Search This Blog

Friday, December 12, 2008

WANITA UMNO SILAM DISIASAT


JEMPUTAN....Surat beramaran daripada Lembaga Disiplin UMNO yang memaksa Phahima hadir memberi keterangan bagi mengelakkan beliau pula yag diambil tindakan jika gagal hadir tanpa sebab munasabah.


Lembaga Disiplin UMNO mula menjalankan siasatan berhubung salah laku dan amalan politik wang yang dilaporkan berlaku di dalam Pergerakan Wanita UMNO Silam.

Menurut seorang saksi yang dipanggil untuk memberi keterangan, Phahima Asanuddin berkata beliau dan tujuh lagi ahli UMNO Silam dipanggil mengadap Lembaga Disiplin UMNO untuk memberi keterangan sebagai saksi, manakala selebihnya untuk membela diri.

Beliau menamakan saksi dan tertuduh berkenaan namun tidak dapat disiarkan bagi mengelakkan saksi diugut atau disabotaj oleh pihak tertentu melainkan jika saksi berkenaan sedia memberi kenyataan media.

"Saya akan datang memberi keterangan demi kesinambungan UMNO Silam," ujar Phahima yang mengakui telah selesai memberi keterangan kepada Badan Pencegah Rasuah.

Kata Phahima, beliau kesal kerana Lembaga Disiplin UMNO mengambil masa yang agak lama untuk menjalankan siasatan dan membebankan pelapor yang terpaksa mengeluarkan tambang dan penginapan sendiri untuk ke Kota Kinabalu.

"Patutnya mereka datang ke Lahad Datu berjumpa kami. Kalau macam ini tidak ada ahli yang akan membuat laporan politik wang di masa akan datang kerana tidak berbaloi. Wang yang kita lapor hanya RM50 tetepi terpaksa mengeluarkan belanja lebih RM500 ke Kota Kinabalu," ujar Phahima lagi.

Dalam pada itu, mantan Calon Ketua Pergerakan UMNO Silam yang tidak dapat bertanding kononnya tidak melepasi kouta yang ditetapkan, Saloma Datuk Yussof, mengakui ada menerima panggilan telefon daripada Ibu Pejabat UMNO agar hadir memberi keterangan di Pan Pacific Sutera, Kota Kinabalu pada 14 Disember 2008.

"Saya akan hadir tetapi saya rasa Affidavit yang kemukakan sudah mencukupi (ada disiarkan dalam blog ini)," ujar Saloma yang turut kesal kerana sistem penyampaian Ibu Pejabat UMNO kurang lancar.

Tegas Saloma, Majlis Tertinggi UMNO bagaikan melepas batuk ditangga kerana hanya menghantar Lembaga Disiplin dan permintaannya untuk mengadakan semula Persidangan Agung Wanita UMNO Silam belum mendapat sebarang jawapan sebaliknya diserahkan kepada budibicara Badan Perhubungan UMNO Sabah.

Kata Saloma lagi, sekiranya Majlis Tertinggi UMNO tidak membuat sebarang keputusan berhubung kesahihan Persidangan Pergerakan Wanita UMNO Silam, maka wakil 10 daripada Pergerakan Wanita ke Persidangan Agung Bahagian yang belum disahkan terbatal secara automatik.

"Buat sementara waktu, Ketua Pergerakan Wanita UMNO Silam, Puan Hajjah Saleha tidak layak menjalankan tugas sehingga bantahan dan affidavit saya diputuskan Majlis Tertinggi atau Badan Perhubungan UMNO Sabah," kata Saloma yang turut memberi keterangan di dalam Klip Video Silap Mata UMNO Silam yang boleh ditonton dalam blog ini.

No comments: