalan projek yang kad pengenalan lama mereka bernombor:

H0288001 hingga H0384000
H0480001 hingga H0576000
H0609201 hingga H0666400
H0540001 hingga H0547114
H0547115 hingga H0549999
H0550001 hingga H0553999
H0539801 hingga H0539999
H0492001 hingga H0494500
H0352035 hingga H0509999
H0510000 hingga H0529996
H0530000 hingga H0563998

6) Anak, cucu, cicit, piut dan seterusnya kepada mereka yang memiliki kad pengenalan yang bernombor di atas.

7) Warga asing yang memalsukan keterangan diri mereka untuk mendaftar sijil daftar lewat kelahiran atau menggunakan sijil lahir anak orang tempatan yang menginggal dunia.

8) Warga Malaysia yang memiliki mykad tetapi tinggal melebihi 3 bulan tanpa izin Kerajaan Negeri Sabah atau memiliki pas kerja.

9) Warga Malaysia yang tinggal menetap di Sabah tanpa TARAF PENDUDUK TETAP.

10) Anak yang belum disahkan taraf kerana salah seorang ibu bapa mereka warga Malaysia.

Panduan ini hanya secara umum sahaja kerana identiti PATI akan dinyatakan secara jelas di blog ini dalam waktu terdekat.

Don MS said...

Penjelasan menggunakan laras bahasa perundangan memang amat payah difahami, apatah lagi bagi masyarakat kebanyakan.... namun saya kira penjelasan ini cukup jelas menerangkan secara umum maksud dan tafsiran "PATI", harap mereka yang kurang puas hati dengan kelantangan perjuangan saudara Mutalib akan mendapat pemahaman lebih jelas mengenainya.

Anonymous said...

penulis blog dan jawapan lainnya tidak menjawab persoalan utama saya. saya nak bangsa or etnik mana yang dikatakan penduduk asal sabah? Kadazan? Murut? Bajau pantai barat/bajau pantai timur? Suluk, Bugis ? Melayu Sabah?
BUKTI MEREKA PENDUDUK ASAL!!

saudara malaikat sakti mengatakan tentang pagan? saya Islam. Ingin mencari kebenaran disebalik kekeliruan yang segaja digembar-gemburkan untuk kepentingan pihak tertentu. jawapan saudara tu rasanya budak2 ambil sejarah tingkatan 1 pun tahu.sya bukan nak kan jawapan tersebut.bangsa Malaysia tu umum dan meliputi semenanjung tu, but saya nak di Sabah SAHAJA.

Bagaimana plak sebelum merdeka lagi yakni dalam 1940an, nenek moyang saya selalu berulang alik ke Sabah dari Filipina atas urusan perdagangan dan pernah berkahwin dengan orang Sabah masa tu. kemudiannya balik ke Filipina bersama dan terus menerus menjalankan perniagaan ulang alik. sehinggalah selepas merdeka sabah pada 31 ogos 1963 dan slepas menyertai Malaysia pada 16 September 1963. kemudiannya 1973 datang terus menetap di Sabah.Adakah keturunan saya ini bukan penduduk asal?

untuk pengetahuan,hasil soal selidik sya kepada bberapa org yg menerima IC palsu or dokumen yg tak sah, sbenarnya mereka hendak mnggunakana cara sah.namun, sikap kakitangan dan pihak tertentu yang memperdaya mereka akhirnya mereka plak yg disalahkan. biasalah kan org baru dtg, xtau apa2..minta duit sikit, org ni pun bg jak sbb dikatakan duit untuk yuran proses..ni sapa yang buat n perbodohkan org2 ni? PENDUDUK ASAL dan PEMIMPINNYA....

Anonymous said...

Perkara 16A. Kewarganegaraan melalui pendaftaran (orang yang bermastautin di Negeri Sabah dan Sarawak pada Hari Malaysia).

Tertakluk kepada Perkara 18, apabila permohonan dibuat kepada Kerajaan Persekutuan sebelum bulan September 1971 oleh mana-mana orang yang berumur lapan belas tahun atau lebih dan yang biasanya bermastautin di Negeri Sabah atau Sarawak pada Hari Malaysia, maka orang itu berhak didaftarkan sebagai warganegara jika dia memuaskan hati Kerajaan Persekutuan—

(a) bahawa dia telah bermastautin sebelum Hari Malaysia di wilayah-wilayah yang termasuk di dalam Negeri-Negeri itu dan bermastautin selepas Hari Malaysia di Persekutuan selama tempoh yang pada agregatnya berjumlah tidak kurang daripada tujuh tahun dalam masa sepuluh tahun sebaik sebelum tarikh permohonan itu, dan tempoh itu termasuklah tempoh dua belas bulan sebaik sebelum tarikh itu;

(b) bahawa dia berniat hendak bermastautin secara tetap di Persekutuan;

(c) bahawa dia berkelakuan baik; dan

(d) bahawa dia mempunyai pengetahuan yang mencukupi dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris atau, dalam hal pemohon yang biasanya bermastautin di Sarawak, mempunyai pengetahuan yang mencukupi dalam bahasa Melayu, bahasa Inggeris atau mana-mana bahasa ibunda yang digunakan pada masa ini di Sarawak, kecuali jika permohonan itu dibuat sebelum bulan September 1965 dan pemohon telah mencapai umur empat puluh lima tahun pada tarikh permohonan itu.


KENAPA DIPERSOALKAN ORG YG SUDAH MEMBUAT PERMOHONONAN MENGGUNAKAN SIJIL TARAF KEWARGANEGARAAN?

Mutalib MD said...

saudara-saudari sekalian, persoalan lama atau baru tinggal di Sabah tidak timbul asalkan mendapat kerakyatan melalui jalan yang sah dan bukannya mengikut pintu belakang seperti yang diperolehi oleh Warga Penyu yang mendapat kerakyatan yang nombornya bermula seperti yang saya nyatakan sebelum ini. Jika ibu bapa atau nenek moyangnya adalah mereka yang mendapat kad pengenalan yang aggregatnya seperti yang tertera di jawapan sebelum ini, maka ia adalah suku sakat PATI. ETNIK asal Sabah ialah Idahan yang dibuktikan oleh kajian geofesil, pentarikhan radio kardon dan manuskrip tulisan jawi berbahasa Idahan tua.Walaupun secara geografinya ramai rakyat Filipina,Indonesia, Indichina dan Arab mempunyai hubungan dagang dan pertalian darah dengan mereka yang tinggal di Sabah, tetapi persoalannya kerakyatan Malaysia berasaskan Jus Soli (tanah kelahiran) dan bukannya Jus Sanguinis (darah). Maka secara logik dan legislatifnya, adalah tidak mungkin jika ibu bapanya ayam, adalah mustahil untuk menelurkan gajah atau orang utan. Permohonan taraf kewarganegaraan bagi warga asing yang ketika beliau dilahirkan bapanya atau ibunya bukan warganegara Malaysia atau salah seorang ibu atau bapanya adalah warga negara Malaysia ketika kelahirannya adalah tidak sah kerana dibuat secara malafide dan menyatakan fakta sebenar. Dalam kes Suardi, ketika beliau dilahirkan ibu bapanya adalah Warga Asing, maka status Suardi juga Warga Asing. Setelah bapanya mendapat Kad Pengenalan Projek pada 1992 dan Mykad pada 2002, maka beliau mendaftarkan sijil pendaftaran lewat kelahiran. Taraf kerakyatan atau etnik asal Sabah bolehlah dirujuk kepada Enakmen Anak Negeri Sabah 1948 kerana Perlembagaan Malaysia tidak menyatakan secara jelas siapakah Anak Negeri Sabah berbanding Sarawak. Harap Maklum.

sharif musa said...

Pengangkatan De Facto Cabutan Sijil Perintah Mahkamah Sijil Dibawah Akta 257 Sabah Sarawak
ANAK ANGKAT

SEMENANJUNG

PENDAFTARAN PENGANGKATAN DE FACTO


Apakah syarat untuk saya mendaftar pengangkatan de facto?

Anda perlu mendaftar kanak-kanak yang berumur di bawah 18 tahun, belum pernah berkahwin dan telah dijaga, sedang dibesarkan, ditanggung dan dididik oleh ibu bapa angkat bagi tempoh tidak kurang 2 tahun yang berterusan pada tarikh permohonan. Ibu bapa angkat dan kanak-kanak dikehendaki hadir semasa prosiding dijalankan. Anda juga perlu mengisi borang JPN.AA01 dengan lengkap dan disertakan dengan dokumen sokongan.

Apakah prosedur yang perlu saya lakukan untuk mendaftar pengangkatan de facto?

Anda dikehendaki datang ke kaunter JPN dan membawa dokumen sokongan iaitu:

Sijil Kelahiran asal kanak-kanak

* Surat keizinan pengangkatan (akuan berkanun) oleh ibu bapa kandung (atau ibu kandung, jika kanak-kanak adalah anak luar nikah)

Nota * : Jika tiada surat keizinan pengangkatan oleh ibu bapa kandung (atau ibu kandung bagi anak luar nikah), kes akan dirujukkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk ulasan.

