Search This Blog

Sunday, March 8, 2009

PESTA LEPA-LEPA UNTUK SIAPA?




Oleh: MUTALIB M.D

SEJARAH modern Sabah semakin dicelarukan kerana usaha untuk mencari akar budaya dicengkam oleh 'keramat' politik yang mendewakan sesuatu etnik sebagai 'bangsa' yang harus dihormati apabila ketua etnik itu menjadi pemerintah atau 'Ketua Nusa'.

Dalam mencari akar budaya, tidak ada ahli sejarah Sabah yang celik 'welstenchauung' dan mendalami latar belakang yang melatari lanskap budaya sehingga kelihatan saling tak tumpah seperti tujuh orang buta dengan seekor gajah!

Ketua Parti atau Ketua Kaum diangkat sebagai 'Huguan Siou' dan 'Panglima' yang dianggap 'maksum' sekalipun orang yang dilantik sebagai Ketua adalah kaum pendatang atau Warga Asing yang diasimilasi dan diserapkan ke dalam budaya 'pengangkatan anak' sehingga apabila anak yang diangkat itu besar, sejarah silamnya turut dibasuh dengan penghormatan pengikutnya.

Sila ke laman web http://www.sabahkini.net

3 comments:

sharif musa said...

Untuk mencari kebenaran itu memang sukar,kerana terjadinya malam dan siang jahat dan baik adalah ketentuan Tuhan.

sy mengajak semua kita generasi muda cari kuasa,kerana sesuatu negara itu akan dikuasai oleh perguasa yg mentadbirkan sebuah negara,sekiranya kita ada kuasa pada masa ini,kita akan dilayan sebaik mungkin dan akan didengar oleh semua pihak utk bertindak pada sesiapa pun yg melangar dan memutar belitkan segala yg benar.

saudara-saudariku yg bijak sana,malam tak berbauh,carilah kuasa mu demi keikhlasan mu menegakkan kebenaran mu,kami sentiasa berada dibelakang mu sekirannya kebenaran itu yg engkau perjuangkan.

InsyaALLAH,dimana langit di pijak disitu bumi dijunjung,jangankan darah kami pertaruhkan,nyawa ku persembahkan demi keikhlasan mu pertahankan kebenaran demi semua manusia di seluruh alam

Anonymous said...

Satu lagi BLOGGER yang bersikap GOBLOK..

Mutalib MD said...

PANDANGAN logik seseorang tidak wajar dianggap GOBLOK sebagaimana pandangan Anonymous yang sepatutnya tidak bersikap GOBLOK kerana tidak berani memperkenalkan dirinya. Seorang blogger yang bertanggung jawab akan memperkenalkan diri melainkan BLOGGER HANTU!