Search This Blog

Friday, June 12, 2009

MALAYSIAKINI FITNAH SHAFIE AFDAL?



Berita Asal Daripada:
www.sabahkini.net


PROTES.... Perbuatan ini tidak salah di sisi undang-undang
kerana mereka hanya melakonkan pintomin sekadar untuk menyampaikan mesej yang jelas kepada pemimpin dan bukannya menentang kerajaan.






PORTAL Malaysiakini telah membelakangkan etika kewartawanan dengan memfitnah Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal apabila secara tidak bertanggung jawab menuduh penduduk setempat telah "mentalkinkan mayat Umno" di Semporna melalui artikel yang ditulis oleh Jimadie Shah Othman bertajuk "Foto misteri talkin untuk Umno" yang disiarkan pada 22 Mei 2009.

Ketua Cawangan UMNO Kampung Tanjung Labian, Bahagian Silam, Kunsul Nahul, yang menghubungi sabahkini.net menggesa Malaysiakini menarik balik artikel berkenaan dan minta maaf secara terbuka daripada Shafie atau menghadapi tindakan saman yang akan difailkan oleh pihaknya yang merupakan penyokong kuat Naib Presiden UMNO tersebut.

"Kita percaya berita ini dibuat untuk merendahkan martabat dan menjatuhkan Shafie yang merupakan satu-satunya pemimpin Bajau (USBO) yang mencatat rekod memenangi jawatan Naib Presiden UMNO," ujar Kunsul yang menjelaskan gambar berkenaan tidak ada kena mengena dengan Shafie.

Kunsul turut membidas Ahli Majlis Tertinggi PKR, Badrul Hisham Saharin, yang mendakwa menerima gambar tersebut melalui emel, kononnya dirakam di kawasan Mohd Shafie, yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

"Gambar tersebut bukan diambil daripada kawasan Shafie, sebaliknya adalah daripada Dewan Undangan Negeri Tungku iaitu di kampung saya sendiri sebelum pilihanraya umum 2008 sebagai tanda protes 'rampasan tanah adat' yang dilakukan oleh Datuk Pahlawan Ramli Yusoff," ujar Kunsul yang kini gembira kerana kes Ramli masih dibicarakan di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Menurut Kunsul, tidak ada salahnya penduduk kampung melakukan demonstrasi secara aman kerana mereka lebih rela mati mempertahankan UMNO daripada membiarkan pihak tertentu menzalimi ahli UMNO dengan merampas atau menceroboh tanah adat yang dipertahankan selama ini.

"Bukankah jika tentera mati mereka diselimutkan dengan bendera Malaysia? Jadi apa salahnya penduduk kampung kami yang insaf dengan kezaliman yang dilakukan pihak tertentu menunjukkan pintomin bahawa mereka sanggup mati demi mempertahankan UMNO," ujar Kunsul yang sebelum ini turut membidas Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Dr Jeffrey Kitingan berhubung isu yang sama.

Dalam kejadian tersebut kata Kunsul, lebih 300 penduduk Kampung Tanjung Labian, Tungku, Sabah telah melakonkan pintomin simbolik untuk menghantar mesej penting kepada Presiden Umno, ketika itu, Datuk Seri Haji Abdullah Haji Ahmad Badawi (Tun).

Tegas Kunsul, mereka telah mencapai kata sepakat untuk mengkafankan empat ‘mayat’ ahli Umno dengan Bendera Sang Saka (Umno) dan membacakan talqin seolah-olah kematian mereka telah tiba kerana memikirkan apa ertinya hidup jika tanah yang mereka usahakan sejak 1950 telah diluluskan kepada orang lain.

”Penduduk hanya berniat untuk menghantar mesej tersebut kepada Pak Lah agar wakil rakyat yang tidak lagi mampu berkhidmat kepada rakyat diganti atau dipecat,” kata Kunsul yang mendesak agar Adun Tungku tidak menyalahkan penduduk kampung yang menggunakan hak mereka menurut Perlembagaan.

Kata Kunsul, ketika itu, kesemua 13 Ketua Cawangan Umno Zon Tanjung Labian telah bersepakat memohon ehsan Pak Lah agar turun padang melihat kesusahan hidup mereka akibat tanah warisan mereka akan terlepas kepada sebuah syarikat swasta.

”Semua cawangan UMNO Zon Tanjung Labian telah membuat usul di dalam persidangan cawangan sejak 1991, tetapi tidak ada sebarang tindakan. Penduduk menyangka tanah yang mereka pohon diukur Juru Ukur swasta tetapi sebaliknya mereka mengukur untuk orang lain yang diluluskan tanah yang telah kami usahakan," ujar Kunsul yang menyifatkan karenah birokrasi yang menindas penduduk kampung selama ini.

Bagaimanapun kata Kunsul, beliau tidak turut serta dalam pintomin berkenaan kerana sedang sibuk menguruskan borang tuntutan pendaftaran tanah adat dan hanya menyedari penduduk kampung telah bersorak setelah selesai berlakon 'drama sebabak' berkenaan yang dilakukan secara spontan.


2 comments:

Anonymous said...

kalau sudah namanya fitnah, usah peduli

Unknown said...

fitnah atau tidak itu namanya politik. dunia politik adalah dunia gila..kalau orang waras ikut politik maka dia akan betul-betul jadi gila..marah dengan Ramli, UMNo di talkinkan..maknanya bantahan kepada pemimpin dan parti UMNO lah tu. yang mana fitnah? Berlaku di kg Dato shafie afdal atau di mana sekalipun itu bukan soalnya. Shafie adalah pemimpin tertinggi UMNO dari Sabah tetapi tugasnya jaga Kedah. jadi apa yang fitnah?