Sijil Perkahwinan/Sijil Nikah ibu bapa angkat

Salinan Kad Pengenalan ibu bapa angkat

Salinan Sijil Kelahiran kanak-kanak (jika ada)

Salinan Sijil Pengangkatan yang lain (jika ada)

Akuan Sumpah ibu bapa angkat jika tiada surat keizinan ibu bapa kandung

Berapakah bayaran yang perlu dilakukan?

Bayaran : RM 30.00 jika permohonan diluluskan.

[Seksyen 6, Akta 253]



Dan lebih lanjut lagi buka laman wab jpn negara,boleh tahu cari terbaik utk menjadi warga negara malaysia,jangan bertengkar2 ni,habis cerita..

Don MS said...

ha..ha..ha...
Saudara /saudari anonymous yang sangat tidak senang hati kerana statusnya pendatang asing tanpa izin (PATI) kata, jawapan saya macam budak tingkatan 1 ambil sejarah.
Benar ! Saya cuba "downgrade" kan penjelasan saya kerana, saya nampak saudara/saudari ini baru macam budak tadika. Saya beri penjelasan yang semudah-mudahnya... dia buat-buat tidak faham.
Apabila penulis saudara Mutalib MD cuba beri penjelasan berbentuk lebih ilmiah dan complicated... lagi dia tenganga !

Akhirnya persoalan ini akan terus diulas individu demi individu pun... dia masih tidak akan faham, ataupun PURA-PURA TIDAK FAHAM !

Tak apalah, saya ingin serahkan kepada pembaca yang lebih pakar lagi dalam soal memberi kefahaman kepada kepada "murid tadika" ini.

Maaf... saya undur diri dahulu... seketika!

Anonymous said...

setelah melihat keseluruhan prbincangan PATI yg di kemukakan dalm blog ini...saya mula berfikir... PATI ini cuma berkisar..dari pendatang dari Philipina...indonesia...dan india
bagaimana pula PATI yaang datang dari Negara China? yag satu ketika dulu heboh diperkatakan...masuk 50ribu org dan tidak keluar?

Mutalib MD said...

Sabarlah saudara. Akan diterbitkan berperingkat-peringkat kerana tumpuan utama di Sabahkini.net. Pati Bangla, Filipina dan sebagainya akan terbit juga. ikut musim bah.

Proud to be Bugese said...

klu dikatakn trdapat ramai "anak2 PATI" di universiti, maka ternyata mereka ini lebih bijak dan pintar jika di bandingkan dgn 'orang asal'..saya ingin bertanya kepada penulis dan org2 yg seangkatan dgnnya.knp perlu di 'huraikan' dgn terperinci biodata lengkap mereka2 yg mndpat ic projek ini? knp tidak bawa ke pihak atasan?knp tidak huraikan biodata mereka2 yg membenarkan 'PTI' memperolehi ic projek?mereka yg menerima rasuah utk memproses ic projek?pegawai2 yg menandatangani surat sumpah?..saya begitu pasti mereka ini adalah penduduk ASAL kerana mereka yg memerintah pada masa dulu..saya cabar penulis untuk mendedahkan mereka2 ini..kalau mau mncari orang utk disalahkan, jgn menuding kpd satu pihak saja.mungkin penulis tidak dapat menerima hakikat yg orang ASAL Sabah sendiri yg menghancurkan bangsa dan negerinya sendiri..

Anonymous said...

saya setuju dgn Proud to be Bugese, NAPA TAK PERLU CARI SIAPA DALANG? NAPA HANYA MANGSA DLM NI YG JADI MANGSA?..FIKIRLAH SIKIT...CARI SIAPA DALANG.. KE MMG XMAU CARI SBB ORANG ASAL YANG JADI DALANGNYA....

Anonymous said...

WAHAI Malaikatsesat@Bentara Sakti, dah lama sya x masuk blog ni..sibuk dgn study di IPT "TADIKA". sya lagi suka bahasa yang ilmiah dan complicated sbb ia membuatkan kepala otak kritis....BUKAN MCM SAUDARA MALAIKAT SAKTI YANG TIDAK MENJAWAB PERSOALAN, MYBE TAK ADA JAWAPAN, SKDR MNJAWAB SOALAN BUDAK SEJARAH TINGKATAN 1...PASTU KATAKAN SYA PLAK BUDAK TADIKA, SAPA YANG TAK FHM SEBENARNYA?HEHE...KE MMG TAK FHM SOALAN...

BUAT APA PENJELASAN MUDAH, SBB TU SYA TANYA ..SYA X TANYA KLU SUDAH TAU...SYA SUDAH STUDY BANGSA2 NI 2 TAHUN..SYA NK TANYA PLAK PENDPT KORANG NI YG MENGEMBAR-GEMBURKAN ORANG ASAL LA APALA..MCM LA MEREKA NI ORG ASAL ORIGINAL...

SAYA CABARLAH, PI REPORT SIAPA DALANG, BUAT LIST DLM NI SAPA DALANG...BKN LIST YG JADI MANGSA...LISTKAN ORG2 ASAL YG PERBODOHKAN WARGA ASING UTK MENGAUT KEUNTUNGAN ...SIAPA ORG ASAL TU?...TAK PAYAH NAK BACKUP, TIDAK PENTING LISTKN ORG ASING TU, PALING PENTING LISTKAN ORG YG TERLIBAT IAITU ORANG ASAL MCM PENULIS BLOG YG MENGATAKN DIRINYA ORG ASAL...OK...BARU BETUL BLOG NI DIBUAT...

Anonymous said...

Saudara/saudari pembaca semua,tidak perlulah wujud cabar-mencabar dalam hal ini. Itu sikap ayam jantan.. tetapi BUKAN sikap orang berpelajaran.

Yakinlah bahawa... jika hitam asalnya, hitam jugalah akhirnya...biarpun disapu dengan warna-warna yang selainnya.Masa akan menentu segalanya... kebenaran pasti mengatasi kepura-puraan... akhirnya.

Anonymous said...

mencabar bukan utk bertarung, mencabar utk menegak keadilan..jika tidak faham maksud CABARAN, itukah dinamakan berpelajaran?..

bayumurni said...

Saya sangat sungguh hairan dengan hujah-hujah dari orang yang berpelajaran tinggi, bila blog ini mengambil berat isu warga PTI ada sesetengah pelajar dari IPTA yang sama sekali tidak mau menggunakan nik yang sebenarnya MENGAPA??

Mengapakah ada sesetengah golongan yang sangat terasa hati bila isu MYKAD PALSU ini di bangkitkan??
Mengapakah mereka sangat bermati-matian mempertahan kan warga PTI yang memang terang salah memasuki negara orang tanpa apa-apa dokumen yang sah??

Cuba lah ada warga PTI yang berani masuk ke negara seperti JEPUN, KOREA, HONG-KONG, THAILAND dan sebagai nya? apa layanan yang di bagi oleh negara tersebut? saya rasa tidak seperti yang berlaku di malaysia ini,,!!

Maka dengan itu jika anda adalah rakyat Sabah tidak seharusnya anda mempertahan kan Warga PTI yang datang ke negeri Sabah dengan secara Haram,,
Jika benar anda adalah rakyat sabah yag sebenar-benarnya melainkan anda masih ada darah warga PTI atau PATI memang anda sering terasa dengan begitu mendalam,,!! walhal anda berada di negeri sabah sejak lahir mungkin akan mati di negeri sabah,,!!

Soalnya khusus negeri Sabah atau pun Malaysia adalah sebuah negara yang berdaulat bukan di bawah sebuah negara Republik,,
Mana mungkin sesebuah negara mengamalkan dua kad pengenalan diri dan masuk secara sah dalam kedua buah negara dalam satu masa??

dd said...

artikel dan diskusi yang menarik,menariknya pasal PATI ni adalah semangat mereka untuk hidup, mereka sanggup berbuat apa sahaja untuk mencapai cita2 mereka-mungkin inilah yang dikatakan 'matlamat menghalalkan cara?'.

Anonymous said...

I don't visit this place often, looks like we Sabahans are in deeper trouble than we thought. I for one am quite shocked that there's quite a few dubious individuals here championing the cause of naturalisation for the PTI's! As for those of you screaming for the heads of those "dalang" involved in the IC project, I say easier say than done! FYI early last year some Sabah politicians were clamouring for a royal enquiry regarding the issue but inexplicably our CM swept the issue under the rug stating that it is unnecessary! Since the political will isn't there, how do we even start to find the people responsible for the IC project?

Proud to be Bugese said...

kami tdak meminta utk mengambil pendekatan politik utk menjejaki 'dalang' tersebut..we just ask to find those involved in issuing this 'IC Projek'..if mr. Mutalib can reveal sons of this IC's holder, i'm very sure he also can do the same thing to find who the 'dalang' is..we all know, mr. Mutalib can't do anything to arrest those IC project holder, so he write in his book and blog to reveal and told all sabahan regarding this issue.same goes if YOU'LL can't do anything to find those 'dalang' because of political matter, then your should write regarding this dalang..i'm respect mr. Mutalib bcause he doing so many research just to reveal this issue.so, why can't he write who is the dalang?..

Anonymous said...

@ proud to be Bugese:

Why do you think that I stated that "political will" is necessary in the first place? Because without the support of the figures in authority, no concrete steps could be taken in tackling this issue! Sure, it's all fine and good that Mr. Mutalib is taking it on himself to expose issues and people surrounding the IC project, but it is all for nothing if absolutely nothing is done for it! Also, I am implying that those responsible may have powerful friends, making them virtually untouchable. Finally, please don't fool yourself into thinking that Mr. Mutalib is all-knowing and omnipotent. There are limits to what he(and people like myself) can do, or write about without incurring the wrath of ISA!

Anonymous said...

wahai bayu murni,hujah saudara cukup dangkal untuk diterima. hujah yang tiada isi, dalam erti kata hujah kebudak-budakan. melihat sahaja nick saudara, pastinya saudara ini orang asal original sabah.

kita bukan mempertikaikan persoalan my kad palsu atau what ever berkaitan but kita nak tahu sejauh mana my kad palsu ini diterjemahkan kearah yang sebenarnya. kalau kita mencari kebenaran, kenapa mangsa(pengguna my kad palsu) yang kita bantai or hebohkan? kenapa pemangsa(dalang) kita tidak cari?

adakah masalah akan selesai hanya kerana mangsa sahaja yang dipaparkan? dalangnya mana? walau kajian sudah dibuat, mungkin kajian tidak menyeluruh sekadar mungkin melakukan hipotesis sahaja tanpa kesimpulan sebenar.

jangan menganggap diri saudara orang asal original, saudara berhujah cukup dangkal. tiada perolehan dari hujah saudara. justeru, soal negara Malaysia bukan hujahnya tetapi hujah adalah di mana keadilan yang diperkatakan? kajian saya juga, sebenarnya tujuan blog2 seperti ini hanya membantai mangsa2 dan ada niat tersendiri...

p/s : masih mencari kebenaran..

bayumurni said...

PATI atau PTI yang datang kenegeri Sabah boleh di ibaratkan seperti "SOTONG"! walau sekali pun sotong boleh menyamar rupa bentuk asal kejadian alam semulajadi maupun spesis ikan yang ada di dalam laut tetapi ia tidak dapat menukar namanya "SOTONG" dan ia tetap di namakan"SOTONG"!,

Begitulah hal nya dengan PENDATANG HARAM yang masuk kenegeri Sabah dan setelah mendapat taraf kerakyatan negeri sabah,
Mengapakah mereka merasa keruncingan bila isu ic palsu di ketengahkan??

Itu belum di ambil kira lagi seandainya di suatu hari nanti ada kebarangkalian warga PTI akan menjadi kuasa politik atau pun ketua menteri sabah akan datang, maka bertambah-tambah lah lagi sikap benci dan dendam warga PTI kepada seluruh warga Sabah,

Mengapa Sabah salah satu pilihan destinasi warga PTI?
dan mengapa pula negara BRUNEI maupun SINGAPURA bukan menjadi pilihan mereka?
Walhal kedua-dua buah negara ini amat tinggi nilai matawangnya berbanding dengan Malaysia,,!!

janji_rock said...

Salam
saya copy paste dari BLOG ASREEMORO...
http://tausug-global.blogspot.com

""""Sebenarnya kerajaan Malaysia samada sedar atau tidak, kebanyakan penduduk Sulu pernah menetap di Sabah (Sandakan, Kudat, Kota Kinabalu, Lahad Datu, Semporna, P. Labuan dll). Hingga kini Kaum Sulu telah pun menjadi majoriti di Sabah. Mereka sering berulang alik ke Sulu demikian yang di Sulu juga sering berulang alik ke Sabah, ini berlaku sejak dahulu kala.


Setiap tahun Kerajaan Malaysia berjaya menangkap puluhan ribu rakyat Sulu yang sebilangannya disebat (dirotan) tanpa belas kasihan kerana dianggap memasuki Sabah tanpa pass perjalanan sah kemudian dihantar pulang ke Sulu melalui Filipina. Keadaan ini sangat mengkhuatirkan kita, kerana sekiranya ada pemimpin Sulu yang menghimpunkan puluhan ribu kaum Sulu yang pernah ditangkap (dirotan dan sebilangan mati dalam tahanan rumah merah di seluruh Sabah) untuk dijadikan "tentera pembalas dendam" sudah tentu malapetaka tidak dapat dielakkan dengan tentera Melayu Malaysia suatu masa nanti.""""

jadi pandangan saya, tiada sebab PTI dari FILIPINA dtg ke sini dikatakan pelarian. Mereka sudah biasa ke sana sini sejak sekian lama...

bayumurni said...

Jika itu lah pandangan dan persepsi warga PTI kepada Malaysia,ternyata warga PTI masih buta hati dan buta dari segi pemikiran terbuka,

Malaysia bukan lah salah satu negara yang pertama mengamalkan hukuman sebatan, di sebaliknya Singapura telah meluluskan rang undang-undang dalam negara mereka sendiri tanpa apa-apa keritikan dari mana-mana negara yang telah maju,
Mengapa hingga kehari ini Singapura bebas dari keritikan "SEBATAN MAUT"?
sedangkan singapura terawal mengunakan keadaah ini dan amat berkesan kepada negara tersebut,

WAHH,,!! JAHAT KAH BANGSA MALAYSIA??

Jika benar rakyat FILIPINA menjadi kebiasaan berulang alik di antara Sabah dengan Sulu mengapa hingga kehari ini tidak ada satu DUTA filipina yang berpengkalan di bumi Sabah??

Saudara janji_rock jangan lah membuat tuduhan yang tidak berasas dan selalu mendengar kabar-kabar angin malam, sebaliknya buktikan dengan fakta-fakta yang benar,

Jadi pandangan saya jangan sekali-kali menuduh membabi-buta nanti terkena wabak selesema babi,,

Anonymous said...

kenapa plak kita harus bercakap dan terus bercakap tanpa melakukan apa2..kita sendiri pun ada tanggungjawab bukan? PTI boleh di halau..laporkan saja pada pihak berkuasa..apa guna kita harus bertengkar di blog ni..fikirkan?

Bandakon said...

Lebih baik lagi jika kita ini membuat satu susulan tentang keadaan PATI ini, tidak perlulah kita menggembar gemburkan perkara yang sudah diketahui umum..

Buat saudara/ri Anonymous mungkin telah banyak yang saudara/ri anonymous faham tentang kehidupan orang sabah.. Tapi kenapa? kenapa mesti kita bertengkar dan mengeluarkan kata kata pesat seperti itu?

Bagi saya semuanya memang berasal daripada PATI, tidak kira negara negeri ataupun dunia, kehidupan terus dijalankan macam biasa..

Kesakitan yang dirasai saudara/ri anonymous itu sangat saya merasai, walaupun saya ini adalah penduduk disabah..

Saudara/ri anonymous jangan la kita teruskan pertengkaran ini.. Lebih baik lagi jika kita teruskan kehidupan daripada menyakitkan hati kita sendiri, saya pun tahu saudara/ri anonymous hanya menyuarakan pendapat, semakin lama semakin panas isu ini..

Saya begitu berbangga sekali kerana saudara/ri anonymous sudi mempelajari tentang kehidupan suku kaum dusun, bajau dan lain2 disini..

Mungkin saudara/ri ini adalah seseorang yang cantik/hensom, lembut dan sebagainya, tidak payahlah kita memperbesarkan hal yang memang sudah menjadi lumrah kerajaan untuk membendung perkara ini..

Saudara/ri anonymous untuk memuaskan hati saudara/ri anonymous, better saudara/ri anonymous masuk ke rancangan TV3 dan buat satu pengumumun tentang PATI, mungkin dari sana nanti saudara/ri anonymous dapat memperjuangkan bangsa saudara/ri anonymous sendiri.. Disini .. Blog ini adalah hak perjuangan suku kaum dusun & bajau disabah..

memang betul anda adalah seorang yang pintar dan boleh menjawab tapi tidakkah kepintaran anda itu ada batasnya?

Kepada semua blogger saya harap saya tidak mengganggu blogger2 disini..

oOoo yea, saya pun sudah membuat sedikit cerita tentang Isu Perkauman Disabah/malaysia.. Tinggal sedikit lagi untuk saya huraikan dilaman blog saya itu nanti..

Maafkan saya jika menggunakan bahasa kesat..

Begitu la bah, kalau kita gaduh2 pun pasal ni hal tiada juga guna dia.. Tidak perlu la kita tau dari mana negeri sabah ini dan siapa yang punya tapi yang pastinya Sabah adalah sebahagian daripada malaysia pada 16 September 1963.

Semuanya terletak ditangan anda semua bagaimana hendak menilai perkara yang mungkin anda sendiri tidak dapat huraikan..

Semua boleh menjadi rakyat malaysia tapi taukah anda 5 prinsip rukunnegara?

Taukah anda setiap 5 Prinsip rukunnegara itu mempunyai maksudnya yang sendiri?

Jikalau anda seorang yang berpegang pada 5 Prinsip rukunnegara, pergilah mengangkat sumpah di JPN dan perdengarkanlah mereka tentang 5 Prinsip Rukunnegara yang setiap perkataan mempunyai maksudnya yang tersendiri, tidak semuanya tahu tentang hal ini.. Pergilah dan jangan membazir masa anda untuk bertengkar disini, dan saya yakin lepas anda tahu 5 prinsip Rukunnegara ini anda akan diberi pengiktirafan yang tetap dimalaysia.

I'm just Dusun, They called me echan.. But sometimes they also called me belacan..

peace!!

Anonymous said...

Pada hemat Saya apa yang berlaku di sabah ini adalah satu kejutan demi kejutan kepada penduduk asal atau peribumi negeri ini memandangkan berlakunya ketidakseimbangan intelektual dan kekayaan yang diperolehi hasil dari kesungguhan usaha yang tidak kenal erti jemu oleh segelintir PTI Indonesia dan Filiphina yang telah menetap di negeri ini berpuluh tahun lamanya.Sebagai anak jati negeri ini saya lebih terbuka dalam hal ini,kerana setiap ketentuan Allah itu ada pro dan kontranya,tinggal lagi mentaliti kita yang kena berubah kearah yang lebih positif menilai permasalan itu dari sudut yang lebih rasional semoga kita lebih gigih berusaha mencapai kejayaan demi kejayaan sebagai bumiputra yang berjaya bukannya hidup dalam khayalan dan kebencian diatas kejayaan bangsa asing.apa yang saya lihat kekusutan ini sudah terlewat untuk dileraikan sama juga macam sekolah cina dan tamil wujudnya atas kesilapan pemimpin terdahulu,bila anak Mahadir mencadangkan sekolah ini ditukar menjadi sekolah kebangsaan api kemarahan saja yang timbul dari dua bangsa ini dan ianya kekal begitu,so sama2lah kita fikirkan mancari jalan terbaik untuk berusaha lebih dari mereka seterusnya menjadikan mereka sebagai batu loncatan untuk kita mencapai kejayaan sebagai bumiputra yang lebih rasional dan tidak mudah dijajah mindahnya.TQ...

Anonymous said...

kalau pilak, pilak la jugak. kalau INDON... INDON la jugak. balik la semua kamu pigi pulau-pulau kamu. kalau kami orang asal sabah yang pergi tempat kamu, kami pasti dibunuh.

Anonymous said...

heheheehe
best gak isu ni.
pandangan aku ialah para pemimpin dan ahli politik khususnya di Sabah ini haruslah memainkan peranan yang teramat penting kerana merekalah bijak pandai yang merancang,melaksanakan dan memastikan agar segala dasar yang telah di bincangkan itu mendapat penjelasan dan keberkesanan yang sewajarnya. mereka berhak untuk membuat keputusan. menyalak lah wahai para rakyat jika mereka merasakan salakan itu hanyalah diumpamakan sebagai seekor anak anjing maka tiadalah gunanya melakukan perkara yang sia-sia. sedang ada lagi anjing besar dan bertenaga yang mesti dan harus di lindungi. mungkin para pemimpin ini hanya memikirkan perkara2 yang berkaitan dengan koronisme,poketisme dan perutisme. dan mungkin segala isu yang dibincangkan ini adalah dorongan rakyat yang mengundi mereka. penduduk asal ka,PATI ka,mungkin jika melihat dari sudut kemanusiaan kita boleh memberi kebenaran kepada mereka asal mereka boleh menghormati hak dan nilai budi itu sendiri. namun pada hemat saya selaku anak tempatan sabah saya amat mempersalahakan golongan pemimpin yang amat tidak bertanggungjawab memberi kejelasan terhadap isu ini.
wahai pemimpin datanglah meninjau sekali sekala atau berkala2 ke kawasan masing2 nescaya akan ada benda yang dilihat dan memberikan pengejaran yang berguna.
tolonglah kami wahai pemimpin,jangan kerana kera di hutan disusukan anak dirumah mati kelaparannnnn.
terima kasih

Anonymous said...

ok la...

aku pun nak join gak ne..

mak aku org sabah...

abah aku org melaka...

mmg dua2 pun tempatan la..

tp smpi sekarang aku belum memiliki kad pengenalan hanya kerana masalah BIROKRASI dan yang sebenarnya no.kad pengenalan saya sudah ddigunakan oleh PATI yg lebih berDUIT drpd saya...

kita jgn hnya mahu mempersalahkan sebelah pihak...

mcm kes saya ne sapa yg slh...

bdk 13 thn da dpt I/C...saya dah msk 21 thn...
hanya memiliki srt branak!!!!!

kdg2 kita hnya pndi berkata-kata....tapi sukar untuk melaksanakan!!!1

RESPON ME @----jumpul_x@yahoo.com.my(0138747400)

Mutalib MD said...

SILA email detil kepada saya. nanti saya semak apa sebab.

It's Me and Me Alone said...

i'm 28, married and still got no MyKad....thanks to someone named Omar bin Abu from Tawau..well, masa umur 12 tahun mak bawa ke JPN Tawau then masa nak proceed borang daftar kad pengenalan tu, pandai2 je pegawai JPN tu kata sijil lahir hilang.dasar hanjing officer tu mentang2lah mak aku org kampung sedap2 je dia tipu. Mak aku ngan aku pun pi la balai polis,buat laporan kehilangan. polis tawau tu pun bodoh tahap cipan@tapir dan yg seangkatan dengannya....laporan asal mak nak buat sijil lahir aku hilang dalam pejabat pendaftaran, bodoh punya polis pemalas siap suruh mak aku tukar laporan kata tercicir...
setelah 3 tahun mak ulang alik JPN KK baru dapat cabutan surat lahir yg baru. Masa nak buat IC tu JPN dah tak accept tapi diorg tak bgtau sebab. Tiap2 tahun ulang alik JPN KK untuk dapatkn IC tapi to no avail jugak.
Mungkin ALlah dah nak tunjuk kan, tahun 2004 adalah sorg hamba Allah tu try minta kerja kat tempat kerja adik. Adik pun heran la sbb nama, tarikh lahir yg tertera tu mmg aku punya...cuma muka je lain (aku lawa banyak, muka hantu tu muka hodoh).
Dapat je copy IC Indon buduh terus buka fail kat Unit Siasatan. Sampai sekarang kes hampir2 selesai. Si Omar bin Abu (org kata dia ni org kuat UMNO tinggal kat Batu 4 Jalan Apas Tawau) tu la yg sign kat borang utk dapatkn KP 12 tahun sebagai penjaga. Officer pendaftaran pun tak telus...
Sapa yg salah? PATI pun salah jugak tapi sapa la kan taknak jadi warga bumi emas ni...apa2 pun dalam organisasi ada 2 faktor penyebab dan PATI tidak boleh disalahkan sepenuhnya....
1. sistem maksudnya memang sistem kat sabah ni masih mcm sistem zaman batu la...senang2 je org luar nak masuk
2. tapi kalau sistem ok variable yg satu lagi tu penggerak sistem aka pegawai kerajaan....gaji diorg sikit kot nak jadi peniaga tak tau pula nak buat bisnes apa..so diorg tu ambillah rasuah sbg tukaran kpd pemberian hak org lain kepada PATI....

so?

merylene said...

Bagus juga artikel ini..sekurang-kurang membuka minda setiap individu sama ada setuju atau pun tidak...kalau betul pun..bukan salah individu ini...bukan merebut peluang orang lain tapi mencari peluang...yang jelasnya pihak pengurusan dan pentadbiran UMS perlu prihatin/ teliti...atau mungkin ada kepentingan disebalik pemilihan pelajar....apapun...pihak tertentu perlu memikirkan hal-hal seperti ini untuk jangka panjang...selamat berfikir....

orang tempatan said...

kalau dah tau asal usul tu...beringatlah...jgn lah berlagak mcm org tempatan semua memandang orang asing sebelah mata...ada orang asing yg masuk ke negara ini tanpa izin..dan meninggalkan tanahair mereka..mereka ini akan mencari jalan supaya mereka tidak akan kembali ke negara mereka dan mengharap akan menjadi orang tempatan...dan generasi dari hasil orang2 ini akan mendabik dada...dan tidak mempedulikan asal usul mereka..sedarlah dan hormatlah pendirian orang yang lebih banyak pengalaman bukan yang banyak pengetahuan...ukurlah baju di badan sendiri walaupun mengetahui baju itu sama saiz dengan orang lain..

Anonymous said...

PTI dan anak PTI tidak harus dibenarkan masuk UMS, sekolah ataupun hospital sebab kemudahan-kemudahan tersebut adalah dibiaya warga Malaysia yang membayar cukai. PTI dan anak mereka yang telah mendapat dokumen seperti IC/Mykad juga harus tidak layak kerana telah menipu/melakukan jenayah untuk mendapat dokumen tersebut. Wang cukai warganegara adalah untuk warganegara. Orang asing harus mendapatkan dokumen yang sah seperti passport dan pas (bukan IC/Mykad palsu)dan membayar yuran tanpa subsidi untuk menggunakan kemudahan di Sabah dan Malaysia. Subsidi lain yang diberi juga harus diberi kepada warganegara sahaja. Lebih baik menjaga orang kita sendiri daripada "menderma" kepada orang yang menipu (PTI). Dengan tidak adanya PTI lebih banyak yang boleh dinikmati oleh rakyat. PTI adalah penipu dan pencuri. Jagalah warganegara kita dan hapuskanlah gejala PTI.

Anonymous said...

Isu ni berlaku kerana 2 sebab. Orang tempatan(yang keja jabatan kerajaan tertentu berkaitan pengeluaran IC) mangkuk berayun, makan taik babi (duit rasuah)berpadu suara dengan PATI yang mau jalan mudah ( cari tempat yang mudah buat duit tapi tak mudah nak sokong tempat dia buat duit). Gandingan mantap ni lah yang melahirkan orang-orang yang bertekak menegakkan benang basah. Memang dasar PATI, dia semua betul, pemeras, bodoh sombong...kita ambik contoh sikap ni jelas kalu kita pergi tempat dorang (negara asal dorang). Adat tu dorang bawak pastu berbangga lak kalu boleh masuk IPT. skrg ni nsiap boleh jadi pegawai polis lagi....isk isk iskk...teruk betul keselamatan kita dikawal oleh PATI....aduhaiiiiii

Anonymous said...

apa yang buat org tempatan tidak puas hati dgn PTI:

1. belagak sabah ni mcam drg punya (negara2 jiran mmg pernah claim sabah ni drg punya - however, kalah. so, sabah is still ours)
2. buat rumah setinggan. merosakkan pemandangan. walaupun ada suda yg kna kac roboh (cth, bekas rumah2 setinggan yg on the way p YS tu) tp meninggalkan 'scar'. it still looks bad.
3. anak2 yg kcil ada yg kna kac biar bejlan2 di bandar, pekan. (cth, KK, pekan IP) and some of them minta sedekah (trust me, i experienced this my self, n this shows bad impression towards the tourists)
4. not all but some, kacau org tempatan.
5. kami bayar tax, but PTI tidak, but still they are treated like locals schools, hospitals. (again, i saw this myself, but, those unfortunate one, i'll let this slip)

n etc, but wat i really don't like is that the some of the PTIs really ruin the views of our cities, towns, villages, sceneries and others. so, those who are living in sabah illegally, there are reasons why we don't wan't u here. please ponder on these things.

p/s: if i offended anyone of u i'm deeply sorry, wat i'm saying here are based on experience. n for the politicians that involved in making fake IDs u won't be successful in the long run... peace out

Anonymous said...

well..kpada pnulis...sya sbgai rkyat sabah sngt2 mnyokong ko coz org mcm ko la yg akan mgubah nasib org sabah kelak..coz mslah PATIskg mmg thap teruk da..boleh dikatakan kita dipijak org len d rumah sndiri..org sbah harus bsatu hati sbagai langkah ptama bagi mbanteras pkara ini...tgk saja dlm comment2 di sini ada antara mereka PATI dan da berani mencabar org tmpatan..tolong la...bgkitkan smgt sabah untuk myelesaikan maslah ini..klu x dselesaikan...nescaya..sabah akan jadi sabah+pilak=salak..

drBOND said...

sekurang-kurangnya walaupun dia adalah pendatang...dia berjaya sampai ke menara gading!!!dan berjaya dengan cemerlang!!!!!
tak seperti kebanyakan org penduduk tempatan..malas belajar, berniaga malas, kuat minum...dan jika dapat masuk "U" cukup sekadar kelas ketiga!!!


ni adalah tamparan hebat kepada semua penduduk tempatan sabah!!!!

Bugis Suluk said...

Undi lagi BN pada PRU Ke-13 nanti...Selagi BN berkuasa d Negara Malaysia ini selagi itulah Mykad d berikan kepada PTI.Undi d Semenanjung 52% sudah BN kalah, Sementera d Negeri Sabah/Sarawak sahaja lagi Simpanan mereka,Oleh yg sedemikian bila lagi kita BERSATU menumbangkan BN ini?... Setahun yg lalu 50,000 orang dari negara China hilang d Negara Malaysia....Kemana mereka? Kemarin PM Najib cakap lagi Warga India 40,000 orang hilang d Negara ini...Mereka sudah membeli Mykad Malaysia dengan harga Rm:10,000 setiap satu d JPN Petaling Jaya...PM 'WAJIB' membuat penyeisatan terhadap JPN ini.....

Victor said...

Ada PTI yg datang utk cari makan di sabah. Ada yang datang mau buat kecoh saja. Tidak akan ada cara mau halau PTI sampai sabah jadi '100% bebas PTI' sebab banyak juga suda orang sabah yg nenek moyang dia ada kawin filipina. Sia ada juga kenalan yg kadazan tapi keturunan dia ada campur filipina.

Jadi apa yg kita boleh buat di sini ialah, jangan terlalu tindas diorang yang betul-betul mau hidup dan cari makan di sini. Banyak jasa diorang sama kita di sabah ni. Pekerja diorang kuat kerja, tahan panas, rajin lagi tu. Saya sendiri pun tidak suka kerja di bawah panas. So, sia tabik juga diorang sbb tanpa diorang, banyak bangunan hebat di sabah tidak akan berdiri. Bukan merendahkan martabat orang sendiri, tapi ini adalah apa yang anda sendiri boleh lihat dengan mata kepala sendiri.

Tapi, sia masi tidak setuju dengan PTI yang datang buat hal di sini, dan yang tiada permit sah terus boleh dapat IC dengan cara rasuah. Ni yang kita harus perangi sekarang. Kepada PTI yang baik dan suda tinggal tetap sini, jangan tolong orang kamu yang suka buat kes atau malas kerja di sabah. Beri kerjasama dengan pihak berkuasa dan sama-sama kita hantar diorang balik ke negara asal. Kalau prestasi diorang baik, tidak juga salah dapatkan passport sementara untuk kerja di sabah.

Cara paling baik untuk selesaikan isu PTI di sabah ialah, kita hantar balik dulu orang yang jahat-jahat yang suka buat kes atau yang langsung tidak produktif di sabah ni. Tangkap habis-habisan. Siapa yang bersubahat pun, kita hantar balik. Lepas tu, buat siasatan besar-besaran untuk siasat sepa orang yang kuat bagi IC palsu sama diorang nih. Kita kurik sampai ke akar umbi. Mengkali yang polis dapat tangkap selama ni, dia punya konco-konco saja. Dia punya taikun, sana rumah ketawa-ketawa sambil kira duit.

Lepas tu, yang sudah lama atau memang suda kerja di sabah lama dengan prestasi yang memuaskan, kita biarkan saja dulu selagi diorang tidak kacau keharmonian di sabah atau jemput kawan diorang yang tiada IC masuk sini untuk kerja (melancong boleh la).

Memang senang cakap tapi susah buat. Tapi kesimpulannya, mari kita hidup berbaik-baik dan jangan terlalu menindas. Kita semua manusia biasa tapi sia faham juga kita ada hak sebagai penduduk sabah. Tapi mari kita belajar untuk jadi bijaksana dan belajar untuk ambil apa yang baik, dan buang habis-habisan apa yang buruk. Pasti sabah akan semakin maju kalau itu macam. Sekian.

AnakSabah said...

Ni orang Pilipin sama Indon ni. Ini kira macam masuk rumah orang dari tingkap dapur, lepas tu masak di dapur, makan free. Lepas tu tengok tv, tidur dalam bilik. Lepas tu mau mengaku pula rumah tu diorang punya.

Kamu masuk saja pun salah. Jangan pandai-pandai mengaku Sabah ni kamu punya. PATI tu maksudnya Pendatang Asing Tanpa Izin. Tanpa izin tau ka.

Kalau mau datang, dengan cara baik lah. Buat pasport, minta pas kerja. Macam rumah juga. Bagi salam, tanya tuan rumah boleh tumpang ka. Bukan curi-curi masuk lepas tu mau ambil terus rumah tu.

Itu kurang ajar. Itu sebab orang Sabah marah. Mau datang kerja boleh, tapi bagus-bagus bukan macam hantu.

chammok said...

pa yg korg sume kecoh2 dlm blog. Pihak berkuasa kn ada, lapor sja sebarang rasa tak puas hti 2. klu terbukti bersalah, yg bersalah akn terima hukumannya.

chammok said...

kita tak patut bersuara tanpa sbarang bukti dan kenyataan berasas. layak atau tidak seserang tu untuk melakukan sesuatu ditentukan oleh pihak berkuasa. hati2 semasa buat kenyataan.

anak watan sabah said...

betul tu mr.andrick....aku sokong!!

Anonymous said...

blog ni sdh lama bah..tapi aku ni kira urang baru lah...siok rasanya, banyak perkara baru boleh tau punya.Sia pun ramai kwn2 PATI dulu-dulu beapuk dalam hutan...maklum lah tiada DOKUMEN BA..LAST2 BILA TAJUMPA..DORNAG TU SUDAH ADA IC BA...kini dorang tu sudah ada RUMAH BESAR, KERETA MEWAH DAN ADA PERNIAGAAN HEBAT..TINGUK JAH LAH DI SINSURAN TU...PIGI LAH PASAR MALAM KAGMPUNG AIR DAN SINSURAN SIAPA KONTROL.SIAPA BAWA TEKSI? sekadar mau kongsi jah

Anonymous said...

Apa yang penting adalah sumbangan mereka nanti terhadap kemajuan Sabah.. kita pasti memerlukan tenaga profesional mereka kelak. Kalau betul pun mereka bukan penduduk Sabah, tetapi menyumbangkan pembangunan kepada sabah. Terus-terang saya kata mereka lebih berguna kepada sabah berbanding dengan orang sabah yang tidak mempunyai pendidikan.

mak_ngoh_selamoh said...

masalah utama ..anak2 remaja pribumi sabah tiada ksedaran diri utk belajar bsungguh2... tidak ramai yg rajin belajar.

lain pula dgn anak PAti yg sesetengahnya bijak n rajin blajar. kerana itu mereka bjaya.

Anonymous said...

Terima kasih kepada penulis..sbb membangkitkan masalah PTI di Sabah.saya dah lama nak melontarkan keluhan hati sebagai rakyat sabah yg tersepit dengan kebanjiran PTI di negeri Sabah.FYI, saya adalah belia sabah yg terpaksa merantau ke semenanjung utk mencari rezeki.saya ingin memperbetulkan tanggapan orng yang memandang rendah pada penduduk sabah sebagai seorang yg malas berbanding PTI.dulu saya pernah bekerja di kilang papan dgn hanya gaji sbnyk rm7 sehari(Gaji yg biasa ditawarkan oleh syarikat2 di sabah).ya tuhan ku mau makan apa dgn gaji sebanyak itu..tergamaknya mereka.apabila kita menyatakan rasa tidak puas hati nak tahu apa yg majikan jawab.klu x suka berhenti sajalah bnyk lagi orng mau kerja ni.klu indon kasih lagi bagus rajin lagi.sedarkah mereka(majikan).cara hidup PTI x sama dgn cara hidup penduduk tempatan.PTI dgn gaji rm200 sebulan mereka x kisah.janji ada duit utk menyambung kehidupan.mereka xda pilihan utk memilih.janji ada kerja utk mereka.oleh kerana pasaran kerja telah dikacau oleh PTI dan di kuasai.penduduk tempatan begitu terdesak sehinggah ada yg berhijrah ke semenanjung.say begitu terkilan dengan sikap majikan2 di negeri sabah kerana lebih memntingkan keuntungan dan tidak memperdulikan kebajikan penduduk sabah.mudah2an apabila negeri sabah sudah bebas dari PTI.pasaran kerja di sabah kembali seimbang.kebajikan rakyat sabah lebih terjamin.x perlu bersaing dgn tenaga PTI ini.mngkn saya x pandai nak mengutarakan apa yg sebenar dalam hati saya ni..harap dapat di selami keluhan hati anak perantau sabah..

GenerasiMuda said...

assalamualaikum makcik2 n pakcik2 sekalian. kenyataan " anak-anak (generasi muda) pribumi sabah adalah malas2 dan tidak rajin belajar adalah kenyataan tidak berasas langsung. Jangan bermimpi di siang hari wahai makcik2 n pakcik2 sekalian. setiap tahun saja puluhan ribu anak-anak kamu dari pelusuk sabah ingin mengubah nasib keluarga memohon untuk mengikuti pengajian tinggi di institusi2 termasuk UMS hanya SUKU saja tak sampai pun separuh yang dapat. apa salah generasi muda yang baru nak mengenal rasa belajar di insitusi Pengajian Tinggi? saya sebagai generasiMuda nak tahu apa rasanya belajar di UMS? tentu seronokkan menimba ilmu disana?......... apapun alasan yang makcik2 n pakcik2 berikan anda tidak boleh lari dari tanggungjawab anda melindungi khazanah sabah yang kita cintai ini dan ianya akan diwarisi generasi Muda iaitu ANAK-ANAK KAMU. assalamualaikum.

Anonymous said...

salam...

siapa anak sabah yg sebenar....?? orang yg berhijrah dari negara luar... untuk menuntut ilmu... untuk belajar... yg bersemangat untuk berjaya... atau anak sabah yg lahir di sabah... yg tau minum arak time keramaian... yg tau complain x tentu pasal... yg jelez dgn kejayaan org tp lgsg x buat apa2 utk sabah.... u choose.... mmg btul keluarga mereka merantau... smpi d negeri kita... mmg btul ada sebahagian yg byk menimbulkan masalah.... tp ingat... sebahagian dari mereka... ada yg lebih bgus daripada anak jati sabah.... sebagai warga sabah... kita sepatutnya bersaing... lebih kuat... bukan tau comment2 di sabahkini saja.... kalau mereka yang merantau... dari filipina dari indonesia dari timor leste boleh berjaya.... knapa kita tidak... ini tanah kita.... kita spatutnya lebih tau daripada mereka... kepada penulis.... btul... anda mmg ada point.. apa yg anda utarakan mmg btul... tp seharusnya... tidak perlu lah terlalu bias... ada elemen2 yg boleh kita pelajari dari graduasi tersebut... bg anak2 jati sabah lebih smgt utk belajar... bg mereka bersaing.... jika modal insan di sabah cukup baik... ataupun cemerlang.... saya yakin ums sendiri akan lebih memilih anak jati sabah utk dimasukkan d institusi itu berbanding dgn org luar..... saya percaya... utk memajukan sabahh.... kita seharusnya bersatu untuk memperbaiki modal insan yg sedia ada... bkan berpecah belah...


yang benar,
anak sabah

Tompinai prihatin said...

Ha Ha Ha...
Kenapa ada org terasa ahh? maknanya org itu mendapat status kerakyatanya secara haram.....

Anonymous said...

yang saya hairan india muslim boleh jadi melayu.melayu..melayula,orang tua dia orang india masih tinggal sana.dia disini kahwin orang tempatan,dapat ic,dapat tanah,jadi orang umno,bumiputra lagi.tapi.kalau orang india yang bukan islam biarpun berniaga selama 25 tahun nak dapat PR pun tak boleh.dunia..dunia

Anonymous said...

Salam...buat Semua pembaca Sabahkini...
Saya rasa amat terkilan dengan pembelaan yang diberikan keatas rakyat Indon oleh seorang Waratawan veteran yang sepatutnya tahu tentang keselamatan negara berikutan warga Indon yang telah memperoleh KPT secara songsang. Walau siapapun yang diwawancara asalkan orang asing pasti akan berkata "negara ini bagus" atas sebab mereka bergantung hidup dengan negara kita. Untuk pengetahuan pembaca... sila lihat, baca dan cuba dapatkan pengalaman dari akhbar harian sperti kompas, jawa pos, halam sembang sosial dan sebagainya yang dimiliki oleh Indon... anda pasti akan dapat rasa betapa sakit hati dan diperlakukan seperti kita tidak mempunyai maruah langsung di Indon. Bukan sekadar sebilangan penduduk Indon.. tepai sebagian besar warga Indon memang benci dengan Malaysia dengan gelaran yang diberikan kepada malaysia seperti Malingsial, Negara Yahudi, dan macam-macam gelaran... selain itu mungkin pembaca dapat membaca berita harian dan laporan dari akhbar Kopas sendiri yang melaporkan dengan bangganya bahawa rakyat Malaysia telah diancam dan diugut dengan melontarkan batu ke rumah kediaman.. apakah perbuatan-perbuatan sedemikian perlu dibiarkan? kita juga perlu ajar warga Indon.... ini negara kita... kita ada undang-undang.. kita ada batas wilayah.. kita tak boleh berpeluk teguh dengan melihat warga Indon yang meiliki kad pengenalan projek... kita juga perlu angkat "Bambu Runcing dan Batu" untuk halau kelaur warga Indon dari negara ini. bagi saya, sejak melihat peristiwa-peristiwa dari Indon.. saya rasa jijik dengan negara berkenaan... wahai warga malaysia... terutamanya warga Sabah... waspadalah dengan Indon... hari ini dinegarnya.. esk lusa di negara kita.... jangan percaya dengan Indon... Indon sememangnya bangsat dan dilaknat tuhan... sepatutnya Indon harus dihapus dari muka bumi ini dan sebaliknya diwujudkan negara yang mesra, ramah dengan negara- negara jiran... Saya dengan sakit hati mendoakan agar Indon WAJIB dilanda Tsunami.. bencana alam... penyakit...dan segala bentuk kemusnahan agar bangsa itu sedar siapa diri mereka... Amin...

Anonymous said...

i hate Pati..biar pun kamurang pandai,pandai cari duit,anak2 smpai d UMS..biarpun anak2 sabah di pedalaman yg tiada kelulusan,masih buta huruf,tiada IC tp,ini sabah dorg pya tanah...hak mereka jgn ckp,mo kasi kaya ka bankrap ka tu hak kaum pribumi sabah...west pun nak ambil tanah mereka..ni kan PATI...PATI yang ada ijazah,klu sdh jd BOS, jgn lupa byar cukai...

Anonymous said...

Salam buat semua pembaca...
Saya telah komen banyak tentang PTI Indonesia yang merupakan hampir kesemuanya telah mendapat IC/KPT melalui pintu belakang. Ini adalah kenyataan dan saya juga pernah komen tentang kejadian-kejadian yang berlaku di Indonesia yang melibatkan maruah bangsa dan negara kita yang disamakan dengan NAJIS.
Saya juga setuju bahawa warga Indon yang mendapat IC/KPT atau yang menggunakan pasport Indon untuk bekerja menyokong Malaysia. Saya rasa setiap orang juga akan buat begitu jika dalam keadaan terdesak seperti sekarang ini. Sebabnya adalah kehidupan/keselamatan mereka bergantung kepada negara kita dan masyarakat kita. Semua warga Indon yang telah mendapat Ic/KPT, anak-anak mereka mendapat kemudahan sama seperti warganegara Malaysia yang lain dari segi biasiswa, PTPTN, Pasport Antarabangsa dan lain-lain. Tapi apakah mereka dah lupa tentang negara mereka? jawapanyya tentu TIDAK... pengaliran keluar masuk warga Indon dan pengaliran keluar wang negara kita membuktikan perkara ini. Warga Indon yang menjadi warganegara Malaysia Palsu ini masih berkiblat ke Indon. Di institusi - institusi awam maupun sekolah-sekolah mereka ini telah mula mengamalkan sikap perkauman dan mula menampakkan hasil komplotan meraka ini menyebabkan ramai anak-anak sabah tertindas. Tapi negara mereka pelajar kita yang meneruskan pembelajaran di Institusi-institusi Awam yang menggunakan duit mereka sendiri ataupun dengan tajaan kerajaan Malaysia menghadapi segala macam kesusahan dari aspek mendapatkan KIPEM dan sebagainya. Malah sehari sahaja lambat perbaharui atas kesalahan mereka sendiri maka pelajar kita diusir seperti ANJING malah ada pelajar kita yang pernah ditampar, diherdik dan macam-macam lagi penindasan yang lain. Tidak percaya tanyalah mereka yang pernah belajar di Indonesia. Berbanding dengan negara kita yang mudah mesra dengan warga asing dan melayan mereka dengan baik. tentulah PTI atau PATI rasa senang hati duduk di Malaysia. Negara kita tidak pernah mengambil tindakan terhadap pekerja asing merayakan HARI KEMERDEKAAN INDON mereka di ladang-ladang dengan menaikkan bendera INDON dan segala bentuk pesta meraikan hari berkenaan. Negara kita juga tidak pernah soal siasat untuk pemberian biasiswa kepada anak-anak Indon yang mendapat Ic/KPT. Negara kita juga tidak pernah mempersoalkan sejauhmana kestiaaan mereka terhadap negara ini. Negara kita juga tidak pernah fikir tentang keselamatan negara ini di suatu hari nanti. Negara kita juga tidak pernah memikirkan berapa ramai warga Indon yang telah menjadi POLIS, Tentera, Guru, Pegawai Imigresen, Pegawai Pendaftaran, yang senang -senang boleh membantu warga Indon yang lain.

Anonymous said...

sambungan

Cuma ada beberapa langkah untuk mengambil tindakan yang sesuai dan Warganegara Malaysia yang tulin dapat Hak mereka. Antaranya :
1. Memastikan pemegang IC/KPT melalui pintu belakang yang telah dikenalpasti dibatalkan KEWARGANEGARAAN nya dan memohon kembali untuk mendapatkan IC/KPT setelah melalui proses-proses perundangan seperti yang terkandung dalam syarat-syarat KEWARGANEGARAAN
2. Mengenalpasti anak-anak PATI yang telah menjadi warganegara secara songsang dengan menjadikan surat lahir orang mati, ibubapa asli lain dari ibubapa warga PATI dan sebagainya di dokumentasikan / disoal siasat dan mereka juga di bagi kewarganegaraan dengan syarat-syarat yang termaktub dalam perlembagaan
3. Warganegara asing yang duduk di ladang-ladang dengan mendirikan rumah-rumah haram dengan izin tuanpunya tanah dibanci dan mengambil tindakan yang sesuai terhadap tuan-tuan tanah yang memberikan izin dengan cara tarik balik gran tanah dan sebagainya.
4. Anak-anak PATI yang meneruskan pelajaran di sekolah kerajaan yang memang kita kenal pasti bahawa mereka adalah warganegara palsu ditarik balik segala kemudahan sepeti bantuan biasiswa, kwam, SPBT, dan lain-lain waupun mereka ada pengenalan. (kita kenal pasti ibu bapa mereka adalah warga Indon dengan cara rujuk surat lahir ibubapa mereka, surat khawin dan no KP ibu bapa mereka yang bermula dengan angka-angka yang telah diketahui UMUM sepert H05, H03 dan sebagainya)
5. Pegawai-pegawai kerajaan, ketua kampung, pegawai akuan sumpah, majistret yang sekongkol dengan mengakui PAT atau PTI di sumbat ke penjara tanpa ada soal siasat (guna pakai ISA)
6. Warga asing yang telah menjadi warganegara dipantau dan diadakan kurusu kenegaraan dengan sedikit bayaran agar mereka ini betul-betul warganegara yang baik, bertanggungjawab, tahu undang-undang negara, tahu perlebagaan, tahu rukun negara, tahu apa ertinya negara Malaysia.

Wahai Malaysian... to be proud to be Malysian... semoga apa yang saya utarakan akan menyedarkan bangsa Malaysia untuk sedar dan bangkit untuk to be Malaysian

Anonymous said...

Salam
Isu PATI takkan habis dibicarakan oleh rayat seperti kita. Kecuali ada sokongan dari ahli politik yang telah kita undi. Namun "MUSTAHIL" sebab kita tengok saja berita di sabahkini, bahawa ada juga tokoh politik yang mempekerjakan warga asing yang mendapat IC Projek. Ramai PATI telahpon mendapat segala kemudahan yang sepetutnya warga tempatan yang patut menerimanya. Dari aspek persekolahan hinggalah ke sektor pekerjaan. Di UMS, UiTM, telahpon ada anak2 PATI me;lanjutkan pelajaran. Malah ada yang berlagak lebih tinggi dari warga tempatan sampai ke tahap yang boleh dikatakan mengugut dan sebagainya. Apakah negara kita khususnya SABAH adalah tempat untuk PATI maharajalela? Taukeh-taukeh memperkerjakan PATI tanpa segan silu.. entah macamana mereka mendapat kebenaran dari pihak berkuasa untuk memperkerjakan PATI? dari sandakan sampailah ke Tawau.. tepi-tepi jalan didirikan rumah-rumah haram... apakah perkara ini tidak dipantau oleh kerajaan? darmanakah mereka mendapat kayu2 untuk buat rumah tersebut? tidak adakah suatu sistem "Kebenaran" untuk membuat rumah di negara kita? cubalah pegawai-pegawai kerajaan turun padang.. tengok ambil data dari rumah-rumah tepi jalan dari sandakan sampailah ke tawau... pasti anda akan terkejut... hampir 70% daripadanya adalah orang-orang yang memiliki IC projek.. PATI menyerodok kawasan-kawasan hutan... tapi dibiarkan.. orang tempatan mohon tanah, tapi dibiarkan bertahun-tahun malah disusahkan dengan berbagai prosedur... PATI mencuri air dan elektrik tapi dibiarkan... tapi bila orang tempatan sedikit lewat bayar air atau elektrik.. pasti akan dipotong elektrik dan air... rupa-rupanya SABAH adalah untuk PATI... itulah kenyataan yang pahit harus diterima oleh rakyat tempatan... tak lama lagi hilang identiti sabah.. may be kita akan ikut identiti INDON atau FILIPIN... itulah budaya kita baru.. so.. mau tak mau terimalah budaya INDON dan FILIPINA... kemudian INDON dan FILIPIN tuntut macam-macam dengan mengatakan semua budaya itu adalah budayanya, bahasanya lau membakar bendera, kencing dibendera, dinajiskan bendera, dimaki, dihamun... entah apa akan berlaku lagi... saya dah mulai fedup dengan situsi ini dan sebagai protes saya akan rosakkan undi pada pilihanraya akan datang atau memboikot undi saya.

Anonymous said...

PATI ni sebenarnya berpunca dari penguatkuasa kita. Tangkap ari ni, esok di lepas sda. Jadi macamana mo selesai. Itu tak masuk lagi yg kena kasi rm10 terus kasi lepas. Kalau semua pati ini ditangkap dan di hantar pulang ke negara asal mereka tanpa adanya rasuah oleh penguatkuasa tak akan timbul isu PATI yang belajar di UMS dgn biasiswa keraja negeri dan sebagainya.

Anonymous said...

Sungguh terkilan apa yang dilaporkan. Orang-orang politik sila beri perhatian masalah ini. Jangan kerana duit sanggup menjual negeri Sabah yang kami junjungi!!!!!!!!!!!!!!

BoLong aNak sempoRna said...

kenapa di salahkan anak itu sebab dia juga inginkan hak dia...

* Degree...itu petanda dia memang layak untuk mendapatkan... dia guna saluran yang betul...

* kalau kamu cakap tarik balik degree dia..itu lah inilah...
jangan la salahkan dia... salahkan la JPN kenapa dia boleh dapat IC...
salahkan juga Kemeterian Pelajaran Malaysia kenapa dai boleh belajar di Malaysia dan amek UPSR, PMR, SPM, dan STPm...

* salahkan juga pihak UMS kenapa dia boleh masuk dan diserap belaajr di sana...

* jangan hanya pandai bercakap klu kamu sendiri rasa kamu sudah hebat..dan sedarlah bahawa kamu sendiri merupakan anak pendatang...

* kita semua memang bukan anak bangsa SABAH..kita semua pendatang...

*siapa sebenarnya anak jati SABAH tu sendiri...???/

* saya juga mengaku Mak saya berASal DARIPADA SULAWESI Indonesia dan bapak saya ORG KADAZAN DUSUN sendiri...
layak ka aku di cakap anak bangsa SABAH... sehingga kni aku masih melanjutkan pelajaran sehingga ke MENRA gading...UNIVERSITI UTARA MALAYSIA...?

* nak beri peringatan kepada yang tidak setuju dengan budak atau anak2 pendatang yg dapat melanjutkan pelajaran ke menara gading dan sehingga kini dapat pekerjaan yang elok2.... semoga kamu buka mata, buka minda, buka hati dan kenali diri... ini menunjukkan bahawa ANAK-ANAK pati ini lebih pandai berbanding korang semua... hanya pandai komen tapi habus tiada...

* sepandai-pandai kamu mengomen..hakikatnya anak-anak bangsa yang kamu gelar PATI ini lebih pandai dari kamu..terimalah hakikat.....

* maaf

SabahanBah said...

Anymouzzzzz da sleepy (tia pandai sy mau eja namamu), proud to buges (in BM, Bugis hrp maklum) and bolong anak PTI dari semporna... klu kmu pandai p la balik di negara kmu.. usaha baik2, kaut untung di sana.. knapa kmu menyibuk pla di negara kmi ni.. kmu pandai dan bijak mencuri harta oga ja!! loud n clear... hrp maklum a anak pendatang.. berterima kasih la kmu dapat belajar di sekolah negara kmi yang diusahakan oleh org2 Sabah dulu.. duit rakyat Sabah yg keluarkan.. kmu ada byr cukai ke dulu... so jangan anggap kmu pandai dan bijak sangat.. kmu tidak tau di mana tempat kmu pijak sekarang... Jgn pertikai hak keaslian org2 Sabah.. KadazanDusun, Murut, dan Bajau.. selagi hak Sabah terancam selagi tu perjuangan utk mengusir PTI diteruskan.. Suruhjaya Diraja harus ditubuhkan... sy sokong perjuangan Mutalib M.D..

P/s; ok kmu p komen la trio PTI.. malas mau ajar da klu tida tau malu and tia pandai fakta sejarah tpi beckp pasal LAW bukan main pandai lagi putar belit..

SabahanBah said...

sekurang-kurangnya walaupun dia adalah pendatang...dia berjaya sampai ke menara gading!!!dan berjaya dengan cemerlang!!!!!
tak seperti kebanyakan org penduduk tempatan..malas belajar, berniaga malas, kuat minum...dan jika dapat masuk "U" cukup sekadar kelas ketiga!!!


ni adalah tamparan hebat kepada semua penduduk tempatan sabah!!!!

Apa lu tulis ni drbond.. kepala otak lu bergeliga pasal npak kekayaan Sabah.. cuba la lu balik ke negara ko usaha and kaya di sana.. and apa bukti lu yg kebanyakan org tempatan class ketiga ja.. bukan otak lu ka yg class ketiga and buat andaian tidak masuk akal.. byk org2 tempatan kelulusan luar negara tpi susa cari mkn pasal lu urang semua... apa kemajuan yg lu bawa kpd Sabah.. lu bawa jenayah ja kepada rakyat Sabah... lu pandai buat perut lu besar and suku sakat lu kaya ja.. tpi tida ada pembangunan dibawa.. lu olang ni business main dari belakang, main curi2.. kaya jual ic.... lebih teruk lagi mengancam kedaulatan Malaysia dan Sabah... apa na jadi tiba2 ada org naik sultan then minta taat setia... dangerous... kaya lagi pasal cucuk bontot org2 politik dapat kontrak dari belakang.. mari rakyat Sabah bangun menentang PATI dengan mendesak agar Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan segera...

Anonymous said...

Salam,

Sebagai seorang rakyat warganegara Malaysia, anak jati negeri Sabah yang berasal dari daerah Tuaran (kaum Dusun Lotud) , saya amat berbangga dengan tindakan proaktif yang telah diambil oleh Bumburing berkenaan isu PATI. Untuk pengetahuan, saya baru sahaja membeli buku karya Encik Mutalib, "IC Paslu : Merampas Hak Anak Sabah,' dan telah selesai membacanya. Ternyata, ia telah memberikan saya perspektif dan dimensi yang lebih luas dan mendalam berkenaan isu PATI (dan dibantu oleh hasil tulisan melalui blog encik).

Dalam hal yang berkaitan, mungkin link ini (http://stevie-kauluanexpress.blogspot.com/2011/04/malay-and-dusun.html) boleh membantu kalian untuk mendapatkan serba-sedikit pemahaman tentang sejarah kaum Melayu dan Dusun (yang akhirnya mungkin boleh membantu dari segi input atau pun membuka dimensi lain tentang isu asal-asal penduduk pribumi Borneo secara amnya dan Sabah secara khususnya).

Sedikit masa lagi, saya akan kupas isu PATI/PADI/Etnik/Perundangan/Bangsa mengikut kefahaman dan acuan saya untuk dikongsi bersama dengan pembaca-pembaca yang lain. Sekadar untuk tujuan perkongsian.

P/S: Janganlah melayakkan yang tidak layak!

Wallahuallam.

Jie Jy said...

im TADIKA student. i wan to be the LEADER of SABAH state.. What the process? tell me?

Starlyjim said...

Sebagai Kesimpulan :-
Semua Fakta-fakta Dan komen anda hanya Berkisar kepada Kehalobaan pemimpin yang bertindak mengikut kepentingan peribadi semata-mata, seterusnya menggadaikan maruah Sabah ke tangan PATI @ PADI. Ini bermula dengan kehadiran "Pengundi Hantu"..

H0288001 hingga H0384000
H0480001 hingga H0576000
H0609201 hingga H0666400
H0540001 hingga H0547114
H0547115 hingga H0549999
H0550001 hingga H0553999
H0539801 hingga H0539999
H0492001 hingga H0494500
H0352035 hingga H0509999
H0510000 hingga H0529996
H0530000 hingga H0563998

Segalanya Politik Mahadir...

TQ...

F.L.Y said...

dulu sya ada ambil beli lesen memandu "lesen terbang" gara-gara mau "shot-cut" konon..sya pakai hampir 10 tahun..sya "renew" 2 kali kalau ta silap..Last2 JPJ "detect" juga. lesen terbang sya. abis...terpaksa sya ambil lesen original.

Sya fikir JPN tiada masalah untuk tarikbalik mycard yang di beli.

Unknown said...

aku memang benci dan menyampah dgn pendatang2 ni semua.. pembawa jenayah dan mereka ni bukan baik pun... keturunan jahat... JPN kini sedang meneliti semia ic yg dikeluarkan disabah... mana2 kewarganegaraan yg diberi melalui jenayah dan penipuan dan akan dengan mudahnya dibatalkan...tui...penyamun